مقامات بهداشت عمومی شهر ووهان در چین- کانون شیوع کوروناویروس جدید- می‌گویند این شهر «وضعیت جنگی» قرار دارد و برای جلوگیری انتشار این گونه جدید ویروس تنفسی شهر را قرنطینه می‌کنند.

Wuhan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌پی‌آر کمیته‌ای از مقامات ارشد ووهان خواستار «اعمال ضروریات پاسخ اضطراری، برقراری وضعیت جنگی و اعمال اقدامات زمان جنگ» برای جلوگیری از همه‌گیری ویروس مرگبار تنفسی جدید شد.

بر اساس دستور این کمیته «خانوارها باید از هم جدا نگه داشته شوند و محله‌ها تحت نظر قرار گیرند.»

برای اعمال این اقدامات قرنطینه که از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲ بهمن شروع شد، مقامات در شهر ووهان که در فاصله ۸۰۰ کیلومتری غرب شهر شانگهای در مرکز چین قرار دارد، حمل‌ونقل عمومی، از جمله سیستم مترو، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و ترمینال‌های اتوبوس بین شهری را تعطیل کردند. ویدئوهای زنده از شهر ووهان در پنج‌شنبه صبح سربازان ماسک‌زده را نشان می‌دهد که ورودی‌ها به ایستگاه قطار را بسته‌اند تا مانع ورود به شهر یا خروج از آن شوند.

تا اوائل بعدازظهر ماشین‌ها هنوز اجازه خروج از ووهان، کانون شیوع به سرعت در حال گسترش کوروناویروس را که تا به حال بیش از ۵۷۰ نفر را در چین آلوده کرده و ۱۷ نفر را کشته است، داشتند.

اما مقامات همچنین بستن بزرگراه‌های ورودی به شهر را هم آغاز کردند. مقامات می‌گویند مسافران ورودی و خروجی را از لحاظ تب‌دار بودن و انتقال غیرقانونی حیوانات وحشی که تصور می‌رود، ناقل ابتدایی ویروس بوده است، غربالگری می‌کنند.

اما مردم در بحث‌های اینترنتی درباره اینکه این قرنطینه به موقع انجام شده است و می‌تواند مانع انتشار بیماری شود، ابراز تردید می‌کنند.

وبلاگ‌نویس‌های تاثیرگذار از ژو شیان‌وانگ، شهردار ووهان خواسته‌اند، اکنون که پذیرفته‌است پاسخ‌های ابتدایی بهداشت عمومی دولت شهری «کافی نبود»، استعفا دهد.

بیماری تقریبا به همه استان‌های چین و نیز هنگ‌کنگ گسترش یافته است و هیچکدام از این محل‌ها قرنطینه نشده‌اند.

تصمیم ناگهانی به بستن این شهر ۱۱ میلیونی که ساکنانش کمتر از ۸ ساعت قبل از تعطیلی حمل‌ونقل عمومی خبردار شدند،  نشان می‌دهد که شدت این شیوع رهبران چین را نگران کرده است.

قرنطینه کردن شهر ووهان فقط دو روز پیش از شروع رسمی سال نوی قمری در چین است که یک تعطیلات عمده یک‌هفته‌ای است و در طی آن صدها میلیون نفر به طور معمول در داخل و خارج چین سفر می‌کنند.

جهش اخیر در شمار افراد دچار عفونت تایید شده در چین همچنین باعث این بدگمانی در میان پژوهشگران و ساکنان شده است که مقامات در گزارش شدت واقعی این تهدید بهداشت عمومی تاخیر کرده‌اند.

یک بررسی بوسیله پژوهشگران امپریال کالج لندن که نتایج آن چهارشنبه منتشر شد، تخمین زده است که کوروناویروس جدید بر اساس شیوع‌های بیماری‌های ویروسی مشابه در گذشته، باید دست کم ۴۰۰۰ نفر را آلوده کرده باشد که بسیار کمتر از ۵۷۰ نفری است که مقامات دولت چین روز پنجشنبه گزارش کردند.

مقامات ووهان می‌گویند ۳۴۰۰ تخت به بیمارستان‌هایی که برای درمان این ویروس تجهیز شده‌اند، افزده‌اند و شمار تخت‌ها برای این منظور را به ۵۴۰۰ رسانده‌اند. این اعلام نشان می‌دهد می‌دهد که مقامات انتظار دارند شیوع بیماری گسترده‌تر شود.

کد خبر 480081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha