آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی گفت: مجاهدات زهرا(س) هم وزن مجاهدت علی(ع) بود؛ چراکه زهرا (س) نه تنها جانش بلکه میوه دلش را در راه مجاهداتش گذاشت.

علم الهدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز ۹ بهمن ماه در جمع عزاداران فاطمی در حرم مطهر رضوی گفت: امروز که روز شهادت حضرت زهرا(س) است، مهمترین مسأله در مورد جریان‌های رفتاری و اخلاقی، قرار گرفتن ما در مسیر سیره این بانوی بزرگوار است.

وی افزود: در خصوص فرهنگ زندگی فاطمه زهرا (س) بحث زیاد شنیده‌ایم اما نکته‌ای که مقام معظم رهبری در یک بسته کامل به ما ارائه داده و فرموده این است که مکتب حاج قاسم سلیمانی، خلاصه زندگی زهرای اطهر(س) است و نشان‌دهنده آن است که زندگی برای یک آدم دیندار، زندگی در ستیز، جنگ، برخورد و نبرد با کفر و یا انحراف است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در سال دوم هجرت بود که زندگی مشترک زهرا(س) با علی(ع) آغاز شد. آن زمان این بانوی بزرگوار در واقع به ظاهر یک دختر ۹ ساله بودند که با مولا ازدواج کردند و در سال اول که به وجود مقدس امام حسن(ع) باردار شدند، جنگ احد سر گرفت.

وی گفت: حسب حوادثی که در جنگ اتفاق افتاد یک عده از جنگ فراری شده و به مکه آمدند و برای این‌که فرار خود از جنگ را توجیه کنند، شایعه کردند که رسول خدا(ص) در جنگ کشته شده است و با توجه به آنکه امام حسن(ع) ۶ ماهه متولد شدند، آن دوره حضرت زهرا(س) ماه‌های آخر وضع حمل بودند و  این تصور برایشان بود که اگر پیغمبر(ص) شهید شده پس علی(ع) هم شهید شده‌اند لذا با پای پیاده به میدان احد رفتند و در همان حال وارد میدان احد شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: در میدان احد نیز اولین منظره‌ای که حضرت با آن مواجه شدند اندام خون‌آلود امیرالمومنین(ع) بود که از ۹۰ جای بدن زخم خورده و مانند چشمه خون می‌چکید که در این حال حضرت علی(ع) ذوالفقار را به زهرا(س) دادند و گفتند این شمشیر را بگیر که جز با دست شما این شمشیر که خون دشمنان خدا را ریخته تطهیر نمی‌شود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: زندگی حضرت زهرا(س) با ستیز و نبرد آغاز شد. سرتاسر زندگی این بانوی اطهر مبارزه با کفر و مبارزه با انحراف بود و زهرا(س) رزمنده میدان انحراف بودند. 

وی بیان کرد: در مسأله خیبر و بدر و احد و ... زهرا(س) در خانه بود و خبر پیروزی امیرالمومنین(ع) را می‌آوردند ولی قصه از یک جایی تغییر می‌کند و به جایی می‌رسد که زهرا(س) به عنوان رزمنده وارد میدان می‌شود. در میدان ستیز انحراف، زهرا(س) به میدان رفته و علی(ع) در خانه نشست و رزمنده این میدان حضرت صدیقه طاهره(س) بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: حضرت زهرا (س) نشان داد برای یک آدم دین‌مدار زندگی زمانی مبارزه با بی‌دینی، زمانی مبارزه با کفر و استکبار و زمانی هم مبارزه با انحراف و ظلم‌ستیزی است.

وی تصریح کرد: آن روز اگر حضرت زهرا(س) به میدان مبارزه با انحراف نمی‌آمدند، امروز از اسلام، قرآن و دین چیزی باقی نمانده بود. 

آیت الله علم الهدی افزود: این امت که ساخته و پرداخته وحی است باید به وسیله وحی رهبری شود. اگر بنا شود غیر از وحی آن را رهبری کند نتیجه آن انحراف و کج‌روی امت است و با این امر از اسلام چیزی نمی‌ماند.

وی گفت: قضیه به اینجا کشید و در این حال تنها راه حل این است یک نقطه اعتراضی در مقابل جریان انحراف از امامت به وجود آید و این نقطه اعتراض تا آن زمان که جریان انحراف از خط امامت چه در شکل حکومت بنی امیه و بنی عباس و چه در شکل سایر حکومت های غیرولایی بر امت اسلام حاکم است، به عنوان یک نقطه اسلام ناب در دل این امت وجود داشته باشد و این تنها راه حل مشکل است.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: برای ایجاد این نقطه قهرمان میدان صدیقه اطهر(س) است. زهرایی که زندگی‌اش با مبارزه و رزمندگی آغاز شده است. وجود مقدس حضرت زهرا(س) به عنوان یک مبارز و قهرمان در تداوم کفرستیزی در عرصه انحراف ظاهر شد.

وی اظهار کرد: اگر قرار بود اسلام به دست تبعیض‌های نابکارانه و عیاشی و میگساری‌های حکام بعد از سقیفه درآید و سرنوشت قرآن به دست آنان بیفتد از اسلام و قرآن اثری نمی‌ماند. بایستی در یک جبهه اعتراضی با عنوان جبهه خط وحی عرصه‌ای به وجود آید و به وجود آوردن این عرصه آن هم در دل مردمی که طی ۷۰ روز از واقعه غدیر همه چیز را به فراموشی سپرده بودند کار آسانی نبود و مجاهده سرسختانه‌ای بود.

وی گفت: اگر مجاهدات زهرا(س) را در کنار مجاهدات علی(ع) قرار دهیم باید گفت که مجاهدات زهرا(س) هم وزن مجاهدت علی(ع) بود. در همه آن مبارزه علی(ع) با کفر بود که به پیروزی رسید اما مجاهده زهرا(س) در جبهه اعتراضی مقابل جریان انحرافی بود که پیروز شد. اگر در آن زمان سه یا ۷ نفر به ولایت علی(ع) شهادت دادند ولی امروز بیش از ۳۰۰ میلیون به ولایت علی(ع) شهادت می‌دهند. 

امام جمعه مشهد گفت: آنکه امروز مجاهده زهرا(س) را توصیف می‌کند، وجود پیغمبر اکرم(ص) است. حضرت فرمودند: دخترم فاطمه سیده زنان جهانیان است، روشنی چشمم است، میوه دل من است، زهرا جان من است که در کالبدم دمیده است، زهرا در ظاهر در شکل انسان است؛ اما از جنس بالاتر از انسان است.

علم‌الهدی افزود: ابراهیم جوینی از علمای اهل سنت در کتاب فرائد السمطین از رسول خدا(ص) این گونه روایت می‌کند: روزی پیامبر(ص) نشسته بودند، حسن‌بن علی بر ایشان وارد شد، دیدگان پیامبر که بر حسن افتاد، اشک‌آلود شد، سپس حسین بن علی بر آن حضرت وارد شد، مجدداً پیامبر(ص) گریستند. در پی آن دو، فاطمه(س) و علی(ع) بر پیامبر وارد شدند، اشک پیامبر با دیدن آن دو نیز جاری شد، وقتی از پیامبر(ص) علت گریه بر فاطمه را پرسیدند، فرمودند :وَ أَنِّی لَمَّا رَأَیْتُهَا ذَکَرْتُ مَا یُصْنَعُ بِهَا بَعْدِی کَأَنِّی بِهَا وَ قَدْ دَخَلَ الذُّلُّ فی بَیْتَهَا وَ انْتُهِکَتْ حُرْمَتُهَا وَ غُصِبَتْ حَقَّهَا وَ مُنِعَتْ إِرْثَهَا وَ کُسِرَ جَنْبُهَا [وَ کُسِرَتْ جَنْبَتُهَا] وَ أَسْقَطَتْ جَنِینَهَا وَ هِیَ تُنَادِی یَا مُحَمَّدَاهْ فَلَا تُجَابُ وَ تَسْتَغِیثُ فَلَا تُغَاثُ ... فَتَکُونُ أَوَّلَ مَنْ یَلْحَقُنِی مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَتَقْدَمُ عَلَیَّ مَحْزُونَةً مَکْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَة. فأَقُولُ عِنْدَ ذَلِکَ اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا وَ عَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا وَ ذَلِّلْ مَنْ أَذَلَّهَا وَ خَلِّدْ فِی نَارِکَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَهَا حَتَّی أَلْقَتْ وَلَدَهَا فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ عِنْدَ ذَلِکَ آمِین. زمانی که فاطمه را دیدم، به یاد صحنه‌ای افتادم که پس از من برای او رخ خواهد داد، گویا می‌بینم ذلت وارد خانه او شده، حرمتش پایمال گشته، حقش غصب شده، از ارث خود ممنوع گشته، پهلوی او شکسته شده و فرزندی را که در رحم دارد، سقط شده؛ در حالی که پیوسته فریاد می‌زند وا محمداه؛ ولی کسی به او پاسخ نمی‌دهد، کمک می‌خواهد ؛ اما کسی به فریادش نمی‌رسد. او اول کسی است که از خاندانم به من ملحق می‌شود و در حالی بر من وارد می‌شود که محزون، گرفتار و غمگین و شهید شده است و من در اینجا می‌گویم خدایا لعنت کن هر که به او ظلم کرده، کیفر ده هر که حقش را غصب کرده، خوار کن هر که خوارش کرده و در دوزخ مخلد کن هر که به پهلویش زده تا فرزندش را سقط کرده و ملائکه آمین گویند.

کد خبر 481283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha