یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته توافق جدیدی که واشنگتن به دنبال مذاکره بر سر آن و جایگزین کردنش با «برجام» است ۳ تفاوت با توافق پیشین خواهد داشت.

برایان هوک با محوریت ایران به خلیج فارس سفر می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران به تشریح ویژگی‌های توافق جدیدی پرداخته که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جایگزین کردن آن با «برجام» است.  

هوک امروز در پاسخ به این سؤال که توافق هسته‌ای مدنظر دولت جدید آمریکا چه توافقی با توافق دولت قبل دارد گفت: «[توافق مد نظر ما] از بسیاری جهات با آن توافق متفاوت خواهد بود.»

نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران به برشمردن سه تفاوت بین توافق مدنظر ترامپ با برجام پرداخت. او گفت: «اولین مورد اینکه، ما استاندارد شورای امنیت سازمان ملل متحد را مبنی بر اینکه رژیم ایران حق غنی‌سازی مواد هسته‌ای ندارد، مجدداً بازخواهیم گرداند. امروز بیش از نیمی از کشورهای دنیا که برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز دارند، غنی‌سازی انجام نمی‌دهند. رژیم نیازی به غنی‌سازی هیچ ماده شکافت‌پذیری ندارد.»

هوک در توضیح درباره دومین مورد گفت: «مورد دوم این است که هر توافقی که به آن دست پیدا کنیم را تحویل مجلس سنا خواهیم داد تا به معاهده تبدیل شود. اگر این توافق به تصویب [سنا] برسد به قانون بین‌المللی تبدیل می‌شود. توافقِ هسته‌ایِ دولت اوباما نوعی تعهد سیاسی بود و هیچ‌گاه برای تبدیل شدن به معاهده، تحویل سنا نشده بود؛ وقتی که این توافق به نیویورک و شورای امنیت فرستاده شد حتی قطعنامه‌ای که الزام‌آور باشد هم نبود.»

 وی در توضیح درباره سومین مورد تأکید کرد که توافقِ مطلوب ترامپ باید مسائل فراتر از مسائل هسته‌ای از جمله برنامه موشکی ایران را هم شامل شود.  

هوک ادعا کرد: «ضمن اینکه این توافق به فراتر از مسائل هسته‌ای خواهد پرداخت. توافق جدید، مسائل موشکی، ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ای و گروگان‌گیری‌های ایران را هم شامل خواهد شد. این رویکردی است که ما باید در پیش بگیریم.»

دولت ترامپ بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته با در پیش گرفتن سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» تلاش کرده ایران را برای مذاکره بر سر توافقی جدید تحت فشار قرار دهد.  

جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه طرف آمریکایی توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده تصریح کرده وارد مذاکره‌ با آمریکا بر سر توافقی جدید نخواهد شد.  

کد خبر 478638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    3 2
    غلط می کنه امریکا
  • سیامک IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    3 2
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • ساسان IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    4 2
    فکر کرده ماسعودی هستیم یامثل لیبی
  • احمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    4 2
    آمریکا امتیازهای بیشتری نسبت به برجام گذشته به ایران می دهد و به توافق قبلی هم با ذلت برمی گردد تاریخ نشان می دهد اینها همش رجزخوانی است
  • عبدالرحمن IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 0
    غلط کرده است که از توافق دوباره حرف می زند
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    امریکا تیم تو ور دار و برو