گاه در احکام صادره برای خبرنگاران و رسانه‌ها از عنوان تشویش اذهان عمومی نام می‌برند اما واقعیت این است که در پاره‌ای مواقع کار رسانه نگران کردن مردم است؛ البته نگرانی از نوع توصیه و هشدار برای اینکه جدی بگیرند. یکی از این موارد همین کرونا است.

علي كدخدازاده

همشهری آنلاین- علی کدخدازاده: هر چند وزارت بهداشت چندین بار اعلام کرده است که نباید موضوع کرونا را بحرانی جلوه دهیم اما به طور حتم این به معنی جدی نگرفتن این ویروس و عدم رعایت موارد لازم برای جلوگیری از شیوع و ابتلای آن نیست.

متاسفانه انگار هنوز خیلی‌ها موضوع کرونا را جدی نگرفته‌اند. در فضای مجازی بشتر انواع غر زدن و متلک گویی را شاهد هستیم. در فضای عمومی نیز ظاهرا سازمان‌ها و نهادها هنوز باور ندارند که کرونا وارد شده است.

هر چقدر می‌خواهید می‌توانید به چین متلک بگویید و یا به دولت و حکومت تکه بیاندازید اما اکنون و این زمان این موضوعات خطر را دور نمی‌کند. مدیران سازمان‌ها اگر در ارائه گزارش کارهای خود تاخیر و حتی گاه توجیه‌گری دارند، اینبار نمی‌توانند و حق ندارند چنین کنند. 

صدا و سیما انگار باور ندارد که وظیفه‌اش اطلاع رسانی است.

کرونا ظاهرا در قم پدیدار شد اما به سرعت برق و باد می‌تواند همه کشور را فراگیرد و اگر اکنون آمارها کم است شاید به این دلیل است که خیلی‌ از مردم آن را جدی نگرفته و شناسایی‌ها به سختی صورت می‌گیرد.

امروز مشاور وزیر بهداشت و وزیر ارشاد نگرانی‌ خود را از نوع کنترل بیماری در اماکن مذهبی و زیارتگاه‌ها اعلام کردند. تدبیر اندیشیده شده برای زائران اصلا درست نیست {جزئیات}.

در روزهای آینده مسابقات فوتبال و دیگر رشته‌ها قرار است در ورزشگاه‌ها برگزار شود که باید در این خصوص تمهیدی اندیشید، دست کم بدون تماشاگر بازی‌ها را برگزار کنند. 

اتوبوس‌های بین شهری، قطارها و دیگر وسایل حمل و نقل بین شهری باید استریل شوند. {جزئیات}

در آستانه نوروز بسیاری از میادین و راسته‌های شهری همچون بازارهای بزرگ شهرها مملو از جمعیت خواهد شد. کاسب‌ها حق دارند به دنبال درآمد شب عید باشند اما خطر ابتلا به کرونا جدی‌تر از این حرف‌هاست، نباید اجازه داد جمعیت انبوه شکل بگیرد.

موضوع مدارس و دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی هم هست. موضوع تجمعات مذهبی در مساجد نیز باید مد نظر باشد. موضوع سینماها و سالن‌های کنسرت هم باید مورد توجه باشد.

مسئولان امر برای این موارد باید اطلاع‌رسانی کرده و تصمیمات جدی و فوری بگیرند. در این خصوص باید از ستاد مدیریت بحران گزارش خواست. آنها در این خصوص تا کنون چه کرده‌اند و چه برنامه‌ای برای آینده دارند؟

وزارت خانه‌ها و سازمان‌های بزرگ، بانک‌ها، سازمان‌های خدماتی مانند ثبت، شهرداری، دادسراها و مانند آن که هر روز با مجموعه بزرگی از ارباب رجوع در ارتباط هستند، در این خصوص چه پروتکل‌های مراقبتی - بهداشتی دارند؟

در شهرهای مختلف کشور تعدادی از بیمارستان‌ها برای پذیرش افراد مشکوک به کرونا آماده شده‌اند، اما در دیگر بیمارستان‌ها که مجموعه‌ بزرگی از بیماران با سیستم ایمنی محدود بدن، حضور دارند، چه تمهیدی اندیشیده شده که اگر کسی ناخواسته متبلا به کرونا در آنجا حاضر شد این ویروس را منتقل نکند.

در آستانه تعطیلات نوروزی و موج سفرها قرار داریم. برای جلوگیری از سرعت انتشار این بیماری در آن روزها چه طرحی وجود دارد؟

اینها فقط بخش کوچکی از پرسش‌هاست. در این میان اما نقش هر شهروند موثرتر از همه چیز است. باید جدی گرفت. با دیگری نباید دست داد. باید انواع اینفوگراف‌ها و توصیه‌های وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی را جدی گرفت. به عنوان یک نمونه کوچک؛ حتی کلیدهای طبقات آسانسورها و کیلدهای روشنایی برق، دستگیره‌های ورودی فروشگاه‌ها و چرخ‌های خرید می‌تواند یک خطر باشد.

کار رسانه گاهی نگران کردن اذهان عمومی در چنین مواردی است، نه از آن روی که با مردم دشمنی دارد بلکه از آن روی که نگران شوند و موضوع را از وضعیت شوخی به جدی تبدیل کنند.

کد خبر 485648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha