حصیربافی یکی از صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان است که قدمتی طولانی دارد و با زندگی مردم این استان گره خورده است. فراوانی درختان نخل سبب شده تا روستانشینان با استفاده از برگ درختان نخل به ساخت انواع لوازم حصیری روی بیاورند.

حصیر

همشهری آنلاین، صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان تنوع بسیاری دارد. حتی قدمت برخی از آنها به چند هزار سال قبل برمی‌گردد. برخی از این صنایع به ثبت‌ملی هم رسیده‌اند. در واقع تمدن چندهزار ساله سیستان و بلوچستان سبب شده است تا این استان در زمینه صنایع‌دستی پیشتاز باشد. قالی‌بافی، پلاس‌بافی، سفال‌گری، سوزن‌دوزی روی انواع لباس‌ها و لوازم کاربردی، خمک‌دوزی، سیاه‌دوزی، سکه‌دوزی، آینه‌دوزی، سیس‌بافی، دودنی‌بافی و خولک‌بافی برخی از این صنایع دستی هستند.  

حصیربافی یکی دیگر از صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان است. این هنر پیشینه‌ای طولانی در استان دارد. حصیربافی درواقع با زندگی مردم این منطقه گره خورده است، زیرا فراوانی نخلستان‌ها دستیابی به مواد اولیه این کار را راحت کرده است.  

در حصیربافی از قسمت‌های نازک برگ درخت خرما استفاده می‌شود.  برگ‌های درخت خرما با توجه به نوع درخت جنس و استحکام متفاوتی دارند و برگ هر درخت برای کار خاصی درنظر گرفته می‌شود.  معمولا از برگ درختان نخلی  مانند پورک و داز که استحکام و انعطاف خوبی دارند برای حصیربافی استفاده می‌شود.

زنان و مردان سیستانی و بلوچستان به‌صورت سنتی انواع لوازم حصیری را تولید می‌کنند. سایه‌بان و توتن (نوعی قایق حصیری) از محصولات تولیدی حصیربافی سیستان است که از نی و لوخ  نیزار تالاب هامون تهیه می‌شود.  روپگ (جارو)، پروند (زیرانداز)، سفت (جانماز)، کچو (خورجین) و کپات (سبد کوچک) از دیگر محصولات تولیدی حصیربافی بلوچستان است که از شاخ و برگ درخت خرما تهیه می‌شود. همچنین می‌توان به سفره، سُند (کیسه‌ای که خوشه درخت خرما در فصل برداشت روی نخل در آن قرار می‌گیرد تا خرما از گرد و خاک و حشرات در امان بماند)، طناب‌های حصیری و ظرف‌های مختلف و اسباب بازی هم اشاره کرد.

مناطق تولید حصیربافی سیستان در زابل و روستاهای حاشیه کوه خواجه و در بلوچستان شهرهای نیکشهر، سراوان، سرباز و قصرقند است.

کد خبر 479596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha