سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

در گذشته، اغلب سازه‌ها و بناها با استفاده از چوب ساخته می‌شدند؛ این به آن معناست که بسیاری از این سازه‌ها در طول تاریخ از بین رفته‌اند. با این حال باستان‌شناسان موفق شده‌اند در «‌جمهوری چک» یک چاه چوبی کشف کنند که قدمت آن به عصر حجر می‌رسد.

قدیمی ترین سازه چوبی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از انشنت اوریجینز نوشت: به نظر می‌رسد این چاه قدیمی‌ترین سازه چوبی ساخت بشر باشد که تاکنون کشف شده است.

این سازه چوبی باستانی در منطقه‌ای در نزدیکی  شهر «اوستروف» واقع در جمهوری چک و در جریان ساخت و ساز یک بزرگراه جدید کشف شده است.

کارشناسان  موفق شدند این سازه باستانی را که شبیه به یک جعبه چوبی سالم است، از زیر خاک بیرون بکشند. این اثر ۸۰ ‌سانتی‌متر عرض، ۸۰  سانتی‌متر طول و ۲۵ متر ارتفاع دارد.

این چاه توسط افرادی ساخته شده که به مهارت‌های پیشرفته ساخت چنین سازه‌ای واقف بوده‌اند و بررسی‌های اولیه سطح آن نشان می‌دهد برای ساخت این اثر از ابزارهای پیشرفته استفاده شده است.

این سومین چاه متعلق به اوایل دوران نوسنگی است که در طول چهار سال گذشته در جمهوری «چک» کشف شده است. با این حال طراحی این سازه چوبی شبیه به هیچ یک از آثار کشف‌شده مشابه در این منطقه نیست و برای ساخت آن از چوب بلوط استفاده شده است.

کارشناسان با استفاده از روش‌های ویژه تعیین قدمت چوب‌ در نهایت قدمت این اثر را به ۵۴۸۱ سال پیش از میلاد تشخیص داده‌اند. این به آن معناست چاه کشف‌شده قدیمی‌ترین سازه چوبی جهان محسوب می‌شود.

کد خبر 482491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha