مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

مردم بوشهر از گذشته آخرین شب چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند و سابق بر این آخرین چهارشنبه ماه صفر هر سال قمری هم جشنی شبیه به چهارشنبه‌سوری برگزار می‌کردند.

چهارشنبه سوری

 همشهری آنلاین :بوشهری‌ها به این دلیل که ماه صفر بسیار سنگین است و برای جان دربردن از نحوست و منتقل‌نشدن آن به ماه‌های بعد در آخرین سه‌شنبه این ماه به کنار دریا می‌رفتند و پاهای خود را تا ساق در آب می‌زدند و چند عدد سنگ هم به دورن آب پرتاب می‌کردند.

امروزه نیز مراسم چهارشنبه‌سوری در این استان نیز برگزار می‌شود و آتش‌افروزی شب چهارشنبه‌سوری از آداب مردم بوشهر است. بر اساس رسم مردم استان، کسی حق ندارد در این شب نفرینی بر لب برآورد، زیرا بر این باورند که در روزهای آخر سال؛ جمعا ۱۹۹۹ قضا و بلا نازل می‌شود که فقط ۹۹۹تای آن در این شب است.

شکستن کوزه

در استان بوشهر عصر چهارشنبه‌سوری کوزه نو یا کهنه‌ای را به خانه یا زمین می‌زنند تا بشکند و معتقدند که قضا و بلاها را دور می‌ریزد.

برگزاری مراسم زار

مراسم زار(لیوا)  از آیین‌های ویژه مردم جنوب کشور است که این مراسم شب چهارشنبه‌سوری نیز در بوشهر برای فرد بیمار برگزار می‌شود و در آن مردان و زنان لباس مخصوص می‌پوشند و عطر مخصوص این مراسم را نیز به خود می زنند و خود را برای مراسم آماده می‌کنند.

هفت روز قبل از اجرای مراسم، معجون مخصوصی از گیاهان : کندرک، ریحان، زعفران، هل، جوز و زبان جوجخ(نوعی گیاه) تهیه می‌کنند و بیمار را دور از چشم زنان یا بالعکس اگر مریض زن باشد دور از چشم مردان نگه می‌دارند و از این معجون برتن بیمار می‌مالند و مقداری نیز به خورد او می‌دهند.

قایق‌سواری

بوشهری‌ها پس از آتش‌افروزی در خانه‌هایشان و پریدن از روی آن، با قایق از روی آب می‌گذرند و معتقدند با این کار نحسی این شب از بین می‌رود.

مردم بوشهر در مراسم چهارشنبه سوری به کنار دریا می‌روند و پاهای خود را تا ساق در آب می‌زنند و ضمن این که چند عدد سنگ به دورن آب پرتاب می‌کنند؛ می‌گویند: «درد و غمم در بیشو/ تو آو دریه بیشو».

کد خبر 485409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha