سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت برای پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص ویروس جدید کرونا در حالی از دیروز شنبه ۱۲ بهمن ماه راه‌اندازی شده که شهروندان می‌گویند به دلیل معطلی و انتظار طولانی پشت خط، امکان تماس با کارشناسان این سامانه دشوار است.

كرونا ويروس

همشهری آنلاین - پروانه بندپی: روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صفحه توییتر خود از راه‌اندازی سامانه‌ای برای پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص ویروس کرونا خبر داد و نوشت: «بخش مشاوره بیماری‌های واگیر سامانه تلفنی ۱۹۰ برای پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص ویروس کرونا راه‌اندازی شد. هموطنان عزیز و همچنین همکاران نظام سلامت می‌تواند از این طریق سوالات خود را به‌صورت شبانه‌روزی با کارشناسان مربوط در میان بگذارند.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز که طی روزهای گذشته از همکاری این وزارتخانه با وزارت بهداشت برای راه‌اندازی این سامانه خبر داده بود، دیروز زیر توییت وزیر بهداشت نوشت: «با شماره سه رقمی ۱۹۰ تماس بگیرید، پزشکانی در مرکز تماس وزارت بهداشت مستقر شده‌اند که پاسخ سئوالات شما را خواهند داد.»

راه‌اندازی این سامانه ملی برای پاسخگویی به سوالات مردمی درباره ویروسی که حالا موضوعی جهانی شده و تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در چین و ۲۷ کشور دیگر را مبتلا کرده و جان حدود بیش از ۳۰۰ نفر را گرفته، خبر خوشایندی برای مردم ایران بود، اما خیلی از شهروندان طی تماس با این سامانه متوجه شدند که راهی برای ارتباط با کارشناسان ندارند. چراکه باید مدتی طولانی پشت خط در نوبت بمانند تا تماس برقرار شود.

خبرنگار ما نیز طی تماسی با این سامانه قصد داشت مشکلات موجود در این سامانه را بررسی و صحت‌سنجی کند اما اپراتور اعلام کرد که «شما نفر سی‌ام در صف انتظار هستید» و پس از گذشت ۳.۵ دقیقه از آغاز تماس، همچنان فاصله زیادی تا برقراری ارتباط با کارشناسان وجود داشت. در آزمونی دیگر، کاربر در ابتدای تماس با سامانه، بیستمین نفر در صف انتظار بود که با گذشت بیش از ۱۵ دقیقه در صف انتظار به عنوان دهمین نفر قرار گرفت. ۲۵ دقیقه از آغاز تماس گذشته بود که متقاضی دریافت مشاوره از کارشناسان سامانه ۱۹۰ در نوبت پنجمین نفر در صف انتظار قرار گرفت. پس از ۳۲ دقیقه، در حالی که به کاربر اعلام می‌شد اولین نفر در صف انتظار است اما همچنان ارتباط با اپراتور برقرار نمی‌شد و این پیام تا دو دقیقه تکرار می‌شد: «شما اولین نفر در صف انتظار می‌باشید؛ به محض در دسترس بودن اولین اپراتور تماس شما برقرار خواهد شد. از اینکه صبورانه منتظر هستید متشکریم.»

پس از برقراری ارتباط با اپراتور، در حالی که کاربر صبورانه ۳۴ دقیقه انتظار را تحمل کرده بود، از اپراتور جویا شدیم که علت این همه انتظار چیست؛ که اپراتور با خودداری از پاسخگویی در این زمینه عنوان کرد که صرفا راهکارهای پیشگیری، درمان و راه‌های انتشار کرونا را توضیح می‌دهد و موارد دیگر به او ربطی ندارد. البته پاسخ او منطقی به نظر می‌رسد و انتظار از شخص وزیر و مسئولان ارشد وزارت بهداشت است که وقتی سامانه‌ای را رونمایی می‌کنند، درباره سنجش کارایی آن نیز اهتمام داشته باشند.

نکته دیگر اینکه با وجود اهمیت و به‌روز بودن موضوع ویروس کرونا و جهانی و همه‌گیر شدن آن، این موضوع در سامانه ۱۹۰ در اولویت آخر قرار داده شده و عدد ۶ برای آن تعیین شده است. به طوری که وقتی شهروندی با این سامانه تماس می‌گیرد، چنین پاسخی را می‌شنود: «به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت خوش آمدید. لطفا برای طرح شکایت یا مشکلات مربوط به اورژانس ۱۱۵ عدد ۱، جهت ارائه شکایات در زمینه بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و طب کار عدد ۲، برای دریافت مشاوره دارویی و یا اعلام مشکلات عدم تامین دارو عدد ۳، برای طرح مشکلات مربوط به پذیرش و رسیدگی به بیمار عدد ۴، برای طرح شکایات بیش‌دریافت پزشکان و یا مراکز بهداشتی درمانی عدد ۵، جهت دریافت مشاوره در خصوص بیماری‌های واگیر کرونا ویروس جدید عدد ۶ را شماره‌گیری نمایید.»

فایل صوتی اولین تماس (تماس ۳.۵ دقیقه‌ای) خبرنگار همشهری آنلاین با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت در زیر این خبر قابل دسترسی است و می‌توانید بشنوید. فایل صوتی ۳۵ دقیقه‌ای به دلیل اینکه زمان زیادی از مخاطبان برای شنیدن می‌گیرد در تحریریه همشهری آنلاین موجود است.   

  • سامانه‌ای بدون کارآیی لازم

یک کارشناس بهداشت در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اهمیت و خطر بالای ویروس جدید کرونا که سازمان جهانی بهداشت نیز پنجشنبه گذشته در این خصوص اعلام اضطرار جهانی کرد و به همه کشورها اعلام آماده‌باش داد، به نظر می‌رسد راه‌اندازی یک سامانه احتمالا با تعداد انگشت‌شمار نیرو نمی‌تواند موثر و پاسخگو باشد و نگرانی مردم را برطرف کند و نیاز است که همه رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما به طور جدی وارد کار شوند و اطلاع‌رسانی و آموزش دادن به مردم را مسئولانه بر عهده بگیرند.

آرمان نوروزی می‌گوید: صداوسیما باید موظف شود برنامه‌های آموزشی عمومی درباره ویروس کرونا تهیه و پخش کند و بعد هر شهروندی در این زمینه سوالی داشت، به سامانه ۱۹۰ رجوع کند. در ضمن باید به مراکز بهداشت همه شهرها آماده‌باش بدهند و پزشکانی را برای پاسخگویی به مردم در این مراکز مستقر کنند.

این کارشناس می‌گوید: این که سامانه‌ای برای پاسخگویی به سوالات مردم و رفع نگرانی آنها راه‌اندازی شود اما مردم نتوانند با آن ارتباط بگیرند، نشان می‌دهد که این کار فقط برای رفع تکلیف انجام شده و حتی ممکن است نمایشی باشد.

نوروزی اظهار می‌کند: چینی‌ها با شیوع ویروس جدید کرونا اعلام کردند که بیمارستان ویژه این بیماری را ۱۰روزه خواهند ساخت و رأس ۱۰ روز هم کار ساخت آن را به پایان رساندند اما در کشور ما مدتی طول کشید تا مسئولان با هم هماهنگ شوند و تصمیم بگیرند که پروازها از چین را لغو کنند و سفرهای گردشگری چینی‌ها به کشور را به تعویق بیندازند. مورد آخر هم این سامانه ۱۹۰ است که کارآیی لازم را ندارد و نواقص آن باید هر چه زودتر رفع شود.

فایل صوتی را در زیر بشنوید:

کد خبر 481845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha