یکی از اعضای جوان لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس درباره اینکه لیست اموالش را منتشر خواهد کرد یا نه گفت: از آنجایی که واکنش‌ها به انتشار لیست اموال دوستان در فضای مجازی منفی بود، در حال حاضر این کار را نخواهم کرد، اما اموالم را به قوه قضائیه اعلام می کنم. ضمن آنکه معتقدم بیش از لیست اموال نمایندگان مجلس، شفافیت آرای آنها مهم است.

دهنوي

به گزارش همشهری آنلاین، سید محسن دهنوی عضو سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف که با خبر دیپورت شدنش به‌ عنوان یک پژوهشگر ایرانی از آمریکا معروف شد حالا یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس و لیست اصولگرایان است. حرف‌های او را با ایرنا پلاس بخوانید: 

  • اصولگرایان منتقد مجلس دهم، مستمر از ضرورت تشکیل «مجلس انقلابی» با حضور «جوانان مؤمن انقلابی» می‌گویند. آیا شما هم شامل این مفهوم می‌شوید؟

درواقع من نمی‌توانم درباره خودم این را بگویم. اما اگر ایرادی ندارد، می‌توانم تعریفم را از جوانان مؤمن انقلابی و مجلس انقلابی را ارائه بدهم. 

  • بفرمایید. 

در بحث انتخابات، معتقدم جمعی از جوانان مؤمن انقلابی متخصص و نوآور باید وارد عرصه شوند؛ من بر دو قید متخصص و نوآور تأکید زیادی دارم. اینها باید جوان باشند تا انرژی لازم را داشته باشند؛ مؤمن باشند تا تعهد اخلاقی لازم را داشته باشند و خیانت‌ در امانت نکنند؛ انقلابی باشند تا اهل‌ معامله نباشد. حتماً باید متخصص باشند، یعنی در یک حوزه مشخص سواد لازم را داشته و توان استفاده از تخصص دیگران را نیز داشته باشند. نوآور باشند؛ چراکه معتقدم اداره سنتی کشور دیگر پاسخگوی نیاز ما نیست، مخصوصاً در حوزه‌هایی که مبتلابه اقتصادی‌اند؛ مانند مسئله اشتغال. لذا تأکید می‌کنم مجلس آینده باید در اختیار جوانان مؤمن انقلابی متخصص و نوآور باشد. 

  • منظور شما از اداره سنتی کشور چیست؟

منظور من از منظر اقتصاد بود، اساساً معتقدم مشکل امروز کشور موضوع اقتصاد است. مثلاً نگاه دولت‌های ما بعد از انقلاب به اقتصاد  بیشتر معطوف به صنایع بزرگ بوده است که این نگاه سنتی است. درحالی‌که من معتقدم امروز ما از این مرحله عبور کرده‌ایم، کشور نه منابع و توان مالی برای پرداختن به این صنایع و نه زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه دارد. ما بر خلاف نگاه سنتی معتقدیم باید به بحث کسب‌وکارهای فضای مجازی و پلتفرم بزرگ برای ایجاد کسب‌وکار یا زنجیره‌ای از این کسب‌وکارها که بر روی یک پلتفرم سوار می‌شوند، توجه داشته باشیم. ما باید در روش‌ها و قوانین نوآور باشیم. 

  • تصور نمی‌کنید این نگاه به اشتغال بیش از آنکه مدل بومی باشد، به اقتصاد نئولیبرالی نزدیک است؟ به نظر شما این مدل می‌تواند مطلوب اصولگرایان باشد؟ 

من دقیقاً نمی‌دانم فرم اقتصاد سنتی که اصولگرایان به آن معتقدند، چیست! اما از می‌توانم نظر خودم را بگویم. 

  • یعنی رویکرد شما به لیبرال‌ها و نئولیبرال‌ها نزدیک‌تر است؟

اصلاً این‌طور نیست. حوزه تخصصی من اقتصاد دانش‌بنیان است،درواقع ما به دنبال آن هستیم که از تکمیل چرخه نوآوری اقتصاد ایجاد کنیم و ازقضا این را از منطق انقلاب و کلام مقام معظم رهبری می‌توان بیرون کشید. حالا ممکن است این رویکرد به جریان فکری دیگری منتسب شود که من نمی‌خواهم وارد آن بحث شوم. اساساً اقتصاد دانش‌بنیان را در سال ۱۳۸۴ مقام معظم رهبری مطرح کردند. حتی ما برای این موضوع طرحی آماده کرده‌ایم که در صورت ورود به مجلس آن را عملی کنیم. 

  • این روزها بحث شفافیت از طرف دوستان و هم‌مسلکان شما با جدیت مطرح می‌شود. بنا دارید لیست اموالتان را منتشر کنید؟ 

اتفاقاً می‌خواستم لیست اموالم را منتشر کنم اما احساس کردم واکنش‌ها به این موضوع در فضای مجازی به‌شدت منفی است. حتی برخی از دوستان ما صادقانه این کار را کردند اما بازتاب آن به‌شدت منفی بود؛ لذا از رسانه‌ای کردن آن  منصرف شدم اما قطعاً به قوه قضائیه اعلام خواهم کرد یا آنکه مجلس سازوکاری را برای انتشار لیست اموال مشخص کند. من معتقدم بیش از لیست اموال نمایندگان مجلس، شفافیت آرای آنها اهمیت دارد؛ به نظرم اولویت مجلس آینده این است که طرح شفافیت آرای نمایندگان را مصوب کند. بالاخره مردم باید بدانند نظر نمایندگان درباره هر طرح و لایحه‌ای چیست. 

  • جریان عدالت‌خواه در این دوره از انتخابات حضور جدی دارد، با توجه به اشتراکات و تفاوت‌هایی که با آنها دارید، موضعتان نسبت به این جریان چیست؟ 

جریان عدالت‌خواه در موضع‌گیری‌ها، مخصوصاً بحث عدالت‌طلبی بسیار خوب عمل کرده‌اند. حتی بخشی از طرح‌هایی که شخصاً برای حضور در مجلس آماده کرده‌ام معطوف به ایجاد شفافیت و مبارزه ساختاری با فساد است؛ لذا با این دوستان همراه و هم‌نظرم اما سلایقمان در اجرای این ایده تا حدی متفاوت است. به همین جهت در دو گروه برای حضور در مجلس رقابت می‌کنیم که به نظرم اصلاً بد نیست؛ به‌هرحال مردم باید با توجه به تنوع آرا و سلایق دست به انتخاب بزنند. شخصاً مشکلی با اینکه جریان عدالت‌خواه با لیست دیگری وارد میدان شود، ندارم؛ حتی معتقدم بسیاری از آن‌ها انسانهای خوب و شریفی هستند اما به لحاظ رویکردی و گفتمانی با آنها تفاوت نظر دارم. 

  • شما به کدام‌یک از جریان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نزدیک بودید که در لیست انتخاباتی آنها قرار گرفتید؟ 

نکته جالب درباره شخص من این است که به هیچ‌یک از جریان‌های اصولگرایی نزدیک نبودم و سهمیه هیچ‌کدام نیستم، همه این جریان‌ها بنده را می‌شناسند و قبول دارند، اما به هیچ‌کدام بیش از باقی نزدیک نبودم. خوشبختانه سوابق بنده هم روشن است؛ من مسئول ستاد آقای جلیلی و پیش از آن مسئول ستاد جبهه اصولگرایان بودم. درواقع سعی داشتم آزادگی و حریتم را در فضای سیاسی حفظ کنم تا آدم هیچ جریان به معنای منفی آن نباشم. احتمالاً به این دلیل که آقایان رویکرد من را قبول دارند، بنده را در لیست شورای ائتلاف قراردادند.

  • یعنی رویکرد شما در جریان اصولگرایی، فراجناحی است؟ 

بله. می‌توان گفت رویکرد فرادسته‌ای دارم. من منتسب به هیچ‌یک از شاخه‌های این مجموعه نیستم اما خودم را انقلابی می‌دانم و این آقایان هم ما را پذیرفتند.

  • تصویری از زدوخورد شما دریکی از برنامه‌های دانشجویی دانشگاه شریف با دانشجویان منتقد منتشرشده است؛ به‌عنوان فردی که بنا دارد نماینده مردم باشد، چه توضیحی درباره آن به موکلانتان دارید؟

بله. دقیقاً آنجا با آقای شریفی‌مقدم درگیر بودم؛ من خیلی علاقه‌مندم درباره آن عکس توضیح دهم. توجه داشته باشید که فضای دانشجویی به‌طورکلی این‌گونه است؛ من حدود ۱۴ سال فعالیت دانشجویی داشتم و انواع سمت‌ها از دبیر شورای صنفی خوابگاه تا مسئول بسیج دانشگاه شریف را تجربه کردم. همواره در دعواها، تحصن‌ها و تجمعات دانشجویی مشارکت و فعال داشتم؛ چراکه اقتضای دوران دانشجویی است و معتقدم فردی که در دوران دانشجویی خود چنین تجربه‌ای نداشته باشد، رشد سیاسی و اجتماعی کافی ندارد. این قبیل اتفاقات در فضای دانشجویی کاملاً طبیعی است، گاهی در فضای مناظره و تجمع بچه‌ها به شکل جدی با یکدیگر بحث می‌کنند و به درگیری فیزیکی هم منجر می‌شود، اما هیچ‌گاه جدی نیست! مثلاً  هیچ‌گاه این‌طور نبوده است که به فردی آسیب بزنیم. 

لازم به یادآوری است که مهمان و سخنران آن برنامه نیز از چهره‌های نزدیک به دولت فعلی بود و آقای شریفی مقدم و دوستانشان، هرچند معترض بودند اما بنا داشتند سخنرانی را بر هم زنند اما ما با آنها تقابل داشتیم. ضمن اینکه داد زدن در فضای دانشجویی بسیار عادی و طبیعی است؛ حالا ممکن است فردی از زاویه خاصی هم از شما عکس بگیرد! نکته دیگر درباره این عکس، آنکه نخستین بار «آمدنیوز» بعد از دیپورت شدن من از آمریکا، آن را منتشر کرد. مجموعاً این عکس را بسیار دوست دارم و آن را نقطه قوت می‌دانم، بنده حتی عکسی دارم که در جریان اعتصاب غذا در حال بیرون ریختن غذا از ظرف آن هستم. اینها بخشی از فرایند رشد فردی است که خوب و درست فعالیت کرده است.

کد خبر 484248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha