سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

معابر ناهموار و ناهمگون با معماری بنا و بعضا سیمانی بازار سنتی کرمانشاه سبب شده که زیبایی این بازار سنتی به تمام معنا دیده نشود.

بازار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، از 200 سال پیش که بازار سنتی کرمانشاه با معماری اصیل ایرانی‌اش ساخته شد تا به امروز، این بازار یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید کرمانشاهیان و محلی برای خرید سوغات گردشگرانی است که به این دیار سفر می‌کنند.

روزانه نزدیک به صدها نفر از مردم کرمانشاه برای خرید بخشی از مایحتاج خود به راسته بازارهای رنگارنگ این بازار سنتی مراجعه می‌کنند و هر گردشگری که هم برای خرید سوغات گذرش به این بازار می‌افتد از قدم زدن میان این‌ همه تنوع و زیبایی لذت می‌برد. 

هرچند که در سال‌های گذشته اقداماتی برای مرمت و بازسازی بدنه و سقف راسته بازارهای این بازار سنتی صورت گرفته، اما معابر آن که روزانه تردد بسیار زیادی روی آن انجام می‌گیرد، در شان این بازار سنتی و آن‌همه معماری زیبایش نیست. 

برای جویا شدن از چرایی نرسیدن به وضعیت معابر این بنای تاریخی به سراغ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه رفتیم. 

علیرضا برشاهی، به آغاز احیا و مرمت راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه از اوایل دهه هفتاد، اشاره کرد و گفت: مرمت و بازسازی این راسته بازارها از راسته بازار صندوق سازها و علاف خانه، مسگرها و. . شروع شد و امروز در آخرین مرحله این مرمت‌ها در راسته بازار چال حسن خان قرار داریم. 

وی بیان  کرد: با اتمام مرمت راسته بازار چال حسن خان تا پایان امسال، می‌توان گفت که بخش اعظم کارمرمت راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه را به پایان خواهیم رساند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: در بازار سنتی کرمانشاه چندین سرا مانند وکیل الدوله، عمادالدوله، سرای نو، فراش باشی و خرما فروش را داریم که احیا و مرمت این سراها را در اولویت بعدی قرار داده‌ایم. 

وی افزود: طبق برنامه کار احیا و مرمت سراهای بازار سنتی را از سال آینده با سرای وکیل الدوله آغاز می‌کنیم تا بتوانیم مانند سراهایی که در دیگر بازارهای سنتی شهرهای تبریز و شیراز از آنها استفاده تجاری و گردشگری کنیم. 

برشاهی در ادامه به وضعیت نامناسب معابر این راسته بازارها، اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم معبر راسته بازارهای کرمانشاه در شان بازارسنتی کرمانشاه درست کنیم، باید ابتدا کانالی را در معبر این بازار درست کرده و تاسیسات را از داخل آن عبور دهیم تا در اقدام بعدی معبر را مرمت کنیم. 

وی افزود: انجام این کار مستلزم همکاری همه دستگاه‌های مربوطه همانند شرکت آب و فاضلاب، برق و به‌ویژه شهرداری است. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه بیان کرد: وظیفه اصلی میراث فرهنگی احیا و مرمت بدنه و سقف بازار است و برای مرمت کف بازار توقع داریم شهرداری پای کار بیاید و طبق ضوابطی که میراث فرهنگی اعلام می‌کند برای انجام این کار اقدامی داشته باشد.

کد خبر 481040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha