۲۱ نظامی عربستان سعودی که دوره‌های آموزشی را در آمریکا سپری می‌کردند در پی انتشار نتایج تحقیقات مربوط به حادثه تیراندازی در پایگاه هوایی فلوریدا از ایالات متحده اخراج شدند.

فلوريدا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، به گفته بیل بار، ‌ وزیر دادگستری ایالات متحده آمریکا حادثه تیراندازی ششم دسامبر گذشته در پایگاه هوایی پنساکولا که سه کشته و هشت مجروح برجای گذاشت با انگیزه افراط‌گرایی و الهام از «ایدئولوژی جهادی» صورت گرفته است.

تیراندازی در پایگاه نظامی پنساکولا توسط یک افسر نیروی هوایی عربستان به نام محمد سعید الشمرانی انجام شد که دوره‌های آموزشی را در این پایگاه سپری می‌کرد.

پلیس فدرال آمریک، اف بی آی پس از این حادثه تحقیقاتی را آغاز کرد که نتیجه آن نشان می‌داد این افسر سعودی پیش از تیراندازی مطالبی را بر ضد ایالات متحده آمریکا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

وزیر دادگستری آمریکا تصریح کرده است: وی روز یازدهم سپتامبر ۲۰۱۹ پیامی با این مضمون در اینترنت منتشر کرده بود: «شمارش معکوس آغاز شده». وی سپس به محل برج‌های دوقلویی که در حملات یازده سپتامبر مورد حمله قرار گرفته بود می‌رود و پس از آن بر شدت پیام‌های ضد آمریکایی خود تا دو ساعت قبل از انجام تیراندازی ادامه می‌دهد.

این مقام بلندپایه قضایی در آمریکا در ادامه یادآور می‌شود که در تحقیقات تکمیلی پلیس فدرال که بلافاصله پس از تیراندازی انجام شد هیچ نشانه‌ای از همکاری و یا اطلاع دیگر نظامیان تحت آموزش در آمریکا از این اقدام یافت نشده است.

با این وجود به گفته وزیر دادگستری آمریکا پلیس فدرال در ادامه تحقیقات خود به این نتیجه رسید که بیست و یک نفر از نظامیان تحت آموزش در ایالات متحده حامل و یا منتشر کننده «محتوی‌های تهاجمی» بوده‌اند.

بر اساس اظهارات وزیر دادگستری آمریکا پروفایل هفده تن از این نظامیان سعودی حاوی مطالبی با گرایش‌های «جهادی و ضد آمریکایی» بوده اما هیچ نشانه‌ای از عضویت و یا همدستی آنها با یک گروه تروریستی یافت نشده است.

به موجب تحقیقات پلیس فدرال آمریکا پانزده تن از نظامیان یاد شده نیز به نوعی به سمت محتوی‌های مرتبط با آزار جنسی کودکان گرایش نشان داده بودند.

گفتنی است که پنتاگون نیز پیشتر اعلام کرده بود که ده‌ها تن از نظامیان عربستان سعودی در پی تحقیقات انجام شده پس از تیراندازی در پایگاه هوایی پنساکولا قرار است از این کشور اخراج شوند.

وزیر دادگستری ایالات متحده آمریکا در پایان تاکید کرده است که آنچه در تحقیقات بدست آمده نمی‌تواند زمینه پیگردهای قانونی و قضایی بر ضد افراد یادشده را فراهم کند. به گفته رئیس دستگاه قضایی آمریکا در پی انتشار نتایج تحقیقات اف بی آی، ریاض به این نتیجه رسیده که رفتار بیست و یک نظامی این کشور متناسب با شان نیروی هوایی و دریایی عربستان نیست و تصمیم به خروج آنها از دوره آموزشی گرفته است.

بدین ترتیب ‌با توجه به سخنان وزیر دادگستری آمریکا به نظر می‌آید که تصمیم اخراج نظامیان سعودی با توافق و هماهمنگی با ریاض انجام شده است.

کد خبر 478270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha