یک تحقیق جدید نشان می‌دهد مردان مبتلا به سرطان پروستات که در حال حاضر داروهای کاهنده کلسترول مصرف می‌کنند، عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

دارو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، بیماران دچار اشکال پرخطر سرطان پروستات شامل مردان دارای میزان بالا آنتی ژن خاص پروستات (PSA) و نمره گلیسون ۸ به بالا هستند. نمره گلیسون برای تشخیص سرطان پروستات استفاده می‌شود. مردان دارای نمره گلیسون بالا مبتلا به سرطان‌های با درمان دشوار هستند.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که داروهای استاتینی و داروی ضد دیابت متفورمین که غالباً باهم تجویز می‌شوند دارای خواص ضدسرطانی هستند. با این حال مشخص نبود که کدامیک از این دو دارو بیشتر دارای ویژگی مقابله با سرطان هستند.

در این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به حدود ۱۳ هزار بیمار مبتلا به سرطان پروستات پرخطر را بررسی کردند. تمامی این بیماران بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ مبتلا به بیماری تشخیص داده شده بودند.

محققان مشاهده کردند مردانی که داروهای استاتینی و متفورمین را همراه با هم مصرف می‌کردند میانگین نرخ زنده ماندن‌شان (۳.۹ سال) به مراتب بیشتر از افرادی بود که فقط داروهای استاتینی را به تنهایی (۳۶. سال) یا فقط متفورمین به تنهایی (۳.۱ سال) مصرف کرده یا هیچ کدام از این داروها را (۳.۱ سال) مصرف نمی‌کردند.

«لو یائو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «با توجه به نرخ مرگ و میر سرطان پروستات، مصرف متفورمین به همراه استاتین با کاهش ۳۶ درصدی خطر مرگ مرتبط است.»

مطالعه نشان داد بیمارانی که یکی از سه نوع داروی استاتینی «آتورواستاتین، پراواستاتین یا روزوواستاتین» را مصرف می‌کردند، طول عمر بیشتری داشتند.

محققان معتقدند تستوسترون در این زمینه نقش اصلی را دارد. میزان بالای کلسترول موجب ترشح بیشتر آندروژن (هورمون جنسی مردانه) در  بدن می‌شود که به پیشرفت سرطان پروستات می‌انجامد. اما استاتین‌ها به کُندشدن روند این فرآیند کمک می‌کنند.

کد خبر 485006
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha