چابهار در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران درکنار آب‌های اقیانوس هند قرار دارد. چابهار به‌جزموقعیت بازرگانی، جاذبه‌های منحصربه‌فرد تاریخی و طبیعی هم دارد. آب و هوای این شهر همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل به آن چهاربهار هم می‌گویند.  

رمین

همشهری آنلاین-مریم ورشوئی: اگر از کرمان وارد سیستان و بلوچستان شوید با گذشتن از بزمان، بمپور، ایرانشهر، نیکشهر به دوراهی چابهار کنارک می‌رسید؛ می‌توانید ابتدا به سمت کنارک بروید و جاذبه‌های گردشگری این مسیر را ببینید و سپس دوباره به دوراهی برگردید تا مسیر چابهار را در پیش بگیرید. فاصله درک آخرین جای دیدنی کنارک تا چابهار حدود۲۰۰ کیلومتر  و فاصله شهر کنارک تا چابهار ۵۳ کیلومتر است.

تیس  

نرسیده به چابهار تیس قرار دارد. تیس روستایی از توابع شهرستان چابهار در سیستان و بلوچستان است که در ۵ کیلومتری شمال غربی آن واقع شده. پیشینهٔ باستانی این بندر به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و آثار تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. تیس در سده‌های اولیهٔ اسلامی نیز بندری مهم بوده و رونق بسیاری داشته است. قلعه پرتغالی‌ها، آرامگاه سید غلام رسول، قلعه بلوچ گت، قلعه پیروز گت، غارهای بان میسیتی، قلعه انوشیروان، قلعه باتل، اسکله تیس و مسجد جامع تیس از جاذبه‌های این روستای کوهپایه‌ای زیبا هستند.

بازارهای چابهار

در منطقه آزاد چابهار مجتمع‌ها و بازارهای بزرگ زیادی برای خرید وجود دارد. چابهار یک بازار قدیمی و سنتی معروف به نام بازار مادربزرگان یا بلوکان نیز دارد که بسیار برای گردشگران جذاب است. عطر، انواع ادویه و پخت شیرینی‌های محلی حال و هوای خاصی به این بازار داده‌است. در این بازار می‌توانید انواع صنایع‌دستی، انواع ادویه و زیورآلات را تهیه کنید. دلیل اصلی رونق بازار مادربزرگان، حضور بانوان بومی برای فروش اجناسی است که خود درست و تهیه کرده‌اند.

موزه تاریخی

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ۶۵۰ مترمربع بنا شده‌است. این بنا در۲ طبقه ساخته و قسمتی از آن به‌ وسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

ساختمان قدیمی پست و گمرک

ساختمان قدیمی گمرک چابهار مربوط به اواخر دوره قاجار است و در بافت قدیمی چابهار، حاشیه غربی حسینیه آل‌رسول قرار دارد. همچنین این اثر سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده‌است.

دیدن موج‌فشان‌ها درفصل مونسون

اگر به گشت‌وگذار در سواحل منحصر به‌فرد علاقه‌مند هستید، سواحل شنی و آرام چابهار مانند دریا بزرگ را از دست ندهید. ساحلی که صخره‌های بلند و زیبایی دارد. برخورد امواج دریای عمان با این صخره‌ها پدیده‌ فوق‌العاده‌ای را خلق می‌کند. این پدیده جذاب و هیجان انگیز موج‌فشان نام دارد؛ موج‌فشان‌هایی که بسیاری از گردشگران را به این شهر بندری می‌کشاند، زیرا به جز چابهار در هیچ کجای کشور نمی‌توان چنین پدیده‌ای را مشاهده کرد. اگر در فصل بادهای موسمی یا مونسون که بادها از سمت شبه قاره هند شروع به وزیدن می‌کنند به چابهار بروید ارتفاع موج‌فشان‌ها غافلگیرتان می‌کند، زیرا در این فصل ارتفاع‌شان گاهی به ۱۰ متر هم می‌رسد. درچابهار وزش بادهای مونسون از اواخر اردیبهشت آغازمی‌شود و تا نیمه‌های شهریور ادامه پیدا می‌کند. اوج مونسون در تیر و مرداد ماه است.

جاده ساحلی چابهار - گواتر  

در طول جاده ۹۰ کیلومتری چابهار به گواتر با دنیایی از دیدنی‌ها مواجه می‌شوید. بی‌شک این جاده یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. تالاب صورتی لیپار، درخت انجیر معابد، سواحل ماسه‌ای رمین، سواحل صخره‌ای بریس، کوه‌های مریخی، جنگل‌های حرا و خلیج زیبای گواتر با دلفین‌هایش برخی از این جاذبه‌های دیدنی منحصر به‌فرد هستند.     

کد خبر 478090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha