سرانجام پس از کش و قوس های فراوان میان گروه‌های سیاسی عراق، محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

محمد توفیق علاوی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر السومریه، گزارش داد که محمد توفیق علاوی مأمور تشکیل کابینه جدید عراق شد.برهم صالح رئیس جمهور عراق، علاوی را مأمور تشکیل کابینه کرده است.

بر اساس این گزارش؛ محمد توفیق علاوی امروز شنبه اعلام کرد که از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شده است. وی اعلام کرد که اگر خواسته تظاهرات کنندگان برآورده نشود، استحقاق سمت را ندارد.

علاوی گفت: پس از اینکه اندکی قبل، رئیس جمهوری مرا مأمور تشکیل دولت جدید کرد خواستم که تظاهرات کنندگان را مخاطب قرار دهم. اگر شجاعت شما نبود، تغییری در کشور رخ نمی‌داد. شما تحمل کردید و صبر زیادی به خرج دادید. من حامی شما هستم و از شما می‌خواهم که به تظاهرات خود ادامه دهید.

مقتدی صدر پس از انتخاب علاوی به عنوان نخست وزیر گفت: ملت نخست وزیر را انتخاب کرد
  • واکنش مقتدی صدر به نخست وزیری علاوی

رهبر جریان صدر عراق به نخست وزیری محمد توفیق علاوی واکنش نشان داد. به گزارش مهر به نقل از النهرین، مقتدی صدر اعلام کرد: امروز در تاریخ عراق ثبت خواهد شد. ملت نخست وزیر را انتخاب کرد نه گروه‌های سیاسی و این گام مهمی است که آینده را تقویت می کند. ما امروز بر ادامه تظاهرات مسالمت آمیز ملزم هستیم تا روند کابینه تکمیل مستقل برگرفته از مردم تکمیل شود. 

مقتدی صدر بیان کرد: امیدواریم که برادر علاوی تسلیم فشارهای خارجی و داخلی نشود و برنامه هاش را مشخص کند و در شروع انتخابات زودهنگام عجله کند و به دنبال حاکمیت عراق و استقلال آن باشد تا جایگاه عراق حفظ شود. رهبر جریان صدر گفت: امیدوارم که مکلف شدن محمد علاوی برای تشکیل کابینه مقبول و خوشایند مردم واقع شود و صبر پیشه کنند و به خط مشی مسالمت آمیز در تظاهرات برای عراق ادامه دهند و اگر در تشکیل کابینه شکست بخورد ما با مردم ضد طایفه گری و حزب گرایی و فساد هستیم. در آخر تشکر از خدا، تشکر از مرجعیت، تشکر از ملت و تشکر از رئیس جمهوری. این در حالی است که محمد توفیق علاوی نخست وزیر جدید عراق اعلام کرد: اگر نتوانم خواسته های مردم عراق را برآورده سازم از سمت نخست وزیری کنار می روم و این وعده من به عراقی‌هاست.

  • نخست وزیر جدید عراق کیست؟

محمد توفیق حسین علاوی امین الربیعی در سال ۱۹۵۴ میلادی در بغداد به دنیا آمد، دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در بغداد پشت سر گذاشت و در  ادامه در رشته مهندسی معماری در دانشگاه بغداد به تحصیل پرداخت و در سال پایانی مجبور شد دانشگاه را ترک کرده و عراق را به مقصد لبنان در سال ۱۹۷۷ میلادی ترک کند. در سال ۱۹۸۰ میلادی در رشته معماری از دانشگاه آمریکایی بیروت  فارغ التحصیل شد. در ابتدای جوانی،وارد حزب الدعوه شد و بعدها به دلیل اختلافات فکری از این حزب جدا شد.

علاوی در سال ۲۰۱۲ میلادی در دولت نوری المالکی به عنوان وزیر ارتباطات تعیین شد که پس از مدتی  استعفا کرد. گفته می‌شود از نظر فکری نزدیک به ایاد علاوی (نخست وزیر اسبق عراق) بوده و البته همیشه در فهرست سیاسی وی در انتخابات شرکت کرده است و از سال ۲۰۰۵ میلادی همواره در فهرست علاوی لیبرال بوده است که با اسامی مختلفی همچون القائمه العراقیه، القائمه الوطنیه و ائتلاف الوطنیه در صحنه سیاسی عراق فعالیت کرده است. اعتقاد فکری وی تاسیس یک دولت مدنی است، یکی دیگر از اعتقادات وی، وحدت بین شیعیان و اهل سنت عراق است و این پیام آیت الله سیستانی را بارها تکرار کرده است.

گفتنی است که ساعاتی قبل یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرده بود که توافقی درباره نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق صورت گرفته است. این منبع اعلام کرده بود: توافق نهایی میان گروه‌های سیاسی عراقی برای معرفی محمد توفیق علاوی به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق به عنوان فردی که باید از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شود، رخ داده است. برهم صالح باید نامزد مورد نظر را مأمور تشکیل کابینه جدید تا کابینه جدید رونمایی شود.

اسپوتنیک نیز هم به نقل از منبع عراقی اعلام کرده بود: تفاهماتی میان هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح و سائرون برای نامزدی محمد توفیق علاوی برای ریاست دولت آتی عراق حاصل شده است. محمد توفیق علاوی از مقبولیت عمومی برخوردار است.

این درحالی است که برهم صالح رئیس جمهور عراق تا امروز به گروه‌های سیاسی عراقی فرصت داده بود که نامزد تصدی پست نخست وزیری را معرفی کنند. بر اساس قانون اساسی عراق،  نخست وزیر باید اعضای کابینه خود را طرف حداکثر ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رئیس جمهوری ، معرفی کند. اگر نخست وزیر مکلف، در این مدت نتواند کابینه را تشکیل دهد، رئیس جمهوری حداکثر تا پانزده روز فرد جدیدی را مامور تشکیل کابینه می‌کند.

کد خبر 481754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha