ایلام استانی کردنشین است و زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی مردم آن هم شبیه مردم کردتبار است. آنها جشن‌ها و اعیاد شبیه به هم دارند که چهارشنبه‌سوری یکی از آنهاست.

چهارشنبه سوری

همشهری آنلاین: استان ایلام سابقه باستانی و تمدنی درخشانی دارد، مردمان این دیار از دیرزمان پایبند فرهنگ بومی و ملی خود بوده‌اند. آنها همه ساله با اجرای آیین‌های ویژه سعی می‌کنند که پاسدارفرهنگ خود باشند. ایلامی‌ها در کنار رسم‌های دیرین خود اعیاد و آیین‌های ملی مانند چهارشنبه‌سوری را نیز گرامی می‌دارند و بر اجرای آن همت می‌گمارند.

پریدن از روی آتش

جشن شب چهارشنبه‌سوری درمیان مردم شهرها، روستاها و عشایر این استان مانند سایر نقاط کشور مورد توجه است، اما المان‌های بومی آن به المان‌های استان‌های کردستان، کرمانشاه و مناطق کردنشین آذربایجان غربی نزدیک‌تر است.

در شب آخرین چهارشنبه سال، ایلامی‌ها مانند همه مردم کشور جشن چهارشنبه‌سوری را با افروختن آتش اجرا می‌کنند. معمولا با روشن‌کردن آتشی بزرگ فامیل و اقوام دور آن جمع می‌شوند و فرونشستن زبانه‌های آتش از روی آن می‌پرند.

آتش نوروزی

رسم دیگری هم در مناطق روستایی و عشایری ایلام رایج است که به آن «آگر نوروزی» یعنی آتش نوروزی می‌گویند. این مراسم بعد از غروب آفتاب آغاز می‌شود و به تعداد اعضای خانواده آتش روشن می‌کنند. البته باید گفت که مراسم آگری نوروز در نقاط مختلف کردنشین کشور در روزهای دیگر برپا می‌شود.

کد خبر 485426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha