همیشه راز و رمزهای زیادی در پس طراحی لباس‌های فیلم‌ها وجود دارد. این نکات در رابطه با شاهکارهای هنری اهمیت فراوان‌تری می‌یابد. بی‌شک یکی از نقاط قوت فیلم روزی روزگاری در هالیوود، آخرین اثر تارانتینو که جوایز بسیاری نیز کسب کرده است، طراحی لباس این فیلم است.

روزی روزگاری در هالیوود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مجله اینترنتی سارک، روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) فیلمی در ژانر کمدی سیاه جنایی به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو است. این فیلم محصول سال ۲۰۱۹ ایالات متحده آمریکاست.

روزی روزگاری در هالیوود ماجرای یک بازیگر تلوزیون به نام ریک دالتون (Rick Dalton)  است که به همراه بدلکار خود، کلیف بوث (Cliff Booth) در جست‌وجوی راهی برای موفقیت در هالیوود هستند.

لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo Dicaprio)  و برد پیت (Brad Pitt)  نقش‌های ریک و کلیف را در این فیلم بازی می‌کنند.

در ادامه‌ این مطلب همراه ما باشید تا به زوایای مختلف در طراحی لباس این فیلم بپردازیم.

آریانا فیلیپس Arianne Phillips

آریانا فیلیپس طراح لباس فیلم روزی روزگاری، تاکنون دو جایزه‌ اسکار را از آن خود کرده‌ است. آریانا به‌خاطر برش‌های زیبا و توجه به جزئیات در طراحی‌هایش معروف است. او حدود دو دهه همکاری تنگاتنگی با مدونا داشت. طراحی لباس‌های مدونا در تورکنسرت‌ها، عکاسی‌ها و حتی موزیک‌ویدئوهایش تماما برعهده آریانا بود.

میان طراحی لباس برای فیلم‌ها و موزیک‌ویدئوها، فیلیپس به عنوان نویسنده‌ مد و استایلیست با نشریه‌هایی همچون ووگ ایتالیا، هارپربازار، ووگ اسپانیا و آلمان همکاری می‌کرد.

آریانا برای آخرین پروژه‌اش در فیلم روزی روزگاری در هالیوود، نگاه به‌روز خود را تغییر داد و از پنجره‌ فرهنگ زادگاهش به لباس‌های این فیلم نگاه کرد. این فیلم، نامه‌ عاشقانه‌ای به هالیوود است و در تمام مکان‌های نمادین لس‌آنجلس تصویربرداری شده‌ است.

آریانا می‌گوید: من این فیلم را قبول کردم، زیرا دیدم که سال ۱۹۶۹ سال تغییر فرهنگ مردم بود، نه‌فقط علیه جنگ، بلکه علیه بشریت. شاید در هالیوود به معنای تغییر از موهای پف و فکلی به موهای بلند بود.

آریانا فیلیپس


مراحل پیش‌تولید

لباس‌ها ابزاری برای خلق شخصیت‌های فیلم هستند. آن‌ها هدفمندند. هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده‌ شخصیت و داستانی است که آن شخصیت بازگو می‌کند. آریانا می‌گوید: شخصیت‌های این فیلم برای او فراموش‌نشدنی هستند. کارکردن با تارانتینو برای او در صدر لیست رویاهایش بوده‌ است. از نظر او تارانتینو فقط دانشنامه‌ای از فرهنگ نیست، بلکه او زبان فشن را می‌فهمد.

تارانتینو آریانا را انتخاب کرد زیرا او به دنبال شخصی می‌گشت که ذهن خلاق و منعطفی داشته باشد و آریانا به‌خوبی از پس این مسئولیت برآمد.

زمانی که فیلمنامه به دست آریانا رسید، او فقط اجازه داشت آن را بخواند و نمی‌توانست هیچ یادداشت یا عکسی از آن بردارد. آریانا می‌گوید فیلمنامه را در دوساعت و نیم خواندم و شگفت‌زده شدم.

سریعا شخصیت‌ها را در ذهنم تصویرسازی کردم و برای ملاقات بعدی با تارانتینو دو کتاب کامل از عکس‌ها و کلاژهایی از تصاویری که در ذهنم بود آماده کردم. همه‌ آن‌ها را به همراه یک پیراهن هاوایی مشکی در سایز تارانتینو و عینک‌های آفتابی وینتیج در جعبه‌ سیاهی گذاشتم. (همان عینک‌هایی که امکان داشت ریک دالتون استفاده کند.)

فلیپس خاطرنشان کرد کارگردان آنچنان در مورد لباس‌ها با اعتماد به‌نفس نظر می‌داد که کمتر کارگردانی آنقدر درمورد آنان می‌دانست.

بیشتر لباس‌ها در این فیلم توسط تیم آریانا بازسازی شده بودند و دست‌ساز بودند، مثل کت پوست ماری که تارانتینو در یکی از عکس‌های قدیمی شارون دیده بود و بازسازی شد.


ریک دالتون یا لئوناردو دی‌کاپریو

از اصلی‌ترین نقش‌های فیلم می‌توان به ریک اشاره کرد. بازیگری که قصد دارد در هالیوود بدرخشد. دی‌کاپریو در کت چرمی و یقه اسکی قهوه‌ای نقش ریک دالتون، ستاره‌ سینما را بازی می‌کند.

ریک دالتون به واسطه‌ شغلش لباس‌های لوکس‌تری به نسبت دیگر شخصیت‌های فیلم می‌پوشد و نمادهایی از زندگی اشرافی در لباس‌های او دیده می‌شود. از کت چرم گرفته تا روبدوشامبر قرمزش.

کلیف بوث یا برد پیت

در آخرین اثر تارانتینو پیراهن‌های هاوایی دوباره بازگشتند. برد پیت در نقش کلیف بوث، بدلکاری کم‌تحرک اما همیشه خوش‌بین (و البته خوش‌تیپ) در استایلی با شلوار جین و یک پیراهن هاوایی زرد به عنوان بدلکار ریک دالتون ظاهر می‌شود.

کلیف در اولین صحنه‌ خود، استایل سرتاپا جین بسیار جذابی را به تن می‌کند و کت جین فوق‌العاده‌ای تکمیل‌کننده‌ آن است. استایلی از لایه‌های مختلف و کتی که به سبک wrangler  است. این کت جین، به‌جای زیپ با دکمه بسته می‌شود و روی جیب‌هایش لوگوی W گلدوزی شده است.

کت و شلوارهای همرنگ در این فیلم بسیار دیده می‌شوند. کلیف در فرودگاه لباسی سرتاپا سفید را برروی تیشرت مشکی به تن کرده  و استایل تابستانی برای خود ساخته است.


شارون تیت یا مارگو رابی

مارگو رابی (Margot Robbie)  در تیشرت مشکی آستین‌بلند و دامن کوتاه سفید و بوت‌های بلند سفید نقش شارون تیت (Sharon Tate) را ایفا می‌کند.

در مهمانی‌ای که در فیلم برگزار می‌شود، شارون لباس دو تکه‌ جذاب و پر زرق و برقی به سبک وینتیج می‌پوشد. لباسی که امکان بیشترین حرکات فیزیکی را برای او فراهم می‌کند.

کت بلند پوست‌ماری شارون سروصدای زیادی به پا کرد. او این لباس زیبا را با چکمه‌های مشکی پاشنه‌مربعی و روسری راه‌راه استایل کرد و ظاهری خاص و فراموش‌نشدنی برای خود ساخت.

علاوه بر سه شخصیت اصلی، هیپی‌های پابرهنه‌ای در لباس‌های زنانه، روپوش‌های قلابدوزی‌شده و جین‌های پاره هم در فیلم حضور دارند.

دیگر ستارگان این فیلم

جولیا باترز (Julia Butters) نقش کوچک اما به‌یادماندنی در این فیلم ایفا کرد. وی در همان صحنه پیراهن زرد زیبایی بر تن داشت. جزئیات سرآستین و نوارهای قهوه‌ای زیبایی دوچندانی به آن بخشیده است.

جولیا باترز​​


لوک پری (Luke Perry) در آخرین حضورش در سینما، کلاه بسیار خوش‌دستی با طرح چاپی پلنگی بر سر دارد، این کلاه تکمیل‌کننده‌ استایل مونوکروم خاکی‌رنگ اوست.

در روزی روزگاری در هالیوود اشارات واقعی به مکان‌های دیدنی هالیوود وجود دارد، اما داستان و شخصیت‌ها ترکیبی از واقعیت و خیال هستند.در این فیلم همگرایی تاریخ و تخیل را می‌بینیم و همین نکات در رابطه با طراحی لباس این فیلم نیز در نظر گرفته شده‌ است.

این یک فیلم در مورد مد نیست، مد بازتاب فرهنگ است، بازتابی از آنچه در یک زمان خاص اتفاق می‌افتد. در داستان ارجاعات تاریخی واقعی به اتفاقات وجود دارد، اما عمدتا طراحی لباس‌ها از شخصیت‌ها و نحوه‌ای که تارانتینو آن‌ها را نوشته است نشات می‌گیرد.

کد خبر 481108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha