صومعه‌سرا در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان رشت قرار دارد. این شهر از شمال به تالاب انزلی نیز نزدیک است. صومعه‌سرا جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد.

صومعه سرا

همشهری آنلاین: برای رسیدن به گیلان سه محور شرقی، جنوبی و غربی وجود دارد. اگر شما از تهران به گیلان می‌روید و قصد سفر به غرب این استان را دارید می‌توانید در دوراهی رشت - سنگر از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید. با گذر از این جاده وارد شهرهای غرب گیلان و در ابتدا وارد صومعه‌سرا می‌شوید. صومعه‌سرا نیز جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای دارد.

یکشنبه‌بازار  

رفتن به بازارهای محلی می‌تواند یکی از جذابیت‌های سفر باشد. یکشنبه‌بازار صومعه‌سرا هم یکی از بازارهای محلی گیلان است که هر هفته برپا می‌شود. شما در این بازار می‌توانید انواع محصولات کشاورزی را با توجه به فصل تهیه کنید.

پل گازوبار

پل گازروبار درسال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسیده است. این پل تاریخی در دوره صفوی ساخته و بعدها به دستور «حاج یوسف‌ بلگوری» در دوره قاجاریه بازسازی شد.

مناره آجری گسکر

مناره گسکر در ۹ کیلومتری غرب شهرستان صومعه سرا و بر سر راه دهکده جاده‌کنار قرار دارد. قدمت این مناره آجری به دوره سلجوقیان برمی‌گردد. مناره گسکر به شکل مخروط است. ارتفاع این مناره در ابتدا ۳۰ متر بوده‌است که ۵ متر آن بر اثر شرایط آب و هوایی منطقه و ۱۳ متر آن به علت رانش زمین در سال ۱۳۶۹ فرو ریخته و فقط ۱۲ متر از این مناره باستانی باقی مانده‌است.

محوطه هفت‌دغنان و کلبه‌ وحشت

محوطه تاریخی هفت‌دغنان در روستای بهمبر و منطقه گسکر قرار دارد. قدمت این شهر تاریخی ۱۲۰۰ سال و در گذشته مرکز حکومت گسکرات بوده‌است. در سال ۱۳۸۲ باستان‌شناسان بقایایی از یک گورستان دوره اسلامی را در ویرانه‌ها و خرابه‌های شهر باستانی هفت دغنان شناسایی کردند. در همین سال بخشی از این منطقه که در حدود ۶۰ هکتار و بقایای یک شهر تاریخی است، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. همچنین اگر به قسمت‌ شرقی روستا بروید، کلبه‌ای متروکه و پرماجرا در آن وجود دارد که افسانه‌های ترسناک زیادی درباره‌اش گفته‌می‌شود. محلیان به هیچ وجه به این کلبه متروکه نزدیک نمی‌شوند.

یکی از ماجراهایی که درباره این کلبه گفته می‌شود و سندی برای تایید آن جز صحبت محلی‌ها وجود ندارد ماجرای سفر 4 پسر در سال ۱۳۶۵ به این روستا است.آنها تصمیم می‌گیرند که برخلاف تمام حرف‌ها، شب‌ را در کلبه بمانند. شب که می شود، ۲ نفر از این ۴ پسر به‌دلیل اتفاقی نامعلوم از کلبه وحشت پا به فرار می‌گذارند. اما ۲ نفر دیگری که در آن جا می‌مانند، به سرنوشت غم‌انگیزتری دچار می‌شوند. گویا یکی از آن‌ها در همان کلبه از ترس، جان خود را از دست می‌دهد که دلیل آن هنوز هم مشخص نیست و دیگری که زنده مانده بود، دیوانه می‌شود و هرگز دیگر به حالت عادی خود برنمی‌گردد.

همین ماجرا را درباره ۳ دختر نیز تعریف می‌کنند؛ به این شکل که بعد از ۴ سال، ۳ دختر به روستای هفت دغنان و کلبه وحشت می‌روند. می‌گویند که ۲ روز بعد مردم محلی، دختری را در اطراف کلبه پیدا کرده‌اند. دختر شوکه شده بود و از ترس می‌لرزید. به کمک برخی افراد وارد خانه شدند و ۲ دختر دیگر را در حالی پیدا کردند که جانشان را از دست داده بودند. علت مرگ هر دو، سکته و مرگ آنی تشخیص داده شده بود.

فیلم‌های ایرانی و خارجی متعددی با داستان‌های مشابه وجود دارد.مشخص نیست این داستان‌ها بهانه ساخت فیلم‌های ایرانی با موضوع‌های مشابه قرار گرفته‌اند یا این ماجراها بعد از ساخت آن فیلم‌ها پاگرفته‌است.

روستای صوفیانده

روستای صوفیانده معروف به روستای بدون بیکار ، از توابع بخش تولم شهرستان صومعه‌سرا است. صوفیانده به دلیل تولید فراوان توت‌فرنگی شهرت دارد و هر ساله جشنواره توت فرنگی در این روستا برگزار می‌شود.

تالاب گل‌لاله

تالاب گل‌لاله نیز از جاذبه‌های صومعه‌سرا  و بسیار زیبا و دیدنی است. این تالاب در فاصله ۵ کیلومتری صوفیانده قرار دارد.  

بندر پیربازار

بندر پیربازار یکی از اولین بنادری است که در دریای خزر و صومعه سرا ایجاد شده است. گردشگران بسیاری به این بندر سفر می‌کنند. در گذشته  بسیاری از مسافران اروپایی برای رسیدن به دیگر نقاط دریای خزر باید از این بندر عبور می‌کردند. حتی ناصرالدین شاه، سفر خود به اروپا را از این بندر آغاز کرده بود.

تالاب سیاه‌درویشان

تالاب سیاه‌درویشان در روستایی به همین نام واقع شده که باید با قایق به این تالاب برسید. بین تالاب انزلی و تالاب سیاه‌درویشان فاصله کمی وجود دارد. در این مسیر از مسجد پیرولی مردخه کوچک عبور می‌کنید. همچنین می‌توانید از مناظر زیبای شالیزارها و درختان هم لذت ببرید.

تالاب هندخاله

تالاب هندخاله در دهستان هندخاله در ۱۵ کیلومتری رشت واقع است. این تالاب هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این تالاب زیستگاه هزاران پرنده مهاجر است که در فصل پاییز به این منطقه مهاجرت می‌کنند. تالاب‌های نرگستان، سلکه و سیاه‌درویشان نیز در این ناحیه  قرار دارند.

روستای تنیان

تنیان در ٢٠ کیلومتری شهرستان صومعه‌سرا قرار دارد. این روستا در منطقه جنگلی و کوهستانی واقع شده و عبور رودخانه‌های زیبا از آن و وجود چشمه سرسبزی خاصی به تنیان بخشیده است.  در این روستا آبگیری در دل جنگلی بسیار زیبا وجود دارد. کمی بالاتر از آن هم می‌توانید از غار خونابکش بازدید کنید.  

کد خبر 485048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha