ویروس کورونا به کشورهای بیشتری در سراسر جهان گسترش می‌یابد و در همین حال یک کارشناس سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد کشورهای دیگر به جز چین «اصلا آماده همه‌گیری جهانی یا پاندمی ویروس» نیستند.

China coronavirus

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین شیوع ویروس کورونا در روزهای اخیر در به بخش‌های جدیدتری در آسیا، اروپا و خاورمیانه گسترش پیدا کرده و میزان تلفات بیماری در ایران افزایش یافته است، میزان موارد عفونت در کره جنوبی از ۱۲۰۰ مرد گذشته و نخستن مورد مشکوک به بیماری در آمریکای لاتین گزارش شده است.

در همین حال در کانون شیوع بیماری در چین شمار موارد جدید عفونت و مرگ‌های کاهش یافته است. بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کورونا اکنون به حدود ۴۰ کشور رسیده است و اتریش، کروواسی و سوئیس آخرین کشورهایی هستند که موارد عفونت را گزارش کرده‌اند.

بروس آیلوارد، رئیس هیات بین‌المللی اعزامی به چین دریک کنفرانس خبری در ژنو اقدامات سختگیرانه قرنطینه و منع رفت‌وآمد در چین را ستود، اما هشدار داد که سایر کشورها «اصلا برای مهار شیوع بیماری آماده نیستند.»

آیلوارد گفت: «شما باید آمادگی مدیریت شیوع در مقیاس بزرگ را داشته با شید و باید به سرعت عمل کنید.» او یادآور شد هر کشوری از جهان باید از تجربه موفق چین در مهار شیوع ویروس و درمان بیماران درس بگیرد.

آیلوارد که به طور شخصی در مقر سازمان جهانی بهداشت سخن می‌گفت، به کشورها توصیه کرد: «از مهارت چینی‌ها استفاده کنید. آنها به سرعت اقدام کرده‌اند و می‌دانند که چکاری انجام می‌دهند. آنها واقعا کارشان را خوب انجام می‌دهند.»

او گفت به دلیل مشارکت بی‌سابقه همه افراد در هر سطحی در چین برای مقابله با ویروس کورونا، همه‌گیری در چین نقطه اوج خود را گذرانده است و شمار روزانه موارد جدید عفونت دارد کاهش می‌یابد. به گفته آیلوارد، داده‌های که گروه اعزامی به چین دیدند نشان می‌دهد در نتیجه این اقدامات بسیاری از افراد از بیماری و مرگ احتمالی نجات پیدا کرده‌اند.

او افزود: «صدها هزار نفر در چین به علت این واکنش سریع و پاسخ تهاجمی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ نجات پیدا کردند.»

سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته است برای «همه‌گیری جهانی یا پاندمی بالقوه بیماری» آماده باشند. این سازمان هنگامی اصطلاح پاندمی یا همه‌گیری جهانی را به کار می‌گیرد که همه‌گیری در چند قاره در جهان در حال گسترش باشد.

این ویروس تا به حال در چین ۲۷۱۵ نفر را کشته و بیش از ۷۸۰۰۰ نفر را آلوده کرده است. چین روز چهارشنبه ۷ اسفند ۵۲ مرگ جدید درون کشور گزارش کرد که کمترین میزان در سه هفته اخیر است- همچنین هیچ مورد مرگی در چین در خارج از ایالت هوبی- کانون شیوع بیماری در چین- گزارش نشده است.

کمیسون ملی بهداشت چین همچنین کاهش موارد عفونت جدید به ۴۰۶ مورد را در روز چهارشنبه گزارش داد و فقط پنج مورد از عفونت‌ها در خارج از ایالت هوبی رخ داده است. در بقیه کشورهای جهان، بیش از ۴۰ مورد مرگ و ۲۷۰۰ مورد عفونت گزارش شده است.

کمیسیونر بهداشت پکن در روز چهارشنبه اعلام کرد که افرادی که از کشورهای با شیوع بالای ویروس کورونا وارد چین شوند، به طور فردی در خانه یا به طور گروهی قرنطینه خواهند شد.

کد خبر 487307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha