کتابخانه طهوری، مقصد سال‌های طولانی اهالی فرهنگ که از رویدادهای مختلف تاریخی از جمله کودتا و جنگ تحمیلی جان سالم به دربرده استِ در نبرد با گرانی کاغذ، کتاب قاچاق و دیگر مشکلات جانی برای جنگیدن ندارد.

کتابخانه طهوری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وقتی نشر طهوری از خیابان‌های اطراف بازار به خیابان انقلاب آمد و روبه‌روی دانشگاه تهران جای گرفت، آقای عبدالغفار طهوری، موسس اولیه اسم کتاب‌فروشی‌اش را کتابخانه طهوری گذاشت.

کتابخانه طهوری را که بین خیابان های ۱۲ فروردین و فخررازی در خیابان انقلاب قرار دارد با ویترین شیشه‌ای دو طرفه و بزرگش، با نمایی که هنوز و همچنان کلاسیک است، اکنون سید احمدرضا طهوری وارث عبدالغفار طهوری اداره می‌کند.

نشر طهوری ناشر کتاب‌های مهمی از «فارسی باستان» نوشته رولاند جی کنت گرفته تا تاریخ مختصر زبان فارسی از محسن ابوالقاسمی بوده است.

از تاریخچه قدیم و آغاز خیابان انقلاب، تنها کتاب‌فروشی گوتنبرگ و کتابخانه طهوری باقیمانده است؛ اما این روزها آقای طهوری می‌گوید کتابخانه‌ای که از جنگ جان سالم به در برده، در جنگ کتاب و کاغذ با همه‌چیزفروش‌ها به فروش گذاشته است. چندان که خود می‌گوید دیگر نمی‌تواند ادامه بدهد و بهمن ۱۳۹۸را پایان راه کتابخانه خود می‌داند. 

طهوری می‌گوید دیگر جانی برای جنگیدن ندارم و می‌خواهم انتشارات را حفظ کنم ولی چرخ‌های کتابخانه این گونه نمی‌گردد. آقای طهوری خوشحال است که نفر بعدی و خریدار این ارث فرهنگی، خود اهل کتاب خواهد بود و این کتابفروشی را به رستوران تبدیل نخواهد کرد.

سید احمدرضا طهوری گفت: «منتظر است تا پایان بهمن ماه تصمیم نهایی را اعلام کند.»

کتابخانه طهوری، یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌های ایران شناخته می‌شود که سال ۱۳۳۲ به همت سیدعبدالغفار طهوری تاسیس شد. کتابفروشی ۶۶ ساله طهوری به‌عنوان چهارمین کتاب‌فروشی راسته انقلاب محسوب می‌شود. این کتاب‌فروشی محل عرضه کتاب‌های حوزه ادبیات فارسی، ایران‌پژوهی، تاریخ و حقوق است.

سیدعبدالغفار طهوری سال ۱۳۷۴ درگذشت و سید احمدرضا طهوری مدیریت این کتاب‌فروشی و انتشارات را برعهده گرفت. زمزمه تعطیلی این کتابفروشی پیش از این نیز در سال ۱۳۹۴ به گوش رسیده بود.

کد خبر 479184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha