شقایق لامع زاده : بیستمین نشست رهبران ۲۶ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از آن جهت بیش از سایر اجلاس‌ها حائز اهمیت بود که محور اصلی این نشست تصمیم گیری درباره افزایش تعداد اعضای این سازمان بود و بحث های زیادی را پدیدار گشته بود.

چرا که پیوستن کشورهایی که آمادگی خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کرده بودند با موجی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها روبرو بود.

برخی از کشورها با استقبال از عضویت کشورهای اوکراین و گرجستان به عنوان کاندیداهای اصلی پیوستن به ناتو این اقدام را گامی در جهت پیشبرد اهداف این سازمان دانسته و مخالفان تحقق این رویداد نیز نظری عکس این را داشتند .

" فرانک – والتر اشتاین مایر " وزیر امورخارجه آلمان با ابراز رضایت از نتایج نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در بخارست پایتخت رومانی از این نشست به عنوان دستاوردی مهم یاد کرد .

وی در گفتگویی با تعدادی از رسانه های آلمانی زبان خاطر نشان کرد : دولتهای عضو ناتو از آلبانی ،  کرواسی ، اوکراین و گرجستان که آمادگی و تمایل خود برای عضویت در ناتو اعلام کرده بودند ، خواست تا  برنامه ها و استراتژی های خاص خود به منظور مشارکت با این سازمان به منظور تحقق اهداف از پیش تعیین شده را بیان کنند که اکثر طرح های ارائه شده از سوی آنها به مسئله افغانستان باز می گشت .

نشست این بار ناتو با حضور " ولادیمیر پوتین " رئیس جمهوری روسیه که بزودی جای خود را به  " دیمیتری مدودوف " می دهد ، رنگ و بوی خاصی داشت .

وی در توضیح گفته خود اظهار داشت : در حالی که تنها یک ماه تا واگذاری قدرت در روسیه باقی مانده ، پوتین مخالفت مجدانه خود را با عضویت اوکراین در ناتو به بهانه کشانده شدن مرزهای ناتو تا روسیه اعلام کرد .

رئیس جمهوری روسیه همچنین گسترش رو به شرق ناتو را مخل تداوم همکاری های تنگاتنگ مسکو با این سازمان اعلام کرد .

پوتین در عین حال با اشاره به اوضاع افغانستان خاطر نشان کرد که روسیه می تواند شریک خوبی برای تحقق برنامه های ناتو در افغانستان بشمار آید .

وزیر امورخارجه آلمان در ادامه گفتگوی خود پس از نشست سه روزه ناتو درباره گسترش تعداد اعضای ناتو همچنین خاطر نشان کرد :  افزایش تعداد اعضای ناتو مسئله ای کاملاً پیچیده است که باید با بررسی و دقت بسیار زیاد صورت گیرد .

این سیاستمدار آلمانی در ادامه با بیان این مطلب که کشورهایی که هنوز توانسته اند به امنیت کامل دست پیدا کنند چگونه می توانند عضو فعالی برای ناتو بشمار آیند ؟ ، اظهار داشت :  موضوع امنیت در اوکراین و گرجستان هنوز جای تامل دارد ، این دو کشور نمی توانند ناتو را در دستیابی به اهدافی که در چارچوب فعالیتهای این سازمان است ، همراهی کنند .

به نوشته مطبوعات آلمانی  " آنگلا مرکل "  صدراعظم آلمان نیز با مثبت ارزیابی کردن نشست ناتو آن را نشستی کاملاً سیاسی قلمداد کرد .

 وی با اشاره به ارائه برخی استراتژی ها از سوی اعضای ناتو درباره موضوع افغانستان تصریح کرد : تمام این استراتژی های جدید نشان داد که موفقیتهای سیاسی و نظامی با هم ارتباط مستقیم دارند .

در عین حال " فرانتس یوزف یونگ " وزیر دفاع آلمان نیز در همین زمینه گفتگویی با رادیو دولتی این کشور انجام داده است که در آن به مخالفت با گسترش تعداد اعضای ناتو پرداخته است .

وی نیز با تائید دلایل وزیر امورخارجه کشورش تصریح کرد : دو کشور اوکراین و گرجستان هنوز در موقعیتی نیستند که بتوانند در تامین امنیت کشورهای دیگر اقدام موثری انجام دهد .

وزیر دفاع آلمان درادامه سخنان خود درباره کشاندن ناتو به شرق گفت : ناتو سازمانی است که نباید آن را با آموزشگاه اشتباه گرفت چون جایگاه کشورهایی است که از توانایی های تمام و کمال برای ارائه خدمات لازم برخوردار هستند .

این مقام آلمانی در ادامه اظهار نظر خود گفت : با توجه به طرح اقدام عضویت کشورهای اوکراین و گرجستان باید به این نکته توجه داشت که این دو کشور باید برای برخورداری از شرایط لازم به منظور پیوستن به ناتو همچنان به تلاشهای خود ادامه دهند .

شاید بتوان گفت نشست آتی سران ناتو بتواند به ابهام موجود بر سر پیوستن کشورهای آماده پایان دهد .

کد خبر 48505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز