آخرین فیلمی که حدود ۶سال پیش بر روی پرده نقره‌ای آن به نمایش درآمد، فیلم سینمایی «چ» بود. وقتی بنرها و تابلوهای تبلیغات این فیلم از گوشه و کنار بوستان بهاران جمع‌آوری شد، ساکنان منطقه۱۷ منتظر بودند که در فاصله‌ای اندک، پوستر تبلیغاتی فیلمی تازه جای آن را پر کند، اما این انتظار ۶سال به درازا کشید

سینما

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:پرده نقره‌ای سینمای بهاران که از مجهزترین سینماهای جنوب تهران به شمار می‌آید، سال‌ها از هیاهوی دنیای هنر هفتم دور ماند، تا اینکه این هفته اتفاقی خوش روی داد که به این وقفه طولانی پایان داد. تنها سینمای منطقه۱۷ به‌صورت آزمایشی با حضور تعدادی از مسئولان فرهنگی شهر و اهالی منطقه بازگشایی شد و فیلم سینمایی ۲۳نفر اکران شد. در گزارش زیر نگاهی داریم به تاریخچه فعالیت سینما بهاران و در ادامه به مراسم بازگشایی آن می‌پردازیم. 

تعطیلی زودهنگام
سال۱۳۷۱ در حالی که هنوز بسیاری از ساکنان منطقه۱۷ در قاب تلویزیون سیاه و سفید، فیلم و کارتون تماشا می‌کردند، اکران فیلم سینمایی «مدرسه پیرمردها» در سینمای تازه و نونوار منطقه اتفاقی لذتبخش و غیرمنتظره بود. آن سال سینما بهاران با ۳هزار و ۲۰۰مترمربع زیربنا تأسیس شد. مدیران شهری وقت در بنای اولیه این مرکز، سالنی چندمنظوره برای اکران و نمایش فیلم و برگزاری همایش‌ها ساختند و طبقه منفی یک را به سالن اجرای تئاتر اختصاص دادند. این سالن به ۳۵۰صندلی مجهز شد که کمتر پیش می‌آمد در سئانسی، یکی از آنها خالی بماند. اکران فیلم‌های روز و جذاب سینما سبب شده بود قدیمی‌های محل، خاطرات نوستالژیک خود از صف گیشه‌های سینمای آزادی، لاله‌زار و... را در تنها سینمای محل خود تازه کنند و لذت‌بخش‌ترین برنامه تفریحی دانش‌آموزان منطقه، تماشای فیلم‌های شاد و جذاب بر پرده سینما بهاران بود، اما این شرایط تداوم پیدا نکرد و کم‌کم فیلم‌های روز جای خود را به فیلم‌های سینمایی بداقبالی دادند که در گیشه سینماهای نامدار شهر تماشاگری نداشتند. به موازات کاهش کیفیت فیلم‌ها، بی‌توجهی متولیان فرهنگی منطقه به نگهداشت و به روزرسانی تجهیزات سینما سبب شد سینما بهاران هر روز سردتر و کم رونق‌تر از روز پیش شود و سرانجام در سال۱۳۸۳ مدیران وقت سینما بهاران، تعطیلی این مرکز را اعلام کردند. 


سینما مجهز شد
فرسودگی تجهیزات به‌عنوان دلیل تعطیلی سینما مطرح شد و تا ۴سال در تنها سینمای منطقه۱۷ فیلمی اکران نشد. علاقه اهالی به هنر هفتم و درخواست‌های مکرر آنها، مدیران فرهنگی وقت را مصمم کرد که برای راه‌اندازی دوباره سینما بهاران آستین بالا بزنند. آذر سال۱۳۸۷ نوسازی سالن سینما آغاز شد که یک سال به طول انجامید و ۲۰آبان سال بعد با امکاناتی مجهز و پیشرفته بازگشایی شد. در بازسازی سینما ۴۷۰صندلی که از ایتالیا وارد شده بود، نصب و سالن انتظار به نمایشگر بزرگی مجهز شد. از کف تا سقف سالن، سیستم ضدحریق به کار گرفته شد و در نمای ساختمان شیشه‌های رفلکس مورد استفاده قرار گرفت. درهای ورودی کنترلی شدند و سیستم نمایشگری که بر سردر سینما نصب شد، خلاصه‌ای از فیلم را نمایش می‌داد. آکوستیک شدن کف و دیوارهای سالن نمایش، از تداخل صوتی در هنگام اجرا جلوگیری می‌کرد و تجهیز فضای صحنه به نور عمومی و اختصاصی، امکان استفاده از نور مطلوب را فراهم می‌کرد. نصب سیستم نمایش دیجیتال و صوتی دالبی، قدم نهایی برای قرارگرفتن سینما بهاران در ردیف مراکز نمایش فیلم مجهز و پیشرفته بود که انجام شد. 
فیلم‌های بدون مخاطب و گیشه‌های سرد
برای بازسازی سینما بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه شد که رقم قابل توجهی به شمار می‌آمد، اما پس از بازسازی سینما به ندرت پیش می‌آمد که در این سینما فیلم‌های روز اکران شود و فیلم‌های سینمایی بدون مخاطب، مدت‌های طولانی روی پرده باقی می‌ماند. این امر در حالی اتفاق می‌افتاد که سینماهای مناطق مرکزی و شمالی شهر برای تعدد سالن و سئانس و تنوع فیلم‌های اکران شده رقابتی تنگاتنگ داشتند و اهالی منطقه به‌ویژه نسل جوان ترجیح می‌دادند راهی درازتر و هزینه‌ای بیشتر را به جان بخرند تا به تماشای فیلمی جذاب بنشینند. صندلی‌های خالی و گیشه سرد سینما، مدیران و سرمایه‌گذاران منطقه را متقاعد کرد که صرف هزینه برای نگهداشت تجهیزات سینما توجیه اقتصادی ندارد و سینما بهاران دوباره اواخر سال۱۳۹۲ به دلیل مشکلات فنی و ایمنی و نداشتن مخاطب تعطیل شد. این مرکز هنری سال‌ها به‌عنوان مرکز همایش مورد استفاده قرار گرفت، اما فراوانی تقاضای شهروندان برای بازگشایی مجدد سینما، مدیران شهری منطقه را به تکاپو واداشت تا در نهضت توسعه امکانات فرهنگی که به تازگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران راه افتاده، برای اهالی منطقه۱۷ سهمی قائل شوند. نتیجه این تلاش‌ها بازگشایی آزمایشی سینما بهاران بود. در مراسم بازگشایی سینما، فیلم سینمایی ۲۳نفر اکران شد که تا پایان هفته به‌صورت رایگان روی پرده است. 


فیلم‌های روز اکران می‌شود
در کنفرانس مطبوعاتی که پیش از مراسم بازگشایی سینما بهاران در فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، «علیرضا زندوکیلی» معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، «هاشم میرزاخانی» مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر و «محمد سعادت» رئیس فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی حضور داشتند. زندوکیلی، همکاری و حمایت ارگان‌های مختلف فرهنگی به‌ویژه شهرداری از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را ضروری خواند و استفاده سهل و ایمن از امکانات فرهنگی شهر را از اهداف این سازمان عنوان کرد. او گفت: «اگر برای افزایش ایمنی پروژه‌ای لازم باشد که آن پروژه مدتی به حالت تعلیق درآید، باید این کار انجام شود.» 
رویکرد مدیریت شهری تهران برای احیا و گسترش ظرفیت‌های فرهنگی شهر هم، محور صحبت‌های میرزاخانی بود. او گفت: «مطالبه مردم مناطق کم برخوردار برای افزایش تعداد سینماها جدی شده و زمینه استفاده از هنر هفتم برای توسعه فرهنگی شهر مهیا شده است. ما هر چقدر بتوانیم اوقات فراغت خانواده‌ها را با سرگرمی‌های سالم پر کنیم، در دستیابی به شهر سالم توفیق بیشتری خواهیم داشت.» سعادت هم به برگزاری ۸۶برنامه فرهنگی طی سال گذشته در سالن سینما بهاران اشاره کرد و گفت: «این سینما به دلیل مشکلات ایمنی تعطیل شد، اما در طول این سال‌ها فعال بوده و برنامه‌های فرهنگی مختلفی در آن اجرا شده است.» 
در گفتگو با همشهری محله مطرح شد

استقبال شهروندان، شرط افزایش سئانس های سینما


پس از پایان مراسم، خبرنگار همشهری محله با «هاشم میرزاخانی» مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر و «محمد سعادت» رئیس فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی گفت‌وگویی اختصاصی داشت. 
در دوره فعالیت سینما بهاران، اکران نشدن فیلم‌های سینمایی روز و نمایش فیلم‌های بدون مخاطب موجب نارضایتی اهالی شده بود. برای اکران فیلم‌های روز و گرم شدن گیشه این سینما چه برنامه‌ای دارید؟ 
میرزاخانی: در گذشته آنالوگ بودن نمایش در این مسئله تأثیر زیادی داشت و گرفتن کپی نمایش هزینه بر بود که این مسئله سالن‌های تک سالنه و تک منظوره را با مشکل روبه‌رو می‌کرد. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر امکان اکران آثار سینمایی به شکل دیجیتال مهیا شده، می‌توانیم با هزینه کمتر و سرعت بیشتر فیلم‌های روز را اکران کنیم، ولی نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که برای هر فیلم سینمایی آماده نمایش، سقف تعداد حواله در تهران تعیین می‌شود و پخش‌کننده، مناطق و مراکزی را برای اکران انتخاب می‌کند که امکان جذب تعداد زیادی از مخاطبان فراهم باشد، اما در دوره جدید فعالیت سینما بهاران، برنامه‌ریزی می‌کنیم که از هفته سوم اکران آثار روز، فیلم‌ها در این سینما به نمایش درآید. این زمان اکران برای سالن‌های تک منظوره چندان زیان ده نیست و برای اهالی آورده فرهنگی مطلوبی دارد. 
استفاده از سالن سینما به‌عنوان مرکز همایش، بر تعداد سئانس‌ها و فعالیت سینما تأثیر نامطلوبی ندارد؟ 
سعادت: برنامه‌های مرکز همایش معمولاً صبح تا ظهر برگزار می‌شود. برنامه نهادهای مختلف مانند جشن تکلیف مدارس و... هم در طول روز اجرا می‌شود و بر فعالیت سینما تأثیر ندارد؛ چراکه سئانس‌های سینما بعد از غروب است. البته تعداد سئانس‌ها و زمان فعالیت سینما با توجه به استقبال اهالی منطقه تعیین می‌شود. در طول این هفته که فیلم ۲۳نفر در سئانس ساعت ۸تا ۱۰ به‌صورت رایگان نمایش داده می‌شود، اگر مردم استقبال مناسبی داشته باشند، برای افزایش زمان فعالیت سینما برنامه‌ریزی می‌کنیم. 
با توجه به شرایط اقتصادی اهالی جنوب تهران، چه تسهیلاتی فراهم کرده‌اید تا سینما بهاران مخاطبان بیشتری داشته باشد؟ 
میرزاخانی: دسته‌بندی سینماها در حوزه شورای صنفی نمایش انجام می‌شود. این شورا براساس موقعیت مکانی، ظرفیت و امکانات، سینماها را دسته‌بندی کرده است. سینما بهاران به‌عنوان مجموعه‌ای گرانقیمت و ممتاز لحاظ نخواهد شد و تلاش می‌کنیم که مردم با حداقل هزینه از خدمات فرهنگی استفاده کنند. مؤسسه تصویر شهر توانسته است برای مجموعه سینمایی رازی که در میدان رازی قرار دارد، مصوبه‌ای بگیرد که در طول سال خدمات نیم‌بها ارائه می‌دهد. می‌توان چنین امکاناتی را برای سینما بهاران هم پیش‌بینی کرد. 
سعادت: در منطقه۱۷ شورای فرهنگی فعالیت می‌کند که در برنامه‌های مختلف نظارت و مشارکت دارد. با همکاری این شورا تسهیلاتی را دراختیار نهادهایی مانند آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جماعت و... قرار می‌دهیم. 
چرا سینما بهاران با تأخیر و به حالت آزمایشی بازگشایی شد؟ 
سعادت: مشکلات فنی و ایمنی باعث تعطیلی سینما بهاران شد و رفع این مشکلات به زمان زیادی نیاز داشت. از شهریور سال۱۳۹۷ که مدیریت فرهنگسرای شهید سلیمانی را برعهده گرفتم، با شهرداری و نهادهای مختلف منطقه که از سالن همایش استفاده می‌کنند، مکاتباتی داشتیم که به نتیجه رسید، اما تغییر و تحولات و بدقولی‌ها باعث تأخیر در بازگشایی سینما شد. در نهایت ورود جدی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به این موضوع و تلاش شهردار تهران باعث بازگشایی آزمایشی سینما شد. دلیل بازگشایی این سینما به‌صورت آزمایشی هم، وجود مشکلات ایمنی سینماست که در حال پیگیری و رفع آنها هستیم و پس از رفع آنها، سینما به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند. 
میرزاخانی: هر مجموعه سینمایی برای فعالیت به مجوزهایی نیاز دارد که باید دریافت شود. سینما بهاران مجوز اکران فیلم سینمایی ندارد ودرصدد هستیم برای فعالیت مجدد آن مجوز بگیریم. 

کد خبر 484912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha