سفیر آمریکا در کره جنوبی به خاطر داشتن سبیل به شدت تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته است؛ سبیلی که برخی آن را نشانه دوران حکمرانی امپراتوری استعماری ژاپن بر شبه‌جزیره کره می‌دانند.

هري هريس سفير آمريكا در كره جنوبي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واشنگتن پست، هری هریس که از مادری ژاپنی و پدری آمریکایی در ژاپن به دنیا آمده و مانند پدرش افسر نیروی دریایی آمریکا بوده، این روزها به تازه‌ترین موضوع تنش و بحران در شبه‌جزیره کره تبدیل شده است. مردم کره جنوبی برای متنفر بودن از سفیر آمریکا به اندازه کافی بهانه دارند؛ داشتن نژاد ژاپنی و گذاشتن سبیل که آنها را یاد دوران استعمار همسایه اشغالگر در نیمه اول قرن بیستم می‌اندازد.

شبکه‌های اجتماعی کره جنوبی از همان زمان ورود هریس به سئول در تابستان ۲۰۱۸ انتقاد از فرستاده ژاپنی‌تبار آمریکا را آغاز کردند. گفته می‌شود هر هشت فرماندار ژاپنی حاضر در کره بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ سبیل داشتند و حالا سفیر واشنگتن در سئول هم با همان شکل و قیافه مردم کره را به یاد دورانی تلخ می‌اندازد که تاریخ آن با جنگ و تجاوز و استعمار و نژادپرستی درآمیخته است.

سفیر ۶۳ ساله هفته گذشته به موج تازه انتقادها از سبیل خود واکنش نشان داد و گفت: «حساس شدن مردم بیشتر به خاطر گذشته و پیشینه من است. سبیل من به دلایلی مردم را یاد برخی چیزها می‌اندازد. رسانه‌های کره جنوبی از من انتقاد می‌کنند و انتقادها در شبکه‌های اجتماعی هم زیاد و دلیل آن پیشینه نژادی من است. همه انتقاد می‌کنند چون من یک آمریکایی ژاپنی‌تبار هستم.»

هریس در دوران ۴۰ سال خدمت در نیروی دریایی آمریکایی هرگز سبیل نداشت اما تصمیم گرفت برای آغاز دورانی تازه در قامت سفیر یک نشانه تازه بگذارد؛ سبیل! او ماه گذشته به رسانه‌های کره گفته بود: «می‌خواستم بین دوران حضور در ارتش و آغاز زندگی دیپلماتیک یک فاصله بگذارم. تلاش کردم قدم را بلندتر کنم اما وقتی نتوانستم، کوشیدم جوان‌تر شوم. این هم جواب نداد و دیدم می‌توانم سبیل بگذارم.»

انتقاد رسانه‌ها و مردم کره جنوبی از سفیر آمریکا به داشتن سبیل محدود نمی‌شود. او از حامیان جدی دانلد ترامپ است و همین کار کردن را برایش در سئول سخت‌تر می‌کند. رئیس جمهوری آمریکا از مقام‌های رسمی دولت کره جنوبی خواسته برای حضور ۲۸۵۰۰ نظامی آمریکا در این کشور پنج میلیارد دلار هزینه بدهند. سئول سال گذشته یک میلیارد دلار هزینه میزبانی از سربازان آمریکایی کرده بود.

اکتبر گذشته ۱۹ دانشجوی کره‌ای به اتهام تلاش برای بالا رفتن از دیوارهای محل اقامت رسمی سفیر آمریکا در سئول و نشان دادن اعتراض خود به او بازداشت شدند.

کد خبر 478904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha