مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: طرح روستای بدون بیکار در سه روستای استان محقق شد که نقشی مهم در کاهش مهاجرت داشته است.

اشتغال

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی صمیمیان یکشنبه ۴ اسفند ابراز داشت: تا پایان برنامه ۱۴۰۰ در پنج روستای دیگر استان سمنان طرح روستای بدون بیکار محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: روستای جودانه، محمدآباد در میامی و روستای دهملا در شاهرود جزو سه روستای بدون بیکار استان سمنان است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان کرد: روستای دهملا دارای یک‌هزار و ۹۰ نفر جمعیت است که از این تعداد ۸۷۰ نفر جمعیت بالای ۱۰ سال و شاغل هستند.

صمیمیان اظهارکرد: از مجموع ۸۷۰ نفر نیروی کار در این روستا، ۱۶۵ نفر در بخش کشاورزی مانند زراعت و دامداری به‌صورت سنتی و نیمه‌صنعتی، ۵۰۰ نفر در صنعت و ۲۰۰ نفر در بخش خدمات و پنج نفر در بخش‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: روستای محمدآباد میامی یک‌هزار و ۳۹۷ نفر جمعیت دارد که از این تعداد در حدود ۸۷۰ نفر جمعیت بالای ۱۰ سال و شاغل هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان اضافه کرد: ۱۳۰ کارگاه تولید پوشاک در روستای محمدآباد میامی فعال است که نقشی مهم در اشتغال‌زایی جوانان این روستا ایفا می‌کند.

صمیمیان یادآور شد: ۵۰۰ نفر از جمعیت روستای محمدآباد میامی در بخش صنعت، ۲۰۰ نفر در بخش خدمات، ۱۶۵ نفر درزمینهٔ زراعت و دامداری و باقیمانده در بخش‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: روستای جودانه میامی از دیگر روستاهای بدون بیکاری استان است که ۹۷۰ نفر جمعیت دارد و نیروی کار این روستا درزمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، دامداری و خیاطی مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان افزود: در روستای جودانه میامی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ رأس دام وجود دارد که از این تعداد سه‌هزارم رأس مولد است و در قالب دامداری سنتی، نیمه‌صنعتی و صنعتی برای اهالی روستا اشتغال‌زایی شده است.

صمیمیان گفت: اشتغال‌زایی در روستاها نقشی مهم در نگهداشت جمعیت روستایی و بازگرداندن جمعیت به روستاها دارد که تحقق این راهبرد در دستور کار قرار دارد.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، از کل جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۸۵۸ نفر در ۵۴۹ روستا و آبادی استان زندگی می‌کنند و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شوراهای اسلامی روستایی و ۸۸ درصد تحت پوشش دهیاری‌ها قرار دارند.

در استان سمنان شهرستان‌های میامی با ۸۸. ۲۱ درصد و سمنان با ۵. ۸ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین ضریب روستانشینی را دارند.

استان سمنان دارای ۳۰۸ روستای برخوردار از شورای اسلامی است و ۲۵۷ روستای استان هم دهیاری دارد.

کد خبر 486228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha