مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از کشف فسیل هوشمند در غار کلدر خرم‌آباد خبر داد.

غار کلدر خرم‌آباد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سید امین قاسمی اظهار کرد: فسیل انسان هوشمند کشف شده در غار کلدر خرم‌آباد توسط متخصصان دانشگاه سوربن فرانسه تایید شد.

وی بیان کرد: متخصصان دانشگاه سوربن فرانسه با آنالیز اسکن سه‌بعدی، الکترونیکی و لیزری بخشی از جمجمه کشف شده در غار تاریخی کلدر خرم‌آباد دریافتند این فسیل کشف شده مربوط به انسان هوشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: نتایج مقدماتی گونه شناسی با مدنظر قرار دادن آناتومی فیزیکی و نتایج اسکن و همچنین تفسیر آن‌ها که در دانشگاه کپنهاک دانمارک در حال انجام است نشان می‌دهد خوشبختانه فسیل مذکور مربوط به گونه هوموساپین (انسان مدرن/ هوشمند) است.

قاسمی بیان کرد: غار کلدر خرم‌آباد هم‌اکنون دارنده قدیمی‌ترین فسیل انسان هوشمند در ایران و یکی از معدود سایت‌های جهانی به شمار می‌رود که شواهد انسان هوشمند یا مدرن با این قدمت تاریخی در آن کشف شده است.

وی افزود: فصل سوم کاوش غار کلدر خرم‌آباد اواخر خرداد ماه امسال به اتمام رسید و آنالیزهای ملکولی این فسیل نیز برای دریافت اطلاعات بیشتر در حال انجام است که نتایج آن نیز منتشر خواهد شد.

همچنین پروفسور " فابریک دمتر" با یک نامه رسمی از دانشگاه کپنهاک دانمارک این اتفاق مهم را به اطلاع دکتر عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث کشور، دکتر شیرازی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی ایران، مهندس قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان و دکتر بازگیر سرپرست تیم کاووش غار کلدر خرم‌آباد رسانده است.

کد خبر 478929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha