محسن صفایی‌فراهانی، عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا بر این باور است که کمبود نیروی انسانی مطلع، مهمترین مشکل توسعه فوتبال در آسیاست.

عضو ایرانی کمیته اجرایی AFC که برای حضور در جلسه این کمیته به کوالالامپور رفته بود در گفتگو با سایت کنفدراسیون آسیا گفت: «اگر کنفدراسیون تعبیری برای آموزش و بالا بردن سطح آگاهی مدیران نداشت، امیدی به پیشرفت در فوتبال قاره ایجاد نمی‌شد.»

وی افزود: «دو اقدام مهم انجام شده در آسیا، برنامه توسعه ویژه و حرفه‌ای کردن لیگ باشگاه‌هاست. ما طی سال‌ها بازی فوتبال در آسیا توانسته‌ایم داور،‌ مربی و بازیکنان زیادی را تربیت کنیم که بعضی از آنها در سطوح بین‌المللی درخشیدند اما کمبود مدیران حرفه‌ای در باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها، فرصت رشد مدیران و متخصصان اداره حرفه‌ای در فوتبال را از آسیا گرفته است.

بیشتر دبیران کل فدراسیون‌ها و مدیران باشگاه‌های آسیایی صاحب اطلاعات مناسب نیستند و در حد ایده‌آل ظاهر نمی‌شوند و این مشکل در رده‌های تخصصی دیگر نیز دیده می‌شود.»

صفایی فراهانی که عضو کمیته لیگ حرفه‌ای در آسیا نیز هست درباره تاثیر راه‌اندازی لیگ جدید که با قوانین تازه‌ای همراه خواهد بود، گفت: «لیگ حرفه‌ای توجه مدیران را بالاتر برد. جداول و استانداردهای خواسته شده تلنگری جدی بوده تا مدیران را دوباره با آیین‌نامه و حداقل‌های باشگاهداری حرفه‌ای آشنا کند.

لیگ حرفه‌ای آسیا افکار مدیران باشگاهی در ایران را به حرکت انداخته و تحمیل برخی نیازهای اولیه می‌تواند ظرف 3 سال آینده رشد قابل‌توجهی در فوتبال کشور به وجود آورد. این بزرگترین دستاورد راه‌اندازی لیگ حرفه‌ای است که تصمیم قابل‌تقدیر کنفدراسیون در سال‌های اخیر است.»

وی با اشاره به آموزش بیشتر به عنوان عنصر کلیدی توسعه، درباره لیگ حرفه‌ای ایران گفت: «ما هفت سال پیش لیگ حرفه‌ای ایران را راه انداختیم. واقعیت این است که در این مدت به دلیل منظم‌تر شدن مسابقات،‌ سطح بازیکنان و فوتبال کمی بالاتر آمده اما وضعیت مدیریت تغییری نکرده است. من همان موقع به دنبال تاسیس آکادمی بودم و هنوز هم معتقدم بدون آدم آگاه در باشگاه اتفاق مهمی نمی‌افتد. این مدیران هستند که آینده واقعی باشگاه‌ها و فوتبال را می‌سازند، نه چند فوتبالیست.»

کد خبر 48021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز