رئیس جمهوری لبنان از تشکیل شدن دولت این کشور به ریاست حسان دیاب با موافقت حزب‌الله و دیگر احزاب لبنانی خبر داد.

اعتراض‌ها در لبنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، سه ماه پس از اوج گرفتن اعتراض‌های خیابانی به سوءمدیریت و فساد دولتی و در پی آن کناره‌گیری سعد حریری از مقام نخست‌وزیری، لبنان بدون دولت اداره می‌شد اما حسان دیاب ۶۰ ساله موفق شد کابینه‌ای با ۲۰ عضو تشکیل دهد که بیشتر آنها کارشناسان و متخصصان حمایت‌شده از سوی احزاب سیاسی هستند.

دیاب که استاد دانشگاه آمریکایی بیروت است، روز سه‌شنبه پس از اراده کردن فهرست اعضای کابینه خود به میشل عون در کاخ ریاست جمهوری گفت: «من در فضایی پر از اتهام به نخست‌وزیری منصوب و مامور شکل دادن کابینه شدم. می‌خواستم کار کنم نه بحث و جدل. بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌ها عمل و وزیران دولت لبنان را انتخاب کردم. این دولتی است برخاسته از آرزوهای معترضان که از سه ماه پیش در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده‌اند.»

نخست‌وزیر لبنان وعده داد دولتی که تشکیل داده بتواند به تمام خواسته‌های مردم پاسخ دهد؛ از داشتن یک نظام مستقل قضایی تا بازگرداندن پول‌های اختلاس‌شده و مبارزه با درآمدهای نامشروع. هر چند قول‌ها و سخنان دیاب هم نتوانست معترضان را آرام کند. اعتراض‌های خیابانی که از ۱۷ اکتبر آغاز شده، همزمان با ورود به ماه چهارم با نام «هفته خشم» پیگیری شد و به خشونت و برخوردهای شدید با نیروهای امنیتی گرایید.

در درگیری‌های چند روز اخیر بیش از ۵۰۰ نفر از هر دو طرف به ویژه در بیروت آسیب دیده و ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند. اعتراض‌کننده‌ها شامگاه سه‌شنبه مقابل پارلمان و کاخ ریاست جمهوری گرد آمدند و با سر دادن شعارهای «انقلاب انقلاب» و «میشل عون استعفا» خواستار کناره‌گیری رئیس جمهوری لبنان شدند. خواسته برخی معترضان برگزاری انتخابات زودهنگام و شکل گرفتن کابینه‌ای از نیروهای غیرحزبی تکنوکرات است.

کد خبر 479860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha