مصرف سی‌ان‌جی پس از سهمیه‌بندی بنزین از ۱۹ میلیون مترمکعب قبل از سهمیه‌بندی بنزین به ۲۵ میلیون لیتر رسید که نشان‌دهنده رشد ۳۱ درصدی است.

سی ان جی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن باعث شده توجه به سوخت‌های جایگزین از سوی افراد بیشتر شود. در این میان برخی افراد به سمت استفاده ناایمن از گاز مایع رفته‌اند که علاوه بر ایجاد خطر جدی، باعث کمبود این سوخت در مناطقی می‌شود که به گاز شهری دسترسی ندارند.

اما افرادی نیز که تجهیزات سی ان جی بر روی ماشین‌هایشان نصب شده و به اصلاح خودروی دوگانه‌سوز دارند، اقبال بیشتری به استفاده از این سوخت به جای بنزین نشان داده‌اند.

توجه به سی ان جی از آنجا مورد توجه قرار گرفته که هر لیتر بنزین آزاد اکنون سه هزار تومان قیمت دارد اما هر متر مکعب سی ان جی با قیمت ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

این اختلاف فاحش قیمت، ‌انگیزه اقتصادی برای استفاده از سی ان جی بوده تا آنجا که حتی مالکان خودروهایی که سی ان جی سوز نیستند نیز در تلاشند تا خودروی خود را دوگانه‌سوز کنند.

در این مسیر دولت نیز طرح دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی را در دستور کار قرار داده و وام بلاعوض برای آنها تعریف کرده است.

همچنین قرار است برای خودروهای شخصی نیز با همکاری بانک‌ها، ‌وامی برای دوگانه‌سوزکردن تعیین شود.

اگرچه هنوز هیچ کدام از این اقدامات به مرحله اجرا نرسیده و بر تعداد خودروهای دوگانه‌سوز افزوده نشده اما مصرف سی ان جی در کشور رکورد تازه‌ای به ثبت رسانده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف این سوخت که تا پیش از سهمیه‌بندی روزانه ۱۹ میلیون متر مکعب برآورد می‌شد، ‌حالا به ۲۵ میلیون متر مکعب رسیده است. این افزایش مصرف به معنای کاهش همین مقدار مصرف بنزین در کشور است.

این در حالی است که همچنان ۱۵ میلیون متر مکعب از ظرفیت پمپ‌های سی ان جی کشور خالی است که با دوگانه‌سوز شدن خودروهای عمومی حدود ۱۰ میلیون لیتر از این ظرفیت پر خواهد شد.

کد خبر 482653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha