یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته و با وجود کاهش بارندگی در استان، میزان تلفات آب در ۱۵ سال اخیر ۷ درصد افزایش یافته است.

نشست

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، کامران خرم در نشست کارگروه‌های مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه ۲ کشور با حضور استان‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان و زنجان که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: میزان تلفات آب در کردستان از ۵۶ درصد در ۱۵ سال گذشته به ۶۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است.  

وی گفت: ۶ درصد رواناب‌های کشور در استان کردستان قرار دارد و در مجموع سالانه یک هزار و ۶۶ میلیون مترمکعب آب در استان مصرف می‌شود که سهم بخش شرب ۱۴۴ میلیون مترمکعب، کشاورزی ۸۵۲ میلیون و صنعت ۷۱ میلیون مترمکعب است.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار کرد: با توجه وجود ۷۳ درصد آب‌های زیرزمینی استان در دشت‌های شرقی استان و کاهش منابع آبی زیرزمینی، برنامه‌هایی برای تامین آب شرب مناطق مختلف تا افق ۱۴۲۵ پیش بینی شده است که مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.  

خرم میزان مصرف آب از منابع تجدیدپذیر در حوضه‌های آبریز استان را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر بوده که نیازمند اقداماتی برای ارتقا آن در استان است.  

وی به تخصیص آب ۹۶ هزار هکتار از اراضی دیم استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۶۷ هزار هکتار این اراضی تخصیص جدید است که تحول زیادی در بخش کشاورزی و اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.  

در این نشست، کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب استان‌های شرکت کننده به ارائه گزارش و بحث و تبادل نظر می‌پردازند و مشکلات و مسائل موجود در این حوزه بررسی می‌شود.  

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.  

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.  

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.  

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

کد خبر 479056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha