بازار خودرو هفته جاری را با تنش قیمت مضاعفی شروع کرد. در این فضای متشنج، قیمت‌ها به‌گونه‌ای در رالی صعود قرار گرفت که دیگر فقط قیمت چند مدل خودرو زیر ۱۰۰میلیون تومان را می‌توان در جدول نرخ‌های بازار سراغ گرفت.

خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، البته با توجه به اینکه بخش عمده خودروهای زیر ۱۰۰میلیون تومان فعلی نیز باید به‌زودی از خط تولید خارج شود، به‌نظر می‌رسد به‌زودی کف قیمت در بازار خودروی ایران به بالای ۱۰۰میلیون تومان منتقل شود. به‌گزارش همشهری، در سایه انتظارات تورمی شکل گرفته، بازار خودرو نیز مانند سایر بازارهای سرمایه‌پذیر، میزبان هیجان دلهره تبدیل ریال به کالای سرمایه‌ای شده و روزبه‌روز شاهد رکوردشکنی قیمت‌هاست. در آغاز هفته جاری، هیجان‌های قیمتی باعث شد قیمت اغلب خودروهای پرطرفدار و پرمعامله بازار به بالای ۱۰۰میلیون تومان برسد؛ تا جایی که فقط پژو۴۰۵ ایران‌خودرو و مدل‌های خانواده X۱۰۰ و X۲۰۰ سایپا یعنی محصولات خانواده پراید و تیبا همچنان زیر ۱۰۰میلیون تومان معامله می‌شود. با الزامی شدن رعایت استانداردهای جدید در تولید خودروی داخلی و ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی از یورو۴ به یورو۵، تا چند ‌ماه دیگر؛ هم پژو۴۰۵ و هم اغلب محصولات خانواده پراید، از خط تولید خارج می‌شوند و دایره انتخاب کسانی که با سرمایه زیر ۱۰۰میلیون خواستار خرید خودروی سواری صفرکیلومتر باشند؛ به چند محصول از خانوادهX۲۰۰ سایپا محدود خواهد شد.

  • تخت‌گاز خودروهای چینی

هرچند بازار خودرو شاهد بالا رفتن بی‌محابای قیمت است اما به گفته فعالان بازار، معاملات قابل‌توجهی انجام نمی‌شود. هجوم نقدینگی متهم اصلی در رشد مداوم قیمت‌هاست. برخی نیز کاهش عرضه را عامل این بی‌ثباتی‌ می‌دانند. البته خودروسازان هم اتهام عرضه قطره‌چکانی در بازار را رد می‌کنند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد گاه افزایش قیمت در برخی شرکت‌های خودروسازی عامل جهش قیمت‌ بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در یکی‌دوماه اخیر، ۲شرکت مونتاژکار خودروهای چینی قیمت محصولات خود را از ۴ تا ۲۱میلیون تومان افزایش داده‌اند و به همین واسطه قیمت این خودروها در حاشیه بازار نیز افزایش یافته است. در این شرایط مدیرکل تعزیرات استان تهران از افزایش نظارت خبر می‌دهد و معتقد است: سازمان حمایت باید قیمت واقعی خودرو را اعلام کند تا سازمان تعزیرات حکومتی بتواند قیمت‌هایی بیش از آن را به‌عنوان گرانفروشی شناسایی کرده و با متخلفان برخورد کند. محمدعلی اسفنانی، بدون توجه به عوامل اقتصادی ماجرا و سیاستگذاری‌های اشتباه در وزارت صنعت می‌گوید: یکی از دلایل گرانی خودرو روانی است؛ اما دلالان و واسطه‌ها نیز به تنش قیمتی این بازار دامن می‌زنند که با ایجاد سازوکار مشخص برای شناسایی و برخورد با تخلفات می‌توان شدت آن را کاهش داد.

  • ادعاهای متناقض 

رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افت عرضه خودرو به بازار را علت اصلی گرانی خودرو در روزهای اخیر می‌داند و می‌گوید: کشور سالانه به ۱.۲ تا ۱.۵میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد اما عرضه شرکت‌های خودروسازی به یک‌سوم این تعداد کاهش یافته و رابطه عرضه و تقاضا را به هم زده است.   نورقلی‌پور می‌افزاید: نوسان نرخ ارز و مسائل بین‌المللی از دلایل دیگر افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر است، ضمن اینکه تورم ایجاد شده در حوزه تولید نیز زمینه افزایش هزینه و رشد قیمت را فراهم آورده است.این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه صاحبان سرمایه و مردم به‌دنبال حفظ ارزش پول خود در برابر تورم هستند، می‌گوید: در ماه‌های اخیر نقدینگی زیادی به سمت بازار خودرو سرازیر شده تا از حاشیه سود این بازار بهره‌مند شود. در شرایطی که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛ کاهش عرضه خودرو را یکی از متهمان اصلی آشفتگی این بازار معرفی می‌کند، مقام‌های وزارت صنعت و مسئولان شرکت‌های خودروساز از احیای تولید و بهبود وضعیت خبر می‌دهند. چنان‌که فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو دیروز در مراسم تحویل خودروهای آتش‌نشانی به وزارت راه و شهرسازی گفت: تولید خودروی سواری در این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده و تحویل تعهدات معوق این شرکت به وضعیت مساعدی رسیده است. 

  • منبع: روزنامه همشهری ۲۰ بهمن
کد خبر 483454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha