رییس جمهوری با بیان اینکه سیل برای مردم سیستان و بلوچستان مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: ما مشکلات مردم سیستان و بلوچستان برطرف خواهیم کرد و در کنار این مردم صبور هستیم.

روحانی در چابهار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در نشست هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان که در چابهار برگزار شد اظهار داشت: مشکل برق سیستان و بلوچستان برطرف شده و تنها چند روستا در این استان آب آشامیدنی آنها قطع است که بزودی برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: سیل برای مردم سیستان و بلوچستان مشکلاتی را ایجاد کرده که دولت در تلاش است تا این مشکلات را بر طرف کند.

رئیس جمهوری اظهار داشت: نداشتن تلفات جانی در سیستان و بلوچستان برای دولت و همه زحمتکشان افتخار است.

وی بیان کرد: امروز به یک روستای سیلزده در بخش دشتیاری چابهار رفتیم که بسیار لذت بخش بود مردمی با غرور و با ایمان که با وجود سیلاب خم به ابرو نیاوردند.

روحانی تاکید کرد: مردم سیستان و بلوچستان در این بحران خم به ابرو نیاوردند و خوشحال شدم از ستاد بحران که وقتی کمک رسانی به روستاها می‌کردیم مردم رستاهای بدون نیاز کمک ها را  به بخش‌های دیگر ارسال می‌کردند.

وی گفت: مردم و خادمان دولت بعد از یک هفته مشکل برق سیستان و بلوچستان را حل کردند و اکثر روستاها مشکل برقشان حل شده که به معنای کارو تلاش بوده است.

رئیس جمهوری بیان کرد: اینکه مشکل جانی در این سیلاب نداشتیم برای تمامی نیروهای امدادی امید بخش بخش است.

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان از لحاظ زندگی، کشاورزی و زیربنایی مشکلات فراوان دارند که باید حل شود.

روحانی اظهار داشت: منازلی که بر اثر سیلاب در سیستان و بلوچستان تخریب شده‌اند باید به صورت اصولی ساخته شوند.

وی تصریح کرد: حدود ۱۴ هزار منزل مسکونی روستایی در سیستان و بلوچستان داریم که در ابتدا باید مرمت و بعد بازسازی شوند.

رئیس جمهوری گفت: در این حوادث نشان داده شد که کارهایی که قبلا انجام شده است مانند سد پیشین و زیردان در منطقه بسیار کار ساز بوده و جلوی بسیاری از خسارت‌ها را گرفته است.

وی ادامه داد: باید به سمت تکمیل سدهای سیستان و بلوچستان برویم تا در صورت بروز سیلاب در آینده با مشکلی رو به رو نشویم.

روحانی افزود: 288 میلیون مترمکعب برای شیرین کردن آب به این منطقه تخصیص داده شده که امیدواریم تمامی امکانات را در این راستا به کار گیریم.

وی با اشاه به خاک منطقه جنوب سیستان وبلوچستان گفت: زمین شناسی منطقه نفوذ ناپذیر است و آب دیر نفوذ کرده و در مواقع بحران خاک ریزش میکند و راه‌ها و پل‌ها باید متناسب با زمین منطقه ایجاد شود.

رئیس جمهوری اظهار داشت: وزارتخانه‌ها در مورد طرح‌های منطقه همت کنند و به تمامی مشکلات این استان رسیدگی شود.

وی بیان کرد: تمام توان و همت دولت را در بازسازی منطقه به کار خواهیم بست و علمای این استان در کنار همدیگر قرار دارند و این بسیار ارشمند است.

روحانی تاکید کرد: اتحاد و انسجامی که در بین مردم و علما وجود دارد بسیار ارشمند است و تمام امکانات خودشان را به کار بسته اند تا مشکلات مردم برطرف شود.

  • سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت کشور است

رئیس جمهوری گفت: سیستان و بلوچستان از جایگاه راهبردی برخوردار است و پیشانی امنیت کشور محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: کریدور شمال به جنوب از سیستان و بلوچستان ایجاد می شود و همت خود را بکار بسته ایم تا چابهار توسعه یابد.

روحانی تصریح کرد: هم‌اینک حدود ۱۱ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار است و کشورهای شمالی، قفقاز و پاکستان نیز از این برکت بهره مند خواهند شد.

وی با اشاره به گاز رسانی به سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی جدی به این استان در دولت یازدهم آغاز شد و امیدواریم تا پایان عمر این دولت به اتمام برسد.

رئیس جمهوری اظهار داشت: به وزیر راه و شهرسازی تاکید کردم توسعه راه آهن چابهار به زاهدان رونق یابد و امیدوارم در این دولت بخشی از طرح افتتاح شود.
وی عنوان کرد: در زمینه راه و بزرگراه نیز سعی در اجرای طرح‌هایی داریم و از همه مردم ایران می‌خواهم که ما در یک جاده‌ای با یک وسیله نقلیه مطمئن حرکت کردیم و دشمنان ما پل‌های مسیر راه را تخریب کرده‌اند و طبیعی است که حرکت کند شود ممکن است زمان موفقیت ما کند شود اما مشکلات حل خواهد شد.

  • ما به قول‌های خومان به جهان پایبند بودیم

روحانی تصریح کرد: ما باید بر اساس شرایط روز مشکلات را حل کنیم ما آنچه که در جهان قول دادیم پایبند بودیم و کسی توافق را زیر پا گذاشت که هم‌اینک شر جهان است.

وی بیان کرد: آنها در عراق، لبنان پاکستان و افغانستان مشکلاتی را ایجاد کردند و عربستان را به یغما بردند.

رییس جمهوری گفت: سردار شهید سلیمانی زمانی که در میدان سوریه بود کسی جرات حضور در این کشور را نداشت و این سردار شهید در کنار مردم منطقه ایستادند.

وی ادامه داد: زمانی که مردم سوریه درگیر و دار وحشی‌ها قرار داشتند و مردم را در قفس زنده زنده می‌سوزاندند و کشتار مردم اهواز را دیدیم گروهی مزدور آمریکایی‌ها که نفت مردم را تاراج برده و آثار تاریخی را از بین بردند که در این شرایط نیروهای نظامی همراه مردم با دشمنان مقابله کردند.

روحانی تصریح کرد: شر ایران شر منطقه است و ما با تمام توان در مسیر صحیح منافع ملی حرکت می‌کنیم و به هیچ عنوان تردیدی برای امنیت و منافع مردم به خود راه نمی‌دهیم.

  • پیش‌بینی ما تا آخر سال این است که اقتصاد ما رو به رشد است

وی اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان هشت هزار میلیارد تومان فقط طرح آب و برق در دست اجراست که این امر شاخص‌های بهره‌مندی این استان را افزایش می‌دهد.

رئیس جمهوری گفت:  ۳۱ هزار میلیارد تومان طرح آب برق را در کشور امسال خواهیم داشت که این امر  بیانگر تلاش دولت است.

وی بیان کرد: امسال باوجود سختی تمامی شاخص‌های ما نسبت به سال گذشته بهتر است.

روحانی تصریح کرد: سال گذشته رشد اقتصادی ما منفی بود و پیش‌بینی ما تا آخر سال این است که اقتصاد ما رو به رشد است.

وی ادامه داد: اینکه تورم را مهار کردیم و اینکه امسال حدود ۵۰۰ هزار شغل جدید خواهیم داشت نشان از تلاش دولت و ملت است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: هر جا دشمنان اعلام پشیمانی کنند در همان لحظه آماده حل مسائل هستیم با وجود سختی کار از تمامی نیرو و توان برای حل مشکلات مردم استفاده خواهیم کرد.

رئیس جمهوری به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، بررسی روند امداد رسانی و حل مشکلات سیل زدگان امروز شنبه وارد چابهار شد و مورد استقبال استاندار و نماینده ولی فقیه در استان قرار گرفت؛ وی روحانی بلافاصله پس از ورود به فرودگاه کنارک، از طریق بالگرد عازم مناطق سیل‌زده شد تا ضمن بازدید از این مناطق، از نزدیک در جریان روند امداد رسانی و اقدامات انجام شده در این زمینه قرار گیرد.

وی در سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان علاوه بر بازدید از مناطق سیل زده، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان نیز شرکت می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری و وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، رییس جمهوری را در بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان همراهی می کنند.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی در حال بازگشایی هست اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.

بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستاها اغلب بستر رودخانه های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.

هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

کد خبر 478987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha