هواپیماها و نیروهای نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۴۰۰ بمب و موشک بر سر مردم افغانستان ریختند و یک رکورد تازه در دوران اشغالگری خود خلق کردند.

زخمي شدن كودك افغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا – پنتاگون از سال ۲۰۰۶ آمار تعداد بمب‌ها و موشک‌های ریخته‌شده بر سر مردم افغانستان را ثبت می‌کند و بر اساس این آمار، سال گذشته میلادی دقیقا ۷۴۲۳ بمب و موشک آمریکایی در این کشور آسیایی مصرف شد؛ یک رکورد تازه که در ۱۴ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

افزایش شگفت‌انگیز آمار مصرف موشک‌ها و بمب‌های آمریکایی در افغانستان نشان می‌دهد سیاستمداران و نظامیان ارشد ایالات متحده از این راهکار برای گرفتن امتیاز از نیروهای طالبان در میز مذاکره بهره برده‌اند اما آنچه نصیب مردم افغانستان شده، کشته‌ها و مجروحان بیشتر بوده است. بیش از ۷۴۰۰ بمب و موشک سال ۲۰۱۹ تقریبا هشت برابر آمار مهماتی است که ارتش آمریکا سال ۲۰۱۵ در افغانستان استفاده کرده بود.

بر اساس آمار سازمان ملل، در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته میلادی ۱۱۴۹ غیرنظامی در درگیری‌های نظامی افغانستان کشته شدند و حمله‌های هوایی آمریکا دلیل اصلی مرگ بیش از نیمی از این تعداد بود. طالبان و دیگر نیروهای شورشی هم در همین مدت ۱۲۰۷ نفر از مردم بی‌گناه افغانستان را به کام مرگ کشاندند. سازمان ملل از ۲۰۰۹ آمار مرگ و میر ناشی از درگیری‌های نظامی را در این کشور ثبت می‌کند و بر اساس این آمار، جولای ۲۰۱۹ مرگبارترین ماه در یک دهه اخیر بود.

آمریکا و طالبان پس از سال‌ها درگیری نظامی به یکدیگر، سال گذشته سر میز مذاکره نشستند تا درباره صلح گفتگو کنند اما پس از اقدام انتحاری طالبان در کابل و مرگ یک سرباز آمریکایی، رئیس جمهوری آمریکا ناگهان در ماه سپتامبر به گفتگوهای صلح پایان داد. دانلد ترامپ مدعی شده بود رهبران طالبان در آستانه حضور در کمپ دیوید برای امضای معاهده صلح بودند؛ ادعایی که طالبان آن را رد می‌کند.

پس از بازنگری معیارهای مربوط به حمله‌های هوایی در دولت باراک اوباما، آمار این حمله‌ها در ۲۰۱۵ به شدت کاهش یافت اما ترامپ با دادن آزادی عمل بیشتر به فرماندهان ارتش آمریکا در افغانستان، دست آنها را برای حمله‌های هوایی باز گذاشت و نتیجه آن ریختن بیش از ۷۴۰۰ بمب و موشک بر سر مردم افغانستان بود.

کد خبر 481256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha