روستای «درسجین» از توابع شهرستان ابهر در استان زنجان درحالی به جمع نامزدهایی نهایی ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب راه یافته است که به گفته کتابدار کتابخانه عمومی «درسجین»، ۴۰۰ نفر از جمعیت ۴۸۰ نفری روستا، عضو کتابخانه عمومی هستند.

كتابخانه روستاي درسجين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، طبق اعلام دبیرخانه ششمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، امسال ۱۲۶ اثر به مرحله نخست این جشنواره ارسال شد که داوران، ۶۰ روستا و منطقه عشایری از ۲۳ استان را به عنوان برگزیدگان مرحله دوم این جشنواره برای داوری نهایی معرفی کرده‌اند که روستای «درسجین» نیز جزو آنهاست.

  • عضویت ۱۰۰ کودک در کتابخانه روستای درسجین

مصعومه رجبی کتابدار نمونه روستای درسجین که از شهریورماه سال قبل به‌صورت رسمی مسولیت این کتابخانه را به عهده دارد، در رابطه با راهیابی این روستا به مرحله نهایی ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، با خبرنگار ایبنا به گفت‌وگو نشست.

این کتابدار که متولد سال ۱۳۷۰ و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته کتابداری است، گفت: کتابخانه روستای درسجین از سه سال قبل آغاز به فعالیت کرده است؛ از روزهایی که دارای کمترین عضو بود و تعداد کتاب‌های آنها هم محدود بود.

رجبی با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز به فعالیت کتابخانه روستای درسجین از جمعیت بیش از ۴۰۰ نفری آن، بیشتر از چند نفر عضو کتابخانه نبودند، افزود: خوشبختانه امروز به جایی رسیده‌ایم که از ۴۸۰ نفر جمعیت روستا بیش از ۴۰۰ نفر در کتابخانه عضو هستند و کتاب به امانت می‌برند که شاید حدود ۱۰۰ نفر از آنها کودک و نوجوان است.

وی با اشاره به گسترش فعالیت‌های کتابخانه روستای درسجین طی سه سال گذشته، اضافه کرد: ۶۰ نفر از اعضای این کتابخانه از روستاهای مجاور هستند و به‌علت استقبالی که از فعالیت آن صورت گرفته است، کتابخانه سیار را در سه روستای مجاور روستای درسجین دایر می‌کنیم.

رجبی با اشاره به اینکه با افزایش علاقه‌مندی ساکنین روستاها فعالیت‌های دیگر نیز در کنار بحث کتابخوانی در حال انجام است، تصریح کرد: به برکت دایر کردن کتابخانه سیار روستایی کلاس‌های نقاشی، کاردستی، نشست کتابخوان، شاهنامه خوانی نیز برگزار می‌شود که اتفاقا استقبال از آنها بالاست.

  • فعالیت دو رابط کتابخوان در روستای درسجین

این کتابدار با اشاره به اینکه ماهیانه حدود ۱۵۰ کتاب از کتابخانه درسجین به امانت برده می‌شود، تصریح کرد: تلاش شده است که منابع کتابخانه‌ای این کتابخانه طبق نیازهای روستائیان باشد که شامل کتاب‌های آشپزی، کمک درسی، دانشگاهی، محیط زیست و ... است.

وی با اشاره به اینکه برای دسترسی بیشتر روستائیان به کتاب‌ها از دو نوجوان رابط نیز برای انتقال کتاب‌ها استفاده شده است، گفت: این رابطین نوجوان در قبال اینکه کتاب‌ها را به دست اعضا برسانند، از اینترنت رایگان و عضویت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

رجبی ادامه داد: همچنین به منظور بهره‌مندی بیشتر اهالی روستا از خدمات کتابخانه به صورت یک روز در میان کتابخانه یک روز صبح و یک روز عصر فعال است.

وی با مثبت ارزیابی کردن فعالیت کتابخانه‌های سیار روستایی گفت: برقراری عدالت فرهنگی در مناطق محروم و دوردست می‌شود و کمبودهای فرهنگی را جبران می‌کنند، هر چند ممکن است در روستاها با کمبود مکان مناسب یا نبود بودجه روبرو شود اما می‌توان با استفاده از ایده‌های خلاقانه، کمبود فضا و امکانات را جبران کرد.

این کتابدار با اشاره به اینکه برای شرکت در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب نیز مستنداتی از فعالیت‌های کتابخانه و فعالیت‌های جانبی به دبیرخانه ارسال شده است، افزود: بر اساس برآیند فعالیتی که کتابخانه داشته است، در بین روستاهای دوستدار کتاب قرار گرفته است.

رجبی در ارتباط با سختی و مشکلات کار کتابداری نیز گفت: با توجه به رشته دانشگاهی‌ام من به این کار علاقه دارم، به‌عقیده بنده برای موفقیت در این کار باید روستا را دوست داشته باشیم و تنها چیزی که می‌تواند فرایند کار را هموار کند عشق و علاقه است.

کد خبر 483142

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha