مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: تولید ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست در کشور افزایش یافته و تولید آن تا آخر این هفته به یک میلیون قلم در روز می‌رسد و بنابراین کمبود آن در کشور رفع می‌شود.

ژل ضدعفونی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، میثم چراغ اظهار کرد: ضدعفونی‌کننده‌ها به دو دوسته ضدعفونی‌کننده‌های دست و ضدعفونی‌کننده‌های سطوح تقسیم می‌شوند. در مورد ضدعفونی‌کننده‌های سطوح اکنون نیز با وجود افزایش تقاضا کمبود جدی ندارد. کمبود جدی در مورد محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست است که به علت تقاضای شدید مردم بعد از ورود بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است.

وی گفت: در گذشته مردم کمتر از این محلول‌های ضد عفونی کننده دست استفاده می کردند اما الان با جوی که ایجاد شده، ناگهان درخواست برای تهیه این کالا به یکباره به شدت افزایش یافته و چند صد برابر شده است. به همین علت تمام تولیدکنندگان این محصول بسیج شده‌اند. هم اکنون تولیدکنندگان محلول ها و ژل های ضد عفونی کننده  سه‌شیفته کار می کنند و تولید این محصول به بیش از ۴۰۰ هزار تا نیم میلیون قلم در روز رسیده و به صورت روزانه میزان تولید آن افزایش می یابد.

چراغ ادامه داد: دیروز یکشنبه سه مجوز جدید تولید این محصول به سه کارخانه جدید هم داده شد و سازمان غذا و دارو به صورت روزانه مجوزهای جدید را به کارخانه های معتبری که توان تولید دارند می دهد و این کارخانه ها نیز بلافاصله تولید را شروع می کنند و محصولات را وارد می کنند.

وی گفت: از نظر علمی البته توصیه کارشناسان بیماری ها این است که در مرحله اول با شستن مداوم دست ها با آب و صابون از ابتلا به ویروس پیشگیری کنیم اما به هر حال به صورت مکمل استفاده از ژل و محلول ضدعفونی کننده در جاهایی که آب نیست کمک کننده است و از نظر روانی شاید مردم تمایل داشته باشند که این ژل و محلول را در اختیار داشته باشند تا امنیت روانی داشته باشد و وظیفه سازمان غذا و داروست که این نیاز را تامین کند. این ژل و محلول ها در واقع الکل ۷۰ درصد هستند که کار ضد عفونی را انجام می دهند.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو افزود: روز شنبه میزان تولید ژل و محلول ضدعفونی کننده در کشور به ۴۰۰هزار قلم رسید و با افزایش سرعت و میزان تولید تا آخر هفته به ۸۰۰ هزار قلم می رسد و همین ترتیب هفته آینده به بالای یک میلیون قلم در روز می رسد که به نظر نمی رسد میزان نیاز کشور بیش از این باشد.

  • توزیع رایگان ژل ضدعفونی بین قمی‌ها

این مسئول درباره توزیع ژل ضدعفونی بین مردم قم هم گفت: هیات امنای ارزی وزارت بهداشت حدود ۲۰۰ هزار ژل و محلول ضدعفونی‌کننده خریداری کرده و قرار است یک بسته لوازم مورد نیاز خانواده‌ها را که شامل یک قلم ژل ضدعفونی کننده است، بین ۲۰۰ هزار خانوار در قم به صورت رایگان توزیع کنند و روزهای آینده هم این اقدام ادامه پیدا می کند. چون وزارت بهداشت اعتبار مناسبی برای این کرونا در اختیار دارد.

وی افزود: برای تامین الکل و ظرف بسته بندی تولیدکنندگان ژل و محلول های ضد عفونی هم هماهنگ شده که هیچ مشکلی در تامین مواد اولیه نداشته باشند و جلسات متعددی هم با تولیدکنندگان ژل و محلول ضدعفونی‌کننده داشته ایم و همه اینها برای افزایش تولید وارد عرصه شده‌اند. مشکلاتی در زمینه پخش این محصولات داشتیم فعلا قرار شده قرارگاه کشوری مبارزه با کرونا مسئولیت توزیع ژل و محلول ها در قم به عهده بگیرند و شرکت های پخش نیز برای توزیع این محصول در داروخانه ها ساماندهی شده‌اند تا هیچ مشکلی برای دسترسی این محصول نداشته باشیم.

رئیس اداره ملزومات داروی وزارت بهداشت تاکید کرد: تا هفته گذشته ۳۸ تولیدکننده محلول و ژل ضدعفونی‌کننده داشتیم. تعداد این شرکت‌ها به سرعت در حال افزایش است و روزانه مجوز جدید صادر می کنیم. ظرفیت تولید محصولات در کشور بسیار بالاست.

چراغ گفت: برخی تولیدکنندگان ژل و محلول ضد عفونی نگرانی هایی در مورد تامین الکل داشتند. چون توزیع الکل طبق ضوابطی انجام می شود و تولید نندگان سهمیه داشتند که با همکاری اداره امور الکل سازان غذا و دارو این مشکل را حل کردیم و قرار شد تا مدت دو ماه سهمیه ها برداشته شود و تسهیلاتی داده شود که به صورت ساده تر به کارخانه های تولید محلول ضدعفونی الکل بگیرند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان الکل هم نگرانی هم برای مواد اولیه داشتند و با مکاتبه ای که با وزارت صنعت شد قرار شد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان الکل نیز به موقع تامین شود. برای تامین نقدینگی  تولیدکنندگان محلول ها نیز قرار شد دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهی های قبلی خود را سریع تر به این شرکت‌ها بدهند که بتوانند مواد اولیه بخرند.

وی گفت: با رفع مشکل کمبود ژل و محلول های ضدعفونی دست، به سراغ بازار محلول های ضدعفونی سطوح می رویم که البته در این زمینه کمبود جدی ندارد. تعداد تولیدکنندگان ضد عفونی کننده‌های سطوح، بیمارستانی و مراکز درمانی بسیار بالاست و ظرفیت بسیار بالایی داریم. البته ضد عفونی کننده های دیگری مثل ضد عفونی‌کننده های دامپزشکی، مواد غذایی و خانگی هم هستند که مجوز آنها را سازمان غذا و دارو صادر نمی کند اما در مورد محلول های ضدعفونی سطوح و بیمارستانی به قدری ظرفیت تولید داریم که از نیاز کشور بیشتر است و درصد بسیار پایینی از این ظرفیت تاکنون فعال بوده است.

کد خبر 486421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha