دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

صدف کوه‌کن: ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که پس از خوردن با احساسی شبیه سوزش دردناک در سینه‌تان مواجه شوید و یا برگشت اسید معده به دهانتان را احساس کنید.

 این مشکل ممکن است به دلیل وجود بیماری به نام رفلاکس معده (GERD) باشد. در حالت رفلاکس، اسید معده به طرف بالا و داخل مری برمی‌گردد. از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری، سوزش سر دل و ترش‌کردن است.

در رابطه با برخی از علائم شایع این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوزش سر دل مکرر یا سوزش سر دل در شب، مایع شور مزه که به طرف دهانتان بازگشت می‌کند، احتیاج مکرر به استفاده از آنتی‌اسیدها، آروغ زدن زیاد یا قی‌کردن، بلع مشکل و یا دردناک، علائمی که بعد از غذا خوردن، خم شدن روی چیزی یا درازکشیدن بدتر می‌شوند، احساس فشار و درد که در اثر درازکشیدن یا هرگونه افزایش فشار شکمی نظیر پوشیدن لباس تنگ بدتر می‌شود.

رفلاکس مزمن ممکن است به رفلاکس ازوفاژیت (التهاب موکوس‌های پوشاننده مری که ممکن است به خاطر تحریکات، عفونت‌ها یا پس‌زدن محتویات معده به مری باشد و درمان دارویی در آن ترجیح داده می‌شود)، زخم‌های مری، انسداد مری و دشواری در بلع منجر شود.

 البته در برخی مواقع، درد سینه‌ای که توسط این بیماری ایجاد می‌‌شود، ممکن است چیزی شبیه آنچه در مشکلات قلبی است، احساس شود، لذا بررسی بیمار توسط پزشک ضروری است.

به نظر می‌رسد، رژیم درمانی و رعایت برخی نکات تغذیه‌ای در این افراد منجر به بهبود علائم بیماری شود:

1 - دریافت چربی را به حدود 45 گرم در روز محدود کرده و همچنین مصرف دسرهای غنی را هم محدود کنید، بهتر است که منع مصرف غذاهای سرخ شده و ادویه‌دار را رعایت کنید.

2 - از مصرف غذاهایی که مشخص شده است باعث کاهش فشارLES شده و یا باعث تحریک موکوس مری می‌شوند، باید پرهیز کرد. این غذاها عبارتند از: گوجه فرنگی، پیاز، نعنا، مرکبات و آب مرکبات، شکلات، قهوه، غذاهای ادویه‌دار و چرب.

3 - مصرف نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های کربناته، کولادار یا بدون کافئین برای شما ممنوع است.

4 - از مصرف لقمه‌های بزرگ پرهیز نموده و وعده‌های کوچک و مکرر را در برنامه‌ غذایی خود قرار دهید، اما بهتر است 3 ساعت قبل از خواب، هیچ غذایی نخورید.

5 - حین مصرف وعده‌های اصلی تنها مقدار کمی آب بنوشید و سعی کنید مایعات مصرفی را بیشتر در بین وعده‌ها بخورید.

6 - مصرف زیاد نمک در وعده‌های غذایی روزانه باعث افزایش بروز رفلاکس معده می‌شود، بنابراین آن را محدود کنید.

7 - کاهش مصرف غذاهای آماده و کنترل وزن بدن در بسیاری از موارد با بهبود علائم همراه بوده است و زمانی که فرد چاق باشد، کاهش وزن ضروری خواهد بود.

تغییر در عادات و سبک زندگی و یا داروها نیز، اغلب می‌توانند GERD را کنترل کنند. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1 - از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان در اطراف ناحیه شکمی خودداری ورزیده و در حین و پس از خوردن، وضعیت راست نشستن را رعایت کنید.

2 - در رابطه با نوزادان، هنگامی که نوزادی را غذا می‌دهید، وی  را در وضعیت راست و شق و یا وضعیت متمایل با سری که به زاویه 30 درجه بالا آمده است نگه‌دارید، غلیظ‌کردن فرمول یا شیر خشک یا غلات آماده مصرف، ممکن است به پیشگیری از رفلاکس کمک کند.

3 - از تنباکو و سیگار به دور باشید، کشیدن سیگار به احتمال زیاد می‌تواند ایجاد رفلاکس کرده و علائم شما را بدتر کند.

4 - سرتان را بالا نگه‌دارید، رفلاکس (برگشت) اغلب وقتی که به صورت طاقباز می‌خوابید، اتفاق می‌افتد، چون مایعات داخل معده به راحتی به عقب برمی‌گردند. سعی کنید بالای  تخت خوابتان را 10 تا 15 سانتی‌متر بالا ببرید. البته از  چند بالش استفاده نکنید چون در این صورت فشار روی معده شما افزایش می‌یابد و در نهایت، علائم را بدتر می‌کند.

5 - قبل از مصرف هرگونه داروی جدید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید، زیرا مصرف برخی از داروها، ممکن است GERD شما را بدتر کند.

در رابطه با شیوه‌های جدید درمان رفلاکس می‌توان به راهکار جدید پزشکان هلندی اشاره کرد:

در این روش پزشکان با وارد کردن یک لوله از ناحیه حلق به داخل معده بیمار، بدون ایجاد هیچ‌گونه شکافی، سوزش سر دل بیمار را برطرف کردند.

البته تقریباً تمام افراد گاهی دچار سوزش سر دل یا رفلاکس معده می‌شوند، اما از هر هزار نفر یک نفر درگیر این بیماری به شکل شدیدتر می‌شود که پزشکان در این مورد عمل جراحی را توصیه می‌کنند.

یک تیم جراحی متشکل از دو جراح و دو متخصص معده در بیمارستان دانشگاه پزشکی «ماستریخت» با استفاده از یک لوله، دوربین مینیاتوری و ابزارهای رویاتیک جدید، این عمل جراحی را انجام دادند و دریچه جدیدی در انتهای مری بیمار ایجاد کردند.

کد خبر 4781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز