یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

فرهاد عشوندی: حرکت مشعل المپیک از جاده ابریشم آغاز شد اما ایران در آن جایی ندارد.

ساعت ۸ و ۸ دقیقه و ۸ ثانیه  عصر ۱۶ مرداد با شعله‌ور شده مشعل بازی های المپیک ، مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در چین آغاز می شود.

لحظه‌ای که بیش از ۷ سال است که مسئولان دولت چین از لحظه اعلام میزبانی شان در سال ۲۰۰۱ برای بازی های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ بیش از ۷ سال است برایش لحظه شماری می‌کنند.

المپیکی که برای برگزاری آن چینی‌ها بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، تنها برای ساخت ورزشگاه‌های محل انجام مسابقات، هزینه کرده‌اند. تنها هزینه ورزشگاه «لانه» محل برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه رقابت‌ها، ۴۸۶میلیون دلار بوده‌است.

مسابقاتی که البته چینی‌ها برای برگزاری‌اش ۲ هدف را پیگیری می‌کنند؛ اول جذب توریسم و درآمدزایی و البته در بخش ورزشی آن قهرمانی در جدول مدالی مسابقات برای اولین بار در ادوار المپیک و شکستن سیتره همیشگی ایالات متحده و روسیه است.

اتفاقی که رویایی شیرین است برای همه مردم چین. اتفاقی که آنها برایش لحظه شماری می‌کنند تا کاروان ۵۳۸ نفره ورزشکاران‌شان بتوانند تیم نخست جدول رده بندی مدالی باشند.

تنها ۴ ماه تا شروع بازی‌های المپیک مانده‌است. حالا دیگر کار ساخت ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌ها به پایان رسیده و مشعل المپیک از دل جاده ابریشم ، سفر دور دنیایش را آغاز کرده‌است.

از چین به قزاقستان، ترکیه و مسکو رفته است، هرچند در این سفر طولانی در جاده ابریشم، ایران به عنوان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های قاره آسیا و جهان وکشوری که بخش اعظم جاده ابریشم را دربرداشت، هیچ نقشی در این جشنواره بزرگ ندارد.

گفته می‌شود که زمان برنامه‌ریزی برای مسیر مشعل، نامه‌ای هم برای کمیته ملی المپیک کشورمان آمده‌بود تا برای حرکت مشعل از ایران هم برنامه‌ریزی شود. اما چینی‌ها برای این‌کار ۳ میلیون دلار طلب کرده‌بودند که کمیته ملی المپیک ایران حاضر به‌پرداخت آن نشده‌بود.

اما سؤال این است که آیا مسیر مشعل که به‌گفته همه مقامات از جاده ابریشم می‌گذرد، نشان از حذف ایران-قلب جاده ابریشم- از این‌جاده نیست؟ کاش مسئولان ما درمورد طبعات این تصمیم، بیشتر فکر می‌کردند.

به‌هرحال، الان مشعل در سفر دور دنیاست تا در روز شروع المپیک به ورزشگاه  لانه  برسد. مشعل در این مدت از  ۱۳۵شهر دنیا می گذرد و ۱۳۷ هزار کیلومتر را در  ۱۳۰روز طی می کند. مشعلی که توسط ۲۲ هزار نفر، این مسافت طولانی را می‌پیماید تا در لحظه موعود، مشعل ورزشگاه لانه را روشن کند و بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان، آغاز شود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل مشعل، انتقال آن به قله اورست در اردیبهشت‌ماه است.

کد خبر 48677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز