سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران یک مورد احتمالی انتقال انسان به انسان آنفلوآنزای پرندگان را در چین شناسایی کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک مرد 24 ساله در چین احتمالا پیش از مرگ به علت آنفلوانزای پرندگان بیماری را به پدرش منتقل کرده بود و این یافته نگرانی‌ها در مورد این بیماری روزی ممکن است به آسانی میان انسان‌ها منتقل شود.

به گفته دکتر یو وانگ از مرکز کنترل بیماری‌های چین و سرپرست این پژوهش این مورد یکی از معدود مواردی در طول چهار سال گذشته است که در آن گمان می‌رود ویروس H5N1  از شخصی به شخص دیگر منتقل شده باشد.

این یافته‌ به دنبال گزارش‌هایی است از انتقال احتمالی انسان به انسان ویروس H5N1 عامل آنفلوآنزای مرگبار پرندگان در پاکستان منتشر شده است.

البته به گفته دانشمندان تا به حال تمام چنین مواردی به صورت محدود و غیر مداوم بوده است به ابن معنا که سرایت تنها در مواردی بسیار خاص میان انسان‌ها رخ داده است.

دکتر جرمی فارر، پژوهشگر موسسه ملی بهداشت و  اپیدمیولوژی در این باره می‌گوید:"تماس‌های اجتماعی معمول به انتقال انسانی ویروس نمی‌انجامد."

او می‌افزاید: "در مورد گزارش شده هم قرارگیری فراوان به ترشحات شخصی که بسیار بیمار و در بیمارستان بستری بود به انتقال ویروس انجامیده بود."

یک عامل محدودکننده دیگر بر اساس این بررسی ممکن است ژنتیک باشد. به گفته فرر موارد مشکوک انتقال انسان به انسان بیماری همیشه درون یک خانواده در میان بستگان نسبی  صورت پذیرفته است.

بر اساس این بررسی که نتایج آن هفته‌نامه پزشکی انگلیسی Lancet منتشر شده است، هیچکدام از 91 شخص دیگری که علاوه پدر این جوان با او تماس داشتند،علائمی از عفونت نشان نداده بودند.

همچنین دگرگونی ژنتیکی قابل‌توجهی میان گونه‌های ویروسی آلوده‌کننده پدر و پسر مشاهده نشد.

376 مورد گزارش شده عفونت با ویروس H5N1 در سراسر جهان تا دوم آوریل وجود دارد و 238 مورد از این عفونت‌ها از نوامبر 2003 به مرگ مبتلایان انجامیده است.

ویروس H5N1 ماکیان را در جنوب شرق آسیا، آسیای میانه، آفریقا و اروپا آلوده کرده است و نابودی میلیون‌ها پرنده را باعث شده است.

نگرانی متخصصان است که ویروس طوری تغییر پیدا کند که توانایی انتقال آسان میان انسان‌ها را پیدا کند و همه‌گیری جهانی بیماری به مرگ میلیون‌ها نفر بینجامد.

کد خبر 48174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز