رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره شرایط دفن فوت‌شدگان ناشی از ویروس کرونا COVID 19 گفت: ما بر اساس پروتکلی از قبل تعیین‌شده در این زمینه عمل می‌کنیم که البته فقط برای کرونا نیست. متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می‌کنیم.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر رضا گل‌پیرا گفت: طبق این پروتکل، فرد را در بیمارستان به صورت کامل کاور می‌کنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. درنهایت متوفی با نظارت بهداشتی دفن می‌شود. به عبارت بهتر فرد متوفی به خانواده‌اش تحویل داده نمی‌شود و با نظارت خود وزارت بهداشت دفن می‌شود.

گل‌پیرا ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه بیماری‌های ویروسی دیگر به جز کرونا، مانند آنفلوآنزای نوع B هم وجود دارد، اکثر مردم به محض دیدن علائمی چون آبریزش بینی، عطسه و ... فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی افزود: واقعیت این است کسی که دچار تب شده و تبش به راحتی پایین نمی‌آید، کسی که به سرفه افتاده و سرفه‌هایش خشک است (نه سرفه‌های خِلط‌دار)، کسی که بدن‌درد، تب بالا و احساس تند تند نفس کشیدن دارد و برای تنفس از عضلات تنفسی‌اش استفاده می‌کند، حتما باید مورد بررسی و تست کرونا قرار گیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: اگر قرار باشد هرکس با مشاهده کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی به بیمارستان‌ برود، در بیمارستان ازدحام ایجاد می‌شود و خود مردم دچار مشکلات متعدد می‌شوند. در عین حال ازدحام در بیمارستان‌ها خودش می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت در تمام محلات، مرکز جامع سلامت دارد. در این مراکز پزشکان مستقر هستند و به آنها اعلام کرده‌ایم که به مردم آموزش‌های درست ارائه دهند. با سازمان نظام پزشکی هم هماهنگ کرده‌ایم که تمام مطب‌های پزشکی هم بتوانند این بیماران را که دارای علائم هستند، ویزیت کنند. حالا اگر بیمار به مطب مراجعه کرد و پزشک به او اعلام کرد که به نظر من شما مشکوک به کرونا هستید، پزشک بیمار را به مرکز جامع سلامت ارجاع می‌دهد و اگر در مرکز جامع سلامت تشخیص دادند که این فرد مشکوک به کروناست، فرد از آنجا به بیمارستان اعزام می‌شود.

گل‌پیرا با بیان اینکه اصلا لزومی ندارد که برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلایمان به کرونا، در همان ابتدا به بیمارستان مراجعه کنیم، گفت: مردم به هیچ ‌وجه به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند. بهترین روش این است که به مطب یا مرکز جامع سلامت مراجعه کنند و در صورتی که مورد مشکوک محسوب می‌شدند، مرکز جامع سلامت هماهنگ و مشخص می‌کند که فرد به کدام بیمارستان اعزام شود.

وی تاکید کرد: بنابراین مردم خودشان مستقیما به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند تا این اقدام باعث ازدحام نشود. به عنوان مثال ما بیمارستانی مانند مسیح دانشوری را فقط برای بیمارانی که ۱۰۰ درصد مورد مثبت کرونا هستند، قرار داده‌ایم. رفتن به این بیمارستان‌ها خودش می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر به واسطه اینکه کلاس‌های درس تعطیل شده، خوابگاه‌ها تخلیه خواهند شد. در عین حال سیستم بهداشتی ما بر تمام خوابگاه‌ها نظارت می‌کند تا برای آن‌ها از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده استفاده کنند. این تمهیدات را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم و دانشگاه‌ها این فضاها را ضدعفونی می‌کنند.

این مسئول همچنین در پاسخ به اینکه مردم سوالات خود را درباره کرونا از چه طریقی می‌توانند بپرسند، گفت: در حال حاضر سامانه تلفنی ۱۹۰ مرجع پاسخگو به مردم است. همچنین به زودی سامانه ۱۱۵ را هم فعال می‌کنیم.

کد خبر 486405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha