وزیر امور خارجه آمریکا در تناقضی آشکار با سخنان پیشین خود ادعا کرد ترور سردار قاسم سلیمانی بخشی از یک «راهبرد بزرگ‌تر» برای بازداشتن دشمنان ایالات متحده است.

سقوط هواپيماي اوكرايني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مایک پمپئو که پیش‌تر مدعی شده بود دانلد ترامپ دستور ترور ژنرال بلندپایه ایرانی را به دلیل قطعی بودن تهدید حمله به اهداف آمریکایی صادر کرده بود، این‌بار یک دلیل تازه برای اقدام تروریستی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی دست و پا کرد. او در عین حال ادعا کرد این راهبرد بزرگ‌تر نسبت به همه دشمنان آمریکا از جمله روسیه و چین هم اعمال می‌شود.

وزیر خارجه دولت ترامپ برای یک سخنرانی با موضوع «بازیابی بازدارندگی: مورد ایران» به موسسه هوور در دانشگاه استنفورد رفته بود. او بدون اینکه درباره تهدیدهای آنی و عیان سردار سلیمانی علیه اهداف آمریکایی سخنی بر زبان بیاورد، ادعا کرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام بر جسارت ایران افزوده بود و با اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی، امروز آمریکا در بالاترین قدرت تاریخ خود برابر ایران قرار گرفته است.

این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا این هفته با عقب‌نشینی از ادعای ابتدایی خود یک بهانه تازه برای دادن فرمان ترور سردار سلیمانی پیدا کرد؛ برنامه‌ریزی و اجرای حمله به چهار سفارت آمریکا در منطقه. اندکی بعد، مارک اسپر (وزیر دفاع آمریکا) در سخنانی خلاف بافته‌های ترامپ اعلام کرد پنتاگون هیچ اطلاعاتی درباره نقشه‌های احتمالی ژنرال بلندپایه ایرانی برای حمله احتمالی نیروهای ایرانی به سفارتخانه‌های آمریکا ندارد.

تناقض‌گویی‌های مقام‌های ارشد دولت آمریکا پس از حمله پهپادی سحرگاه سوم ژانویه (۱۳ دی‌ماه) به خودروی حامل سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان آنها همچنان ادامه دارد. ترامپ و پمئو که پیش‌تر تهدید آنی و عیان را دلیل ترور اعلام کرده بودند، در چالش نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه برای رو کردن اسناد این تهدیدها به بهانه‌های تازه چنگ انداختند و به نظر می‌رسد در آینده بهانه‌هایی تازه‌تر برای این اقدام تروریستی رو شود.

پمپئو در سخنان خود در دانشگاه استنفورد به سیاست‌های چین و روسیه هم به شدت تاخت و از اقدام‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی به عنوان بخشی از راهبر بزرگ‌تر برای بازداشتن دشمنان آمریکا یاد کرد؛ از جمله کمک به اوکراین برای مبارزه کردن با جدایی‌طلبان هوادار روسیه و البته برگزاری رزمایش‌های مشترک در دریای چین جنوبی و اعمال تعرفه‌های سنگین کمرگی علیه محصولات تولید چین.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر کانادا در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به افزایش سطح تنش‌ها در منطقه خاورمیانه با اشاره به نام آمریکا گفت: «قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی امروز زنده بودند اگر آمریکا به افزایش تنش‌ها دامن نمی‌زد.» جاستین ترودو افزود: «جامعه جهانی به شدت به کاهش تنش‌ها در منطقه معتقد است؛ تنشی که آمریکا مسئول به وجود آمدن بخشی از آن است.»

کد خبر 478042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    فتنه دنیا،دلال،آدمکش