معاون وزیر بهداشت ضمن توضیح آخرین وضعیت ایران در مواجهه با کرونا و موارد مشکوک به ابتلا به این ویروس در کشورمان، زمان بازگرداندن ۷۰ ایرانی مقیم ووهان را به کشور اعلام کرد و از ممنوعیت و محدودیت سفر به چین نیز خبر داد.

علیرضا رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اعلام وضعیت اضطرار جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، در کشور ما نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه بر اساس پروتکل جهانی سازمان بهداشت جهانی و به صورت یکنواخت با سایر کشور اجرا می‌شود. در بیانیه و نامه وزارت بهداشت که امروز از  سوی وزیر بهداشت تقدیم دولت می‌شود، خواسته شده است که همه سفرهای غیرضروری و از جمله سفرهای تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و ممنوع شود و سفرهای کاری نیز به صورت حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود.

وی ادامه داد: اعلام اضطرار و هشدار جهانی سازمان بهداشت جهانی برای این است که همه دولتمردان و سیاستمداران کشورهای مختلف برای کنترل ویروس کرونا پای کار بیایند و اقدامات پیشگیرانه را جدی اعمال کنند.

  • بازگشت ۷۰ ایرانی از ووهان در هفته آینده

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: اقدام مهم دیگری که وزارت بهداشت هفته آینده با همکاری وزارت امور خارجه انجام می‌دهد، بازگرداندن حدود ۷۰ ایرانی مقیم شهر ووهان چین است. حدود ۵۰ نفر از این افراد دانشجو و ۲۰ نفر غیردانشجو هستند. اطلاعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد هیچ‌کدام از این افراد به ویروس کرونا مبتلا نیستند اما قطعا هنگام ورود به کشور مراحل قرنطینه و کنترل‌های شدید بهداشتی اعمال می‌شود.

وی افزود: در مجموع حدود ۲۰۰ دانشجوی ایرانی در ووهان چین به تحصیل مشغول هستند که حدود ۱۵۰ نفر آنها قبل از شیوع ویروس کرونا و قبل از تعطیلات سال نو چینی به ایران برگشته و هیچ‌کدام از آنها نیز مبتلا نبوده‌اند.

  • ممنوعیت سفر به چین

رئیسی گفت: آمادگی های لازم برای غربالگری و کنترل این بیماری در همه مرزهای هوایی، زمینی و ریلی وجود دارد و همه افرادی که از ایران به خارج سفر می‌کنند تحت آموزشهای پیشگیرانه قرار می‌گیرند. ضمن اینکه از هفته آینده سفرهای غیرضروری به چین ممنوع می‌شود و با کاهش پروازهای ورودی و خروجی چین و محدود شدن این پروازها اقدامات کنترلی در فرودگاه‌ها نیز کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دیگری که مورد توجه است، فعالیت کارگران فنی چینی است که در ایران کار می‌کنند. به عنوان مثال، حدود ۱۰۰ کارگر چینی در عسلویه شاغل هستند که احتمالا از هفته آینده و بعد از تعطیلات سال نو چین قصد بازگشت به ایران را دارند. در مورد این افراد، اگر قرار به بازگشت آنها باشد، قطعا اقدامات کنترلی و قرنطینه‌های سختگیرانه هنگام ورودشان به کشور اعمال می‌شود.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: در مورد کشورهای دیگر غیر از چین موارد ابتلا به ویروس کرونا به صورت تک‌گیر بوده و در هیچ کشور دیگری شیوع این بیماری مشاهده نشده است. البته همه پروازهایی که به صورت غیرمستقیم از چین به ایران می‌آیند نیز دقیقا کنترل می شوند.

  • هیچ مورد ویروس کرونا در ایران نیست

معاون وزیر بهداشت گفت: هنوز هیچ مورد اثبات‌شده این ویروس را در کشور نداشته‌ایم. تاکنون درمجموع ۶ فرد مشکوک شناسایی شده‌اند که دو نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و دو نفر در تبریز بوده‌اند. آزمایش‌های تشخیصی نشان داد که هیچ‌کدام به ویروس کرونا مبتلا نبوده‌اند و دو نفر مشکوک در تبریز نیز به ویروس آنفلوآنزای نوع B مبتلا بودند. همه این افراد از بیمارستان مرخص شده‌اند و فعلا جای نگرانی نیست.

وی افزود: با وجود این، جای هشدار و دقت هست و همه مردم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند. مهم‌ترین این اصول این است که اگر با فرد بیمار تنفسی مواجه شدند، از او فاصله بگیرند. اگر دچار علائم بیماری تنفسی از جمله تب، عطسه و سرفه هستند باید حتما جلوی انتشار ترشحات بینی و دهان را بگیرند. استفاده از ماسک مفید است. از دست دادن و روبوسی در این شرایط خودداری شود. حتما باید به طور مداوم دست‌ها با آب و صابون شسته شود یا با ژل ضدعفونی‌کننده ضدعفونی شود. اگر افرادی دچار علائم بیماری تنفسی شدند، از رفتن به سر کار خودداری کنند و اگر بعد از ۳ روز علائم کاهش نیافت، به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 481410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha