معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اهمیت تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی، گفت: زمانی که قیمت تمام‌شده صنایع دستی برای هنرمندان کاهش یابد، قطعاً صادرات در این حوزه رونق بیشتری خواهد گرفت.

صادرات جهانی یزد

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایسنا، «محمدرضا دهقان مهرجردی» اظهار کرد: معافیت مالیاتی صنایع دستی، راهکاری بسیار مهم برای توسعه صنایع دستی بوده و زمانی که مالیات ارزش‌افزوده به صنایع دستی تعلق گرفت، هنرمندان این حوزه به دنبال گران شدن مواد اولیه‌ وارداتی یا افزایش قیمت تمام شده محصولات، دچار رکود فروش و نارضایتی شدند لذا با توجه به این که معافیت مالیاتی به‌ویژه مالیات ارزش‌افزوده برای هنرمندان صنایع دستی می‌تواند توسعه قابل توجهی در بازار این هنرمندان ایجاد کند، موضوع معافیت این بخش از پرداخت مالیات مطرح شد.

وی گفت: با توجه به اقدامات قابل توجه انجام شده در زمینه صادرات صنایع دستی، قطعاً با کاهش قیمت تمام شده صنایع دستی برای هنرمندان، صادرات در این حوزه نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

دهقان مهرجردی اظهار کرد: با علم این که اقتصاد صنایع دستی در گذشته یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد یزد بوده است، مشاغل کم‌آبخواه و پرکاربردی در گذشته مانند نساجی، مسگری، آهنگری، طلاسازی و حرفه‌های متنوعی در یزد اشتغال اصلی مردم را تشکیل می‌دادند که برپایه هنرهای دستی و سنتی دایر شده بودند.

وی صنایع دستی را در بردارنده فرهنگ و آداب رسوم بومی هر منطقه خواند و افزود: صنایع دستی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی نقش قابل توجهی در اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم‌های هر منطقه دارد، از طرفی جوانان و به‌ویژه بانوان می‌توانند در این مشاغل سالم و پاک درآمدزایی داشته باشند و به استقلال مالی برسند.

مهرجردی گفت: صنعتی شدن و ورود تکنولوژی منجر به از بین رفتن و فراموشی برخی از هنرهای سنتی شده و قبل از صنعتی شدن، حرفه‌هایی مانند ترمه‌بافی و زری‌بافی و انواع منسوجات فاخر و پرکاربرد فعال بودند اما پس از صنعتی شدن، این هنرها کم‌کم رو به زوال رفتند.

این مسئول افزود: البته این وضعیت پس از ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو، برای هنرمندان و گردشگران تغییر کرد به طوری که دوباره درصدد احیای هنرهای سنتی فراموش شده برآمدند و کارگاه‌های صنایع دستی در کنار ابنیه تاریخی، جزو جاذبه‌های گردشگری استان یزد شدند.

مهرجردی اظهار کرد: در مورد اقدامات انجام شده در زمینه توسعه و حمایت از صنایع دستی یزد، یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه اختصاص مناطق پربازدید، مسیرهای پررونق گردشگری و جاذبه‌های تاریخی یزد مانند زندان اسکندر، خانه لاری‌ها، خانه حیران به تولید و فروش صنایع دستی بوده است، همچنین برگزاری ورکشاپ‌ها و رویدادهای صنایع دستی در این اماکن نیز بستری مناسب را برای رونق و توسعه صنایع دستی فراهم کرده است.

کد خبر 479113
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha