اتوبانک از جمله نیازهای ضروری معلولان است تا قادر باشند عملیات‌های بانکی خود را بدون دغدغه یا کمک خواستن از دیگران انجام دهند.

اتوبانک

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، هم‌ اکنون معلولان بافقی یزد برای انجام امور پولی و بانکی خود مجبورند با زحمت یا به کمک دیگران، از پله‌های بانک یا دستگاه خودپرداز بالا بروند.

این افراد بارها اعلام کردند که دارای کارت عابر بانک با رمز اول و دوم و سایر مشخصات آن هستند و در صورت وجود اتوبانک، نیازی نیست خدمات بانکی خود را به اشخاص دیگر بسپارند که احتمال سوء‌استفاده در آن وجود داشته باشد.

یکی از معلولان گفت: مسئولان توجه داشته باشند که در همه شهرها به ویژه مراکز دانشگاهی، فرهنگی و ورزشی هم اتوبانک راه‌اندازی کنند تا کار برداشت و انتقال وجه توسط معلول آسان شود.

وی افزود: در یکی از شهرها تحصیل می‌کردم و برای رزرو غذا و کار بانکی کارت عابر بانک خود را به یکی از دوستان داده بودم که هر دو رمز آن لو رفت و در یک‌هفته حسابم خالی شد.

محمد عسکری بیان کرد: از طریق پیام کوتاه گوشی تلفن همراه متوجه شدم ۳ بار از حسابم پول برداشت شد که مجبور به تغییر رمز حساب شدم و کارت را به یکی از مسئولان دانشگاه سپردم.

این معلول افزود: اینگونه مشکلات است که نیاز به اتوبانک را ضروری می‌سازد.

یک معلول ویلچرنشین هم از نامناسب‌سازی شهر ابراز نارضایتی کرد و گفت: بیشتر بانک‌ها رمپ ندارند و عابربانک برخی هم چند پله دارد که افراد سالمند هم نمی‌توانند از آن استفاده کنند چه رسد به افراد معلول.

حسین دانشی افزود: فقط تعدادی از اداره‌ها و بانک‌ها و اماکن عمومی مناسب‌سازی شدند که هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب راه زیادی در پیش است.

فرماندار بافق هم گفت: با توجه به ضرورت ایجاد اتوبانک ویژه معلولان پیگیر هستیم با تعیین مکان از سوی جامعه معلولان و با مساعدت و حمایت فرمانداری یک اتوبانک در شهرستان برای استفاده معلولان با پرداخت هزینه از سوی فرمانداری ایجاد شود.

محمدزاده رحمانی تصریح کرد: اتوبانک نوعی از دستگاه‌های خود پرداز است که کاربر برای انجام امور بانکی از طریق دستگاه خودپرداز، نیازی به پیاده شدن از خودرو یا وسیله نقلیه ندارد.

وی گفت: اهتمام جدی مسئولان برای مناسب‌سازی اماکن و معابر معلولان ضروری است و در پایش معابر انجام شده، نزدیک به ۳۵ درصد از دستگاه‌ها و اماکن عمومی بافق برای معلولان مناسب نیستند.

این مسئول افزود: برخی از اماکن مذهبی به خصوص امام‌زاده عبدالله‌(ع) در این زمینه پیشرفت داشته‌اند و تعدادی از بانک‌های سطح شهر نیز برای مناسب‌سازی در دستور کار قرار گرفته‌اند که تا ماه آینده نسبت به اصلاح رمپ اقدام می‌کنند.

رئیس بهزیستی بافق نیز گفت: اتوبانک از ضروریات زندگی معلولان است این اداره آمادگی دارد مکان‌یابی مناسب را با مشورت معلولان انجام دهد.

محسن خوشگذران افزود: با همکاری فرمانداری در حال رایزنی هستیم تا از سوی یکی از بانک‌ها این اتفاق خوب بیفتد.

وی بیان کرد: باید موانع مناسب‌سازی محیط بافق برای تردد معلولان رفع شود، در صورت رعایت نکردن مناسب‌سازی محیط، معلولان از حقوق شهروندی بی‌نصیب خواهند ماند.

به گفته خوشگذران، مناسب‌سازی موضوعی چندوجهی است و همکاری فرابخشی فرمانداری، شهرداری و دهیاری‌ها را می‌طلبد و بهزیستی نقش نظارت و پیگیری را دارد.

وی افزود: اکنون  مناسب‌سازی برای تردد معلولان در مکان‌های عمومی و ساختمان دستگاه‌های دولتی بافق قابل قبول نیست، با ضروری خواندن این مهم در سال جاری، ۲ دوره ارزیابی انجام شده است که نتیجه خوبی حاصل نشد.

این مسئول اضافه کرد: نبود ضمانت اجرایی در قوانین و تخصیص نیافتن بودجه به دستگاه‌ها برای مناسب‌سازی از مهم‌ترین موانع موجود است و اگر از دید یک معلول به محیط شهری بنگریم نکات مثبت در طراحی‌ فضای شهری کم به چشم می‌خورد که این موضوع زندگی روزمره آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس بهزیستی بافق گفت: در این شهرستان مناسب‌سازی ورودی بانک‌ها برای تردد معلولان حدود ۴۰ درصد رعایت شده است که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی گفت: نرده اطراف رمپ‌ها، سامانه عبور ویلچر و نبود دسترسی معلولان به مکان‌های بهداشتی در برخی اداره‌ها  از جمله مشکلات مهم بوده و برخی از اقدامات انجام شده در شهرستان از جمله ساخت پارکینگ ویژه معلولان و کلینیک جدید تامین اجتماعی برای تردد معلولان قابل تجلیل است.

مدیر موسسه خیریه جامعه معلولان بافق گفت: افتتاح کارگاه قالیبافی جامعه معلولان بافق یکی از طرح‌های اشتغال‌زایی جامعه معلولان شهرستان است که اکنون ۶ نفر به صورت مزدپو در این کارگاه مشغول به کار هستند.  

ابوالفضل شاهپورزاده افزود:کارگاه قالیبافی جامعه معلولان بافق با مساحت ۴۰ متر مربع در محل ساختمان جامعه، با اعتباری بیش از ۱۵۰ میلیون ریال ساخته شده است.

وی برگزاری اردوهای زیارتی، سیاحتی، تفریحی نیم بها و استفاده از استخر شنا رایگان را از اقدامات جامعه در راستای نشاط افزایی معلولان عنوان کرد.

 ۹۰۰ معلول زیرپوشش خدمات بهزیستی شهرستان بافق قرار دارند که ۴۰ درصد آن‌ها جسمی و حرکتی و ۱۵ درصد نابینا و بقیه سایر معلولیت‌ها هستند.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

کد خبر 483597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha