مهاجرت ورزشکاران و تعلیق فدراسیون جودو، 2موضوع اصلی نشست خبری رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک بود که دیروز برگزار شد.

صالحي اميري

به گزارش همشهری آنلاین، از شهریور امسال فدراسیون جودوی ایران با مسئله تعلیق درگیر است؛ مسئله‌ای که با جدایی سعید ملایی از تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی جهان آغاز شد و فدراسیون جهانی به تعلیق ایران رأی داد. ایران از فدراسیون جهانی به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده است.
صالحی‌امیری و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش همزمان با آغاز المپیک زمستانی جوانان به سوئیس رفته بودند و دیداری هم با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک داشتند. دیروز قبل از برگزاری نشست صالحی، خبری را سایت  insidethegames به نقل از باخ منتشر کرد: «کمیته بین‌المللی المپیک ورزش ایران را محروم نکرده است، چون کمیته ملی المپیک ایران در نامه کتبی که به امضای مسعود سلطانی‌فر و سیدرضا صالحی‌امیری رسیده، تضمین داده‌اند که به منشور المپیک پایبند هستند و سیاست‌های تبعیض‌گونه را در رقابت‌های ورزشی پایان می‌دهند.» 

به‌نظر می‌رسد که این تضمین کتبی در سفر سلطانی‌فر و صالحی امیری به سوئیس داده و امضا شده است، اما صالحی امیری این موضوع را رد می‌کند: «در این سفر هیچ کاغذی بین ما و کمیته بین‌المللی المپیک رد و بدل نشد و ما هیچ برگه‌ای را امضا نکرده‌ایم. منظور باخ همان نامه قبلی است که من و آرش میراسماعیلی چندماه پیش برای جلوگیری از تعلیق ورزش ایران امضا کردیم و گفتیم که به منشور المپیک وفادار هستیم.» اما در خبری که insidethegames منتشر کرده است، توماس باخ به همان نامه‌ای که قبلا امضا شده، اشاره کرده است: «ایران ماه می2019 نیز نامه مشابهی را به فدراسیون جهانی جودو و کمیته بین‌المللی المپیک ارسال کرده بود.» هم‌اکنون فدراسیون جودوی ایران تعلیق است و اجازه شرکت در هیچ رویداد بین‌المللی را ندارد. با این حال مسئولان ورزش ایران امیدوارند که این تعلیق به رأی دادگاه عالی ورزش رفع شود. صالحی‌ امیری گفت که باخ سؤالاتی درباره وضعیت پرونده ایران کرده است: «در این دیدار باخ از شرایط جودو پرسید. سؤالات و ابهاماتی بود که ما تشریح کردیم. ما اسنادی داریم که برای دادگاه عالی ورزش ارسال کرده‌ایم. به‌نظر می‌رسد که این دادگاه به نفع ما رأی بدهد. تعلیق فدراسیون جودوی ایران، ظالمانه، غیراخلاقی و غیرحقوقی است. باخ تأکید کرد که منتظر رأی دادگاه عالی ورزش می‌ماند و کمیته بین‌المللی المپیک براساس آن برای ایران تصمیم می‌گیرد.»

  •   صالحی‌امیری: پشیمان می‌شوند و برمی‌گردند

در کمتر از 2‌ماه چند ستاره ورزش ایران مهاجرت کرده‌اند. رفتن علیرضا فیروزجا (شطرنج‌باز) و کیمیا علیزاده (تکواندوکار) بازتاب گسترده‌ای داشت. حتی توماس باخ در این‌باره از مسئولان ورزش ایران سؤال کرد. نظر صالحی امیری به این مهاجرت‌ها منفی نیست. او معتقد است سالانه درصد بالایی از نخبه‌ها از ایران می‌روند و طبیعی است که این مهاجرت در ورزش هم دیده شود: «باخ در این مورد از ما سؤال کرد. نظر من این است که ما نباید مانع مهاجرت شویم، بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم ورزشکار در داخل و خارج از کشور احساس آرامش کند. وزیر هم درجواب باخ گفت که هیچ محدودیتی برای ورود یا خروج ورزشکاران نداریم. من مهاجرت را اتفاقی منفی نمی‌دانم. ما برای حفظ آنها باید عوامل رانشی را کاهش دهیم و جذابیت‌ها را بالا ببریم. هیچ‌یک از این افراد به‌خاطر مسائل سیاسی از ایران نرفته‌اند. این قهرها و عصبانیت‌ها مقطعی است، آنها پشیمان می‌شوند و برمی‌گردند.» صالحی امیری در این نشست از نیاز ورزش ایران به توسعه روابط و دیپلماسی ورزش گفت و از قولی که باخ برای حل مشکل انتقال پول در ورزش ایران داده است، خبر داد.

کد خبر 478604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha