مقامات فیلیپین پس از آنکه آتشفشانی در در این کشور ستونی از خاکستر به ارتفاع ۱۴ کیلومتر را به آسمان فرستاد، از ترس «فوران انفجاری» آن دستور «تخلیه کامل» حدود نیم میلیون نفر را در منطقه‌ای در نزدیکی شهر مانیل پایتخت کشور صادر کرده‌اند.

volcano 2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان آتشفشان «تال» در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب مانیل، پایتخت فیلیپین در جزیزه لوزون، یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های این کشور است. تصاویری که روز دوشنبه ۲۳ دی از این منطقه منتشر شده است، شروع جریان یافتن ماده مذاب از دهانه آتشفشان را نشان می‌دهد و آسمان بالای کوه با خاکستر و بخار به رنگ سیاه در آمده است.

انستیتوی آتشفشان‌شناسی و لرزه‌شناسی فیلیپین سطح هشدار را به به چهار افزایش داده است که به معنای آن است که «فوران انفجاری» می‌تواند در ساعات یا روزهای آینده رخ دهد. بالاترین سطح هشدار پنج است که بیانگر وقوع فوران آتشفشانی است.

در فوران‌های انفجاری، ماده مذاب تکه‌تکه می‌شود و با شدت بسیار از آتشفشان به بیرون پرتاب می‌شود- یعنی برخلاف وضعیتی که ماده مذاب غلیظ به آرامی از دهانه خارج می‌شود.

آتشفشان تال خیلی بزرگ نیست- اما یکی از خطرناک‌ترین آتشفشان‌های جهان شمرده می‌شود- چرا که شمار بسیاری از مردم در مجاورت آن زندگی می‌کنند.

  • تخلیه نیم میلیون نفر ضروری است

انستیتو آتشفشان‌شناسی و لرزه‌شناسی فیلپین خواستار «تخلیه کامل» همه افرادی شده است که در شعاع ۱۷ کیلومتری اطراف آتشفشان زندگی می‌کنند. این ناحیه که «منطقه خطر آتشفشانی» شمرده می‌شود، محل زندگی بیش از ۴۵۰ هزار نفر است.

تا روز دوشنبه، ۱۶۴۰۰ نفر در مراکز تخلیه موقتی که دولت بر پا کرده است، پناه داه شده‌اند. اما شمار کل افراد تخلیه‌شده احتمالا بالاتر است، چرا که بسیاری از افراد به نزد اعضای خانواده و بستگانش در بخش‌های دیگر کشور می‌روند.

مقامات دولت فدرال در حال کمک به عملیات تخلیه هستند. ارتش ۲۰ خودروی نظامی و ۱۲۰ پرسنل را برای کمک به ساکنان آسیب‌دیده فرستاده است و وزیر دفاع ملی فیلپین می‌گوید بالگردها برای تخلیه مردم در حالت آماده‌باش هستند.

وزیر دفاع افراد ساکن نزدیک آتشفشان را تشویق کرد که محل را تخلیه کنند و ترک کردن خانه‌هایشان را به تاخیر نیندازند. سازمان‌های امدادی مانند صلیب سرخ با فرستادن خودروهای نجات و ملزومات در حال کمک میدانی به مردم هستند.

  • خطرات گوناگون آتشفشان

انستیتوی آتشفشان‌شناسی و لرزه‌شناسی فیلیپین می‌گوید ساکنان در ناحیه نزدیک به آتشفشان در معرض خطر بیشترین اثرات ناشی از فوران بالقوه از جمله سونامی احتمالی آتشفشانی در دریاچه احاطه‌کننده آتشفشان هستند. حدود ۱۰ شهر و شهرستان آتشفشان را احاطه می‌کند که برخی از آنها در خارج از شعاع تعیین‌شده برای تخلیه قرار دارند- و این مناطق حدود ۷۶۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهند.

فوران ماده مذاب دارد شروع می‌شود و ممکن است «چشمه بزرگی از ماده مذاب» ایجاد کند که باعث سرازیر شدن ماده مذاب به شهرک‌های مجاور شود. اما دانشمندان می‌گویند خاکستر آتشفشانی بزرگترین خطر را ایجاد می‌کند. خاکستر بیرون آمده از  آتشفشان منفجر شده می‌تواند با سرعت صدها کیلومتر در ساعت حرکت کند.

همچنین گازهای سمی خارج شده در هنگام فوران و جریان گل و لجن ناشی از مخلوظ شدن خاکستر با بخار آب در اتمسفر جان ساکنان اطراف را تهدید می‌کنند.

کد خبر 478014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha