پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

مردم استان خراسان جنوبی مانند دیگر هموطنان ایرانی جشن شکوهمند نوروز را گرامی می‌دارند و برای این جشن آیین‌های ویژه‌ای برپا می‌کنند.

خراسان نوروز

همشهری آنلاین: خانه‌تکانی، به‌جا آوردن رسم چهارشنبه‌سوری، خرید اقلام نوروزی اعم از خوراکی‌ها و غیره، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های حاجی فیروز و کوسه‌گردی، پختن شیرینی عید و پهن کردن سفره هفت سین از عادت‌های مردم این استان در نوروز است. اما مردم خراسان‌جنوبی‌ رسم‌های نوروزی دیگری هم دارند. مثلا سفره هفت‌سین باید سفید باشد و آن را رو به قبله پهن و هنگام سال تحویل نیز اسفند و کندر دود می‌کنند.

کاشتن سرسَوزی

بیرجندی‌ها به سبزه سبزکردن سرسَوزی می‌گویند. آنها دوسه هفته مانده به عید در ظرف‌های کوچک یا بزرگ مقداری جو، گندم، عدس یا ماش می‌کارند تا روز عید سر سبز باشد. همچنین بین بعضی از خانواده‌ها رسم است که هریک از اعضای خانواده مجزا  یک ظرف سرسوزی آماده کند. برخی نیز روی جداره‌های کوزه‌های سفالی، تخم گیاهی به نام «مندو» را می‌کارند.

حنابندان

حنابندان هم از رسم‌های فراموش‌شده مردم استان در استقبال از نوروز است. هنوز هم گروهی از مردم به ویژه بزرگسالان با آمدن عید نوروز با رنگ‌کردن موهای سر و انگشتان خود با حنا به استقبال نوروز می‌روند.

رسم شاه‌مولایی

یکی دیگر از مراسم استان خراسان جنوبی رسم شاه‌مولایی است که در مناطق شهری و روستایی خراسان‌جنوبی مرسوم است و بدین ترتیب که چند روز مانده به نوروز افراد خیر و معتمدان محل با مراجعه به ثروتمندان اجناس مورد نیاز نیازمندان را تهیه می‌کنند.

مراسم شام نوروزی

یکی از رسم‌هایی که برخی مردم خراسان‌جنوبی برای برگزاری آن تلاس می‌کنند، مراسم شام نوروزی است. در این مراسم خانواده‌ای که تازه عروس گرفته‌اند، به مبارکی سال جدید برای نوعروس هدایایی مثل لباس، کفش و کیف و البته مواد خوراکی مانند برنج و گوشت تهیه می‌کنند و به خانه پدر عروس می‌برند.

البته در بسیاری از موارد خانواده عروس با مواد خوراکی که خانواده داماد به خانه آنها آورده‌اند در ایام نوروز شام یا نهاری تهیه و خانواده شوهر را به خانه خود دعوت می‌کنند.

اصرار بر پختن پلو در شب عید

اهالی بیرجند قدیم اعتقاد داشتند که شام شب عید باید پلو باشد و بر این کار اصرار می‌ورزیدند. اگر نوروز به ظهر ختم بشود اعضای فامیل در خانه بزرگ فامیل جمع می‌شوند و نهار عید که ماهی‌پلو، صابری‌پلو و قورمه‌پلو(گوشت داغ با پلو بوده) را صرف می‌کنند و سپس به صورت خانوادگی به دید و بازدید می‌روند.

سیزده بدر

مردم استان خراسان جنوبی مانند سایر مردمان و اقوام ایرانی در سیزده‌بدر به صورت گروهی و یکپارچه به کنار آب و نواحی سرسبز اطراف شهرهای‌شان می‌روند و تا نزدیک غروب در آنجا می‌مانند.

کد خبر 487080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha