مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

مردم بوشهر مانند دیگر هموطنان ایرانی نوروز را گرامی می‌دارند و برای این روز، جشن و آیین‌های ویژه‌ای دارند.

نوروز بوشهر

مردم استان بوشهر همچون دیگر مردمان ایرانی نوروز را با شادمانی آغاز می‌کنند. خانه‌تکانی، برپایی جشن چهارشنبه‌سوری، خرید نوروزی، سبزه سبزکردن، پختن سمنو، راه‌اندازی نمایش‌های حاجی فیروز و نوروزخوانی، پختن شیرینی عید و پهن کردن سفره هفت‌سین از عادت‌های مردم این استان درنوروز است.

پختن نان و شیرینی    

پختن نان محلی اغلب در روستاها و شهرهای کوچک استان رایج است. زنان خانه‌دار با پختن نان‌های انواع نان‌های شیرین و مخصوص به استقبال عید می‌روند.

یک نوع نان گرد و کوچک هم به نام «پادرازک» که خمیر آن با هل و گلاب ورز می‌آید در نوروز پخته می‌شود. همچنین نان‌شیرینی هم می‌پزند که بعد از پخته شدن روی آن پودر دارچین می‌پاشند. این نان روی تابه پخته می‌شود و بعد از پایان کار آن را لوله می‌کنند. این نان به قراپیچ نیز مشهور است. از دیگر خوردنی‌های خوشمزه بوشهری پختن شیرینی‌هایی مانند «بیت گلی»، «حلوای انگشت پیچ» و «رنگینک است» که رنگینک از خرما تهیه می‌شود.

غذاهای نوروزی

بوشهری‌ها با وجود داشتن غذاهای متنوع، در نوروز غذای ویژه خود را دارند. ماهی، میگو و خرما مهم‌ترین مواد اولیه این غذاها را تشکیل می‌دهد. قلیه ماهی، قلیه میگو، میگوی سوخاری و میگو پلو، قیمه بوشهری ازغذاهای پرطرفدار در نوروز  است.

زیارت اهل قبور

رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهای سال نو از دیگر آداب دینی نوروز در استان بوشهر است. برخی از مردم در لحظه تحویل سال و برخی دیگر نیز بعد از تحویل سال جدید به قبرستان می‌روند و یاد کسانی که سال‌های گذشته در میانشان بودند را در لحظه تحویل سال زنده می‌کنند. همچنین بعد از تحویل سال به خانه آشنایان و بستگانشان که در آن سال مصیبت دیده‌اند؛ می‌روند.

دوشیدن شیر

یکی از آداب نوروزی مناطق روستایی بوشهر قبل از تحویل سال نو که اکنون فراموش شده‌ است، دوشیدن شیر گوسفند بوده تا از آن ماست تهیه کنند.

بازی‌های نوروزی

بوشهری‌ها در روزهای نوروز به برپایی بازی نیز اقدام می‌کردند. این بازی‌ها در نقاط مختلف استان متفاوت بود. «تیله بازی»، «هفت سنگ» و «گوگ بازی» بازی‌های ویژه کودکان و نوجوانان بود. آنها همچنین «تخم مرغ بازی» در اولین روز عید را با شور و شوق فراوانی انجام می‌دادند.

سیزده بدر

سیزده بدر نیز از دیگر رسم‌هاست که تقریبا در همه کشور انجام می‌شود و مردم در این روز به طبیعت می‌روند و ناهار خود را در آنجا صرف می‌کنند.

کد خبر 486570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha