چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

سال‌هاست که در ایران، روز میلاد حضرت زهرا (س) به عنوان روزی برای گرامی‌داشت مقام زن و مادر مشخص شده است ولی کشورهای دیگر دنیا نیز تاریخ‌های گوناگونی را به مناسبت‌های مختلف مشخص کرده‌اند تا بهانه‌ای برای بزرگ‌داشت و قدردانی از مادران باشد. در ادامه برخی از این تاریخ‌ها را آورده‌ایم.

روز مادر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت دومین یک شنبه ماه مه (May) در آمریکا، استرالیا و ایتالیا روز مادر نام دارد؛ تقریبا دو ماه بعد از تاریخی که روز مادر در انگلستان جشن گرفته می‌شود.  

در انگلستان روز مادر به طور رسمی به عنوان یک‌شنبه مادری شناخته می‌شود و مناسبتی مذهبی است که در چهارمین یک‌شنبه از ایام روزه‌داری (Lent)، مسیحیان به بازدید و گردهم‌آیی در کلیسا تشویق شده‌اند زیرا در تفکر مذهبی، کلیسا به عنوان مادری تغذیه‌کننده و حمایت‌گر شناخته می‌شود. اما با گذشت سال‌ها از جنبه مذهبی و کلیسامحور این روز کاسته شده و بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن خانواده و فرزندان دانسته می‌شود.

در آمریکا اما روز مادر یک مناسبت مذهبی نیست. در سال ۱۹۱۴ و در پی یک کمپین مردمی به رهبری خانمی از ویرجینیای غربی، دومین یکشنبه از ماه مه توسط رئیس جمهور ویلسون به عنوان روز مادر مشخص شد. بزرگداشت روز مادر آمریکایی به کشورهای دیگری چون استرالیا و آمریکای مرکزی هم تسری پیدا کرد اما در مکزیک تاریخ مستقلی اعلام شد. پس از آن که یک روزنامه‌نگار از مزایای بزرگداشت مادران در تاریخی ملی و مشخص نوشت، این ایده توسط کلیسای کاتولیک حمایت شد و روز ۱۰ مه به عنوان روز مادر در مکزیک نام گرفت.  

طرح‌واره ای از رئا الهه مادری

اسپانیایی‌ها اما اولین یکشنبه ماه مه، ماهی که در باورهای مسیحی به مریم عذرا مادر حضرت عیسی (ع) تعلق دارد، را به عنوان روز مادر گرامی می‌دارند. بر اساس داستان‌های اساطیری روز مادر جشن تجلیل و جشنواره‌ای بهاری و سالانه است که یونانیان باستان به افتخار رئا، مادر خدایان و ایزدان آن را بنیان گذاشته بودند.  

رایج‌ترین هدیه به مادران دنیا دسته‌ای از گل‌های مورد علاقه او و جمع شدن اعضای خانواده است. دسته گلی که اخیرا صورت‌های خلاقانه و جدیدی پیدا کرده است.  

گل رز یا ناگت مرغ!؟ | هدیه عجیبی که این روزها مد شده است

مترجم: فاطمه عباسی

کد خبر 484355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha