پیش‌فروش بلیت‌های سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر از امروز سه‌شنبه هشتم بهمن در حالی در سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com آغاز می‌شود که روند فروش بلیت‌های این رویداد قابل تامل است.

تئاتر فجر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسن جودکی مدیر سامانه فروش بلیت‌های جشنواره تئاتر فجر گفت: فروش بلیت نمایش‌های سی و هشتیمن جشنواره تئاتر فجر از ساعت ۱۲ سه‌شنبه ۸ بهمن ماه آغاز می‌شود. این بلیت‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ ویژه اهالی رسانه به فروش می‌رسد و نمایندگان رسانه‌ها با کد خبرنگاری خود بلیت نمایش‌های مورد نظرشان را تهیه می‌کنند. بعد از ساعت ۲۰ هم عموم مخاطبان می‌توانند با مراجعه به سایت، بلیت نمایش‌های منتخب خود را خریداری کنند.

به گفته او، امسال نیز در جشنواره فجر برای همه دانشجویان بلیت نیم‌بها در نظر گرفته شده و دانشجویان با استفاده از کد تخفیفی که روی سایت تیوال وجود دارد، بلیت نمایش‌های مورد نظر خود را با ۵۰ درصد تخفیف خریداری می‌کنند. جودکی توضیح داد: تمام بلیت‌های جشنواره از طریق سایت به فروش می‌رسد و گیشه حضوری برای ارایه بلیت نخواهیم داشت و تا زمانی که سالن‌ها ظرفیت داشته باشند، امکان تهیه بلیت وجود دارد.

اما طبق آنچه ایسنا در این سال‌ها پیگیری کرده است، امسال نیز همچون دوره‌های پیشین یک نکته برای چندمین بار خودنمایی می‌کند؛ کارت‌های خبرنگاری در بسیاری از سالن‌های میزبان اعتبار قابل توجهی ندارد. مدت‌هاست خبرنگاران تئاتر ناچارند علاوه بر کارت جشنواره، بلیت نمایش‌های مورد نظر خود را تهیه کنند.

تا سال‌ها پیش، این بلیت‌ها در قالب بلیت‌های کوچکی در روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، ارایه می‌شد و از آنجاکه کارکنان روابط عمومی به خوبی رسانه‌ها و خبرنگاران فعال را می‌شناختند، کمتر پیش می‌آمد خبرنگار فعالی برای تهیه بلیت دچار مشکل شود اما در شکل فعلی، کارت‌های خبرنگاری که اتفاقا با هزینه بالایی هم تهیه شده‌اند، نه تنها در اغلب سالن‌های میزبان کاربردی ندارد، بلکه در بسیاری موارد دیده‌ایم خبرنگاران فعال تئاتر که در آخرین روزهای باقی مانده به جشنواره، همواره درگیر تهیه اخبار و رویدادهای مربوط به این اتفاق بوده‌اند، نتوانسته‌اند برای تهیه بلیت که عموما پروسه‌ای بسیار زمان‌بر و انرژی گیر است، وقت بگذارند و بدین ترتیب چه بسیار دیده‌ایم کسانی موفق شده‌اند در ساعات اولیه فروش اینترنتی، بلیت تهیه کنند که شاید در طول سال، فعالیت چندانی نداشته‌اند و در روزهای پیش از جشنواره نیز هرگز مشغولیت خبرنگاران فعال را نداشته‌اند و اتفاقا فراغت و فرصت کافی برای تهیه بلیت داشته‌اند!

درست است که کارتهای جشنواره در بسیاری از سالن‌ها کاربردی ندارد اما امسال این کارت‌ها کاربرد دیگری هم دارد چون قرار است روزانه به مبلغ ۲۰ هزار تومان شارژ شود و اهالی رسانه می‌توانند در کافه‌ مجموعه‌های نمایشی از آن استفاده کنند که البته اقدامی غیر ضروری است چون همواره اهالی رسانه در روابط عمومی سالن‌ها بویژه مجموعه تئاتر شهر مستقر هستند وخوشبختانه در این مکان‌ها همیشه چای برای پذیرایی از مهمانان وجود دارد.        

و اما یک نکته قابل تامل دیگر، روز گذشته در نشست خبری جشنواره تئاتر فجر، جدول‌ بخش‌های مختلف جشنواره به اهالی رسانه ارایه شد. نکته جالب در این جدول‌ها، نبود نشانی سالن‌های میزبان در بخش «به علاوه فجر» است؛ بخش که سالن‌های خصوصی در آن مشارکت دارند. در سال‌های اخیر به لطف توسعه بی رویه سالن‌های خصوصی، هر از گاهی، نام یک سالن تازه را شنیده‌ایم و گاهی این سالن‌ها میزبان جشنواره فجر هم شده‌اند.

درست است که جشنواره تئاتر فجر کمتر مخاطب عام دارد ـ که البته این هم جای خوشحالی ندارد ـ و بیشتر مخاطبان آن خود اهالی تئاتر هستند اما درج نشانی سالن‌ها امری است ضروری. حتی اگر آن سالن‌ها در مجموعه تئاتر شهر قرار گرفته باشند. زیرا همواره باید همه مخاطبان را در نظر گرفت. ممکن است تماشاگران حرفه‌ای تئاتر هم نشانی همه سالن‌ها را نداشته باشند، گروه‌هایی که از شهرهای دیگر به جشنواره می‌آیند یا گروه های خارجی که جای خود دارند. جدول جشنواره باید کار مخاطبان را آسان کند اما در جشنواره امسال فقط نشانی سالن‌های میزبان بخش صحنه‌ای که اتفاقا دست‌کم برای مخاطبان حرفه‌ای تئاتر، شناخته‌شده‌تر هستند، منتشر شده و جای نشانی سالن‌های بخش «به علاوه فجر» خالی است!

البته حسن جودکی می‌گوید نشانی و شماره تلفن و لوکیشن تمام سالن‌ها روی بلیت‌های جشنواره درج می‌شود ولی این دلیل نمی‌شود که اطلاعات جدول جشنواره ناقص باشد و هرگز نباید این نکته را فراموش کنیم که ـ چه خوب و چه بد ـ بخشی از تماشاگران ما بدون بلیت به سالن‌ها مراجعه می‌کنند و معمولا مرسوم است اگر سالنی ظرفیت داشته باشد، در آن را به روی تماشاگران بویژه دانشجویان و گروه‌های دیگر استان‌ها باز می‌گذارند تا هم آن سالن پر شود و بازیگرانش با انرژی بیشتری روی صحنه بروند و هم آن تماشاگران که به هر دلیلی امکان تهیه بلیت نداشته‌اند، از دیدن آن اثار محروم نشوند. در سال‌های اخیر که تعداد سالن‌های میزبان افزایش داشته و بخش زیادی از نمایش‌ها هم در طول سال اجرا شده‌اند، این وضعیت بیشتر به چشم می‌آید.  

همه اینها نکاتی است که امسال هم نادیده گرفته شده است ولی ما برای احترام به مخاطبان خود نشانی سالن‌های بخش «به علاوه فجر» را منتشر می‌کنیم:

تماشاخانه ایران تماشا:  میدان فردوسی،خیابان انقلاب،بعد از خیابان استاد نجات‌اللهی کوچه سمنان

تماشاخانه آژمان: میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، بعد از خیابان فلسطین، خیابان کبکانیان، نبش کوچه مرتضی زاده، پلاک ۱۰ و ۱۲.

تماشاخانه شانو: خیابان وصال شیرازی ، بالاتر از خیابان طالقانی ، کوچه فرهنگی

عمارت نوفل لوشاتو: خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد از چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، بن‌بست زیبا، شماره یک

تماشاخانه دیوار چهارم:  میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴۴

خانه نمایش مهرگان: خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵

خانه نمایش دا: خیابان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، خیابان شهید جهان مهر، پلاک ۲۶

کد خبر 480863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha