مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

بسیاری از شهروندان گیلانی به شغل کشاورزی و باغداری مشغول هستند و حادثه برف اخیر موجب بروز خسارت‌هایی به آنان شده است. اگر چه در روزهای پایانی بهمن میوه‌های سردرختی چندانی وجود نداشت اما آنگونه که از اظهارنظرها بر می‌آید عمده مشکلات در بخش درختان بوده و از سوی دیگر خسارت‌های عمده‌ای متوجه گلخانه‌داران شده است.

گلخانه

همشهری‌آنلاین - فرشته رضایی: در این زمینه نسیم طواف‌زاده یکی از گلخانه‌داران گیلان به همشهری می‌گوید: وقتی که برف می‌آید اولین جایی که مسئولان گاز آن را قطع می‌کنند گلخانه‌هاست چون محصول گلخانه‌ها را جزو محصولات تزیینی به شمار می‌آورند. به همین دلیل گرمایی داخل گلخانه تولید نمی‌شود تا موجب آب شدن برف بالای سقف شود. این برف در اثر سنگینی موجب آسیب به سقف پلاستیکی گلخانه می‌شود و خسارات زیادی به محصولات ما می‌زند.  

وی ادامه می‌دهد: برای تامین گازوئیل هم با مشکل مواجه‌ایم و ضوابط و مجوز خاصی نیاز دارد. مشکلات گلخانه‌داری در گیلان همچنان به قوت خود باقیست. در برف سال ۸۶ هم نیمی از گلخانه‌های شهرک گلخانه‌ای رشت فرو ریخت که خساراتی به آنان داده نشد. از سوی دیگر بسیاری از گلخانه‌داران بیمه نیستند و بیمه هم تا یک سقف محدود اقدام به پرداخت خسارت می‌کند.  

طواف‌زاده بیان می‌کند: من در گلخانه‌ام محصولات صیفی دارم و برخی هم محصولاتی مثل گل و گیاه دارند. اما همیشه در ایام برف اولین قربانی گلخانه‌داران هستند.  محمد آذری گلخانه‌دار به خسارت گل و گیاه اشاره می‌کند و می‌گوید: اولویت مسئولان کارخانه‌های صنعتی هستند نه گلخانه‌داران. حتی بیمه چندانی هم شامل حال ما نمی‌شود. در این شهرک هر گلخانه به طور متوسط دو هزار متر مربع مساحت دارد و هر فرد کلی متضرر می‌شود.

 روی خوش برف سنگین در گیلان 

در همین زمینه مدیرجهادکشاورزی گیلان می‌گوید: فعلا خسارات بخش کشاورزی را برآورد نکرده‌ایم اما از همه شهرستان‌ها بازدید میدانی انجام شده است و تا امروز (یکشنبه ۲۷ بهمن) برآورد کلی می‌شود. میوه سردرختی زیادی نداشته‌ایم اما خسارت‌ شکسته شدن درختان میوه زیاد بوده و اندکی هم خسارت به کیوی‌داران وارد آمده است.  

علی درجانی درباره خسارت به گلخانه‌داران بیان می‌کند: از این بخش هم برآورد خسارت نداشتیم اما به کسانی که بیمه باشند خسارت پرداخت می‌شود. البته باید یک روی خوب ماجرا را هم ببینیم که سال قبل طغیان آفات و مگس میوه را هم داشتیم که با برف و یخبندان اخیر جمعیت آنان در سال آتی کنترل و مدیریت می‌شود.

کد خبر 484499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha