مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

به گفته رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست کرمان، با وجود ردِ پا و نمایه‌های به جا مانده از یک قلاده خرس سیاه آسیایی در شهرستان منوجان حضور خرس سیاه یقه‌هفت (بلوچی) در مناطق جنوبی این استان قطعیت پیدا کرد.

رد پای خرس سیاه بلوچی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، دوشنبه چهاردهم بهمن بر اساس گزارش منصور پورسینا، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان، آثار و نمایه‌های خرس سیاه آسیایی در منطقه نودِژ شهرستان منوجان مشاهده شد.

 مرجان شاکری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان در این خصوص بیان داشت: گونه خرس سیاه آسیایی، یک زیرگونه دارد که به گونه بلوچی خرس سیاه معروف بوده و در معرض انقراض است و تا کنون زیرگونه بلوچی خرس سیاه آسیایی تنها در بخشی از نواحی پاکستان و ایران دیده شده بود.

وی تصریح کرد: خرس سیاه بلوچی در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مشاهده شده اما در حقیقت اطلاعات ما درباره عادات و رفتار و جمعیت این حیوان و زیستگاه‌های آن به همراه نقشه پراکنش آن زیاد نیست.

شاکری ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر تحقیقات خوبی در مورد این حیوان انجام شده و بر اساس گزارشات واصله از زیستگاه‌های این گونه در استان می‌توان گفت که جمعیت این گونه در حال افزایش است و آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع محلی و همکاری آنها با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان و همچنین تعریف برخی زیستگاه‌های اصلی این حیوان به عنوان مناطق تحت مدیریت در حوزه جنوب استان، نقش بسزایی در افزایش جمعیت خرس سیاه بلوچی یا خرس سیاه یقه هفت داشته است.  

وی افزود: در منطقه نودژ گزارش‌هایی از حضور خرس وجود داشته اما در هفته گذشته این موضوع با مشاهده آثار و نمایه‌های آن توسط محیط‌بانان منطقه، قطعیت پیدا کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان اظهار کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع محلی اصلی‌ترین عامل حفاظت و حراست از انفال الهی است چراکه این جوامع در تقابل مستقیم با حیوانات قرار دارند و آموزش مسائل مربوط به چگونگی کاهش تعارضات و داشتن زندگی امن در کنار این گونه از جانوران می‌تواند باعث کمتر شدن تقابل انسان و آنها شود.

وی حفاظت موثرتر از حیات‌وحش به خصوص حفاظت از گونه‌های در معرض خطر را مستلزم تخصیص اعتبار در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع محلی، افزایش حفاظت فیزیکی زیستگاه‌های حیات‌وحش و در برخی موارد پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان عنوان کرد.

جنوب کرمان با هفت شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت، یک سوم مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 482193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha