مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

آداب و رسوم نوروزی در قزوین به شیوه خاص مردم استان برگزار می‌شود. آیین‌هایی که همگام با تغییر چهره طبیعت، مژده فرارسیدن نوروز را در گوش مردمان این خاک کهن، زمزمه می‌کند. البته برخی از این آیین‌ها و رسوم در سال‌های اخیر و به‌ویژه در نواحی شهری استان فراموش شده‌اند.

نوروز در قزوین

همشهری آنلاین: مردم استان قزوین همه‌ساله مانند دیگر هموطنان ایرانی رسم‌هایی چون خانه‌تکانی، جشن چهارشنبه سوری، خرید نوروزی، سبزه سبزکردن، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های حاجی‌فیروز و کوسه گلین(کوسه گردی) ، نوروز نوسال (نوروزخوانی)، پختن شیرینی عید و پهن‌کردن سفره هفت سین را به عنوان عادت‌های نوروزی اجرا می‌کنند.

فروش ماهی قنات‌

از آنجا که قدیم‌ترها، «ماهی قرمز» وجود نداشت، بعضی کسبه «ماهی زنده» یا «ماهی قنات» (نوعی ماهی کوچک سیاه رنگ) را صید می‌کردند و در کوزه‌هایی دهان‌گشاد که به آن «گُشنه» می‌گویند، می‌گذاشتند و در محله‌ها می‌فروختند.

شیرینی‌های نوروزی

پختن شیرینی خانگی از کارهای خانم‌های قزوینی در روزهای نزدیک به تحویل سال بود. شیرینی‌پزی خانگی از مشاغل پرسود خانم‌های خانه‌دار در نوروز بود. آنها ضمن پختن شیرینی مورد نیاز خانه خود، سفارش دیگران را نیز قبول می‌کردند. این شیرینی‌ها در قزوین به «خانه‌پز» معروفند. «اتابکی» و «حاج کریمی»، «باقلوا پیچ و لوزی»، «پادرازی»، «نون چایی»، «نون برنجی»، «شیرینی پسته‌ای» و «نون نخودی  و چرخی» از شیرینی‌های نوروزی مورد توجه مردم این شهر هستند.

غذای نوروزی

سبزی پلو با ماهی ازغذاهای ویژه نوروزی مردم قزوین است. همچنین قیمه‌نثار هم به‌عنوان غذای رسمی قزوینی‌ها در این روزها طرفداران ویژه خود را دارد. همچنین تاکستانی‌ها در شب‌ عید، قورمه سبزی یا قیمه پلو می‌خورند.

آیین گلاب‌پاشی

آیین «گلاب پاشی» هم از سنت‌های نوروزی قزوینی‌ها بود. مطابق این رسم، وقتی دوشیزگان (دختران مجرد) به دیدار بزرگی می‌رفتند، با خود گلاب‌پاش می‌بردند و روی دست بزرگان خانواده یا خاندان گلاب می‌ریختند که آنها نیز این گلاب را به‌صورت خود می‌زدند.

فرستادن هدیه نوروزی برای نوعروسان

یکی از رسم‌های کمرنگ شده مردم استان به ویژه تاکستانی ها فرستادن هدایای نوروزی برای نوعروسان بود. اگر پسری به تازگی با دختری ازدواج کرده بود، خانواده او در شب عید یک سینی بزرگ مس را که «تفت» نامیده می‌شد، پر از غذا می‌کرد و برای عروس می‌فرستاد. در این تفت به جز پلوی شب‌ عید، میوه، کشمش، شیرینی، چادر، کفش، شانه، آینه، طلا و جواهرآلات وجود داشت و خانواده عروس موظف بود برای آورندگان تفت، سفره شام بیندازد و به آنها عیدی بدهد.

تخم‌مرغ بازی

یکی از بازی‌های نوجوانان و جوانان استان قزوین در ایام نوروز «تخم‌مرغ بازی» یا جنگ با تخم‌مرغ است. در این بازی که از ابتدای نوروز تا پایان روز سیزدهم فروردین انجام می‌شود، ۲ تخم‌مرغ را به هم می‌زنند و هر کسی که تخم‌مرغش شکسته شود، باید یک تخم‌مرغ سالم به طرف مقابل عیدی بدهد.

دید و بازدید در ۲ مرحله

اگرچه امروزه سعی می‌شود دید و بازدیدهای نوروزی در روزهای آغازین سال نو انجام شود، اما در گذشته مردم این شهر رسم جالبی داشتند و دید و بازدیدهای آنها در ۲ مرحله انجام می‌شد. به این نحو که عیددیدنی مردم قزوین از روز نخست عید نوروز و با دیدارهای خانوادگی آغاز می‌شد و کوچک‌ترها به دیدار بزرگ‌ترها می‌رفتند. مرحله اول این دید و بازدیدها تا قبل از سیزده بدر ادامه داشت. مرحله دوم دید و بازدیدها هم بعد از سیزده بدر انجام می‌شد و تا پیش از ۱۹ اردیبهشت ادامه داشت  که به آن «پنجاه بدر» می‌گفتند.

قزوینی‌ها مثل همه ایرانی ها سیزده بدر را جشن می‌گیرند و پنجاهمین روز بهار را هم مانند سیزده نوروز به دامن طبیعت می‌روند.

کد خبر 486985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha